The Utilization of Visual Media to Enhance Children's Psychomotor Skills in Islamic Education Learning

Miftahul Jannah, Zubaidah Zubaidah, Ratna Zaidah

Abstract


ENGLISH: This article explores using visual media to improve children's psychomotor skills in Islamic Education, particularly in fiqh learning. The method used in this study is descriptive qualitative research with a literature study approach (library research), which analyzes various sources related to the use of visual media in education. The study results reveal that visual media can significantly support learning, especially in improving students' psychomotor skills. Visual media such as images, videos, and animations allow students to understand and practice the movements or steps required easily. The conclusion reveals that integrating visual media in learning can be an effective alternative to improve students' psychomotor skills and support the achievement of educational goals more optimally. The implications of this research are the importance of applying appropriate visual media in learning, especially in subjects that require practical skills, to improve children's learning process and outcomes.

INDONESIAN: Artikel ini bertujuan untuk mengeksplorasi pemanfaatan media visual dalam meningkatkan keterampilan psikomotor anak dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI), khususnya dalam pembelajaran fikih. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi literatur (library research), yang menganalisis berbagai sumber terkait penggunaan media visual dalam pendidikan. Hasil penelitian mengungkap bahwa pemanfaatan media visual dapat sangat mendukung proses pembelajaran, terutama dalam meningkatkan keterampilan psikomotor siswa. Penggunaan media visual seperti gambar, video, dan animasi memungkinkan peserta didik untuk lebih mudah memahami dan mempraktikkan gerakan atau langkah-langkah yang dibutuhkan. Kesimpulan mengungkap bahwa integrasi media visual dalam pembelajaran dapat menjadi alternatif yang efektif untuk meningkatkan keterampilan psikomotor siswa, serta mendukung pencapaian tujuan pendidikan secara lebih optimal. Implikasi penelitian ini adalah pentingnya penerapan media visual yang tepat dalam pembelajaran, terutama pada materi yang membutuhkan keterampilan praktis, untuk memperbaiki proses dan hasil belajar anak.


Keywords


Visual Media; Psychomotor; Children; Islamic Education Learning

Full Text:

PDF

References


Aliyyah, R. R., Amini, A., Subasman, I., Herawati, E. S. B., & Febiantina, S. (2021). Upaya meningkatkan hasil belajar IPA melalui penggunaan media video pembelajaran. Jurnal Sosial Humaniora, 12(1), 54-72. https://ojs.unida.ac.id/JSH/article/view/4034

Amin, A. (2015). Metode dan Pembelajaran Agama Islam (Vol. 1). IAIN Bengkulu.

Dasar, J. P. P. (2025). Representasi Digital dan Pendalaman Konsep Matematis dalam Pembelajaran Matematika SD: Studi Kualitatif di Tiga Sekolah Dasar di Jawa Barat. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 12(1), 144-161. https://vm36.upi.edu/index.php/jppd/article/view/84895

Fajar, M. (2017). Peranan intelegensi terhadap perkembangan keterampilan fisik motorik Gaya Belajar Peserta Didik Untuk Hasil Terbaik. Jurnal Kadesi, 4(2), 173-198. https://dx.doi.org/10.20527/multilateral.v16i1.3664

Febrian, M. A., & Nasution, M. I. P. (2024). Efektivitas Penggunaan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Kolaboratif: Perspektif Teoritis dan Praktis. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 152-159. https://doi.org/10.30599/jpia.v11i2.3590

Indah, R. A., & Fadilah, M. (2024). Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Literasi Visual Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA:(Literature Review: The Influence of Visual Literacy Learning Media on High School Students Biology Learning Outcomes). BIODIK, 10(2), 188-198. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33803

Indriyaningrum, H. D., Tobba, M. H. Q., & Wuryandari, L. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Menengah Pertama. Pustaka: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 2(2), 56-64. https://doi.org/10.56910/pustaka.v2i2.1712

Irwandi, I. (2020). Penggunaan Media Audio Visual dalam Peningkatan Hasil Belajar Materi Rukun Iman pada Siswa Kelas I SD Negeri 49 Kota Banda Aceh. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7144

Lestari, I. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual di Kelas II Sekolah Dasar Negeri 72 Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(1).

Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan media audio visual dan alat peraga dalam meningkatkan pemahaman konsep dan pemecahan masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 219-230. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p219-230

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika, 10(02), 425-436. http://dx.doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406

Rifai, M. H., & Hendriana, D. (2025). Implementasi Penggunaan Media Elektronik Smart TV pada Pembelajaran IPS Kelas VIII SMP Ulil Albab Mojo Kediri. SOSIAL: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS, 3(2), 360-383. https://doi.org/10.62383/sosial.v3i2.856

Sari, S. M., Harahap, M. R., & Ridwan, A. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Poster Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 438-449. https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i1.372

Sidiq, N. J., Islami, A. N. M., Rusliana, F., & Manga, D. (2025). The Importance of Using Visual Media in Improving Understanding of Religious Values in Early Childhood: Pentingnya Penggunaan Media Visual dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai Agama pada Anak Usia Dini. Paudia: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 488-504. https://doi.org/10.26877/paudia.v14i3.1504

Sihombing, Y. Y. (2021). Upaya peningkatan hasil belajar pendidikan agama islam dan budi pekerti melalui penggunaan media audio visual dalam pembelajaran daring pada siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2), 187-211. http://dx.doi.org/10.29210/30031124000

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022). Pemanfaatan Quizizz sebagai media pembelajaran berbasis game pada masa pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 81-88. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

Sulistyo, A. C., & Mustofa, T. A. (2024). Efektivitas penerapan media audio visual dalam meningkatkan pembelajaran fiqih di SMP muhammadiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1797-1808. https://doi.org/10.58230/27454312.608

Suwarni, S. (2020). Peran Penggunaan Media Pembelajaran Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Kelas X Di SMA Muhammadiyah 2 Metro (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Umbara, D. P., & Apriani, A. (2020). Pengaruh penggunaan media audio visual dalam pembelajaran tari Kijang untuk meningkatkan kemampuan menari bagi siswa kelas VII SMP Negeri 3 Ciamis. Magelaran: Jurnal Pendidikan Seni, 3(2), 25-37. https://doi.org/10.35568/magelaran.v3i2.957

Wafiqni, N. Penggunaan media visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS kelas III di Mi Miftahul Hidayah Pondok Gede Kota Bekasi.

Yuliantika, D. (2022). Implementasi praktikum ilmu pengetahuan alam dalam penguatan kualitas psikomotorik siswa. SEARCH: Science Education Research Journal, 1(1), 12-22. https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/index.php/jaser/article/view/1233




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v7i1.6700

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Miftahul Jannah, Zubaidah, Ratna Zaidah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

LICENSE TERMS: 

 Creative Commons License
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak. This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id