Analysis of the Drill Method in Developing Children's Arabic Skills at RA Ar-Rahmah
Abstract
ENGLISH: This study aims to explore the effect of drill method in improving Arabic language skills in early childhood at Raudhatul Athfal (RA) Ar-Rahmah, Medan. Using a descriptive qualitative approach, this study collected data through observations and interviews to analyze the implementation of the drill method in the Arabic language learning process. The results showed that the implemented drill method, which includes repetition of vocabulary and pronunciation through songs and picture books, is effective in helping children develop Arabic language skills. This method allows children to remember vocabulary and sentence patterns better, as well as forming positive habits in the use of Arabic. However, the study also identified some drawbacks, such as the potential for boredom in children due to monotonous repetition. Nonetheless, the drill method is recognized as an important tool in language teaching, especially in the context of Islamic education, and is recommended to be combined with other more interactive methods to increase the effectiveness of learning.
INDONESIA: Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi pengaruh metode drill dalam meningkatkan kemampuan berbahasa Arab pada anak usia dini di Raudhatul Athfal (RA) Ar-Rahmah, Medan. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif, penelitian ini mengumpulkan data melalui observasi dan wawancara untuk menganalisis penerapan metode drill dalam proses pembelajaran bahasa Arab. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode drill yang diterapkan, yang meliputi pengulangan kosakata dan pengucapan melalui lagu dan buku bergambar, efektif dalam membantu anak-anak mengembangkan kemampuan bahasa Arab. Metode ini memungkinkan anak-anak untuk mengingat kosakata dan pola kalimat dengan lebih baik, serta membentuk kebiasaan positif dalam penggunaan bahasa Arab. Namun, penelitian ini juga mengidentifikasi beberapa kelemahan, seperti potensi kebosanan pada anak-anak karena pengulangan yang monoton. Meskipun demikian, metode drill diakui sebagai alat yang penting dalam pengajaran bahasa, terutama dalam konteks pendidikan Islam, dan direkomendasikan untuk dikombinasikan dengan metode lain yang lebih interaktif untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adhimah, S., & Hasan, L. M. U. (2024). Transformasi Pembelajaran Bahasa Arab melalui Gadget oleh Komunitas Guru Anak Usia Dini. 13(1), 65–71. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpa.v13i1.342
Asril, Z., & Hanafi, A. H. (2021). Constructing of teachier professional and competitiveness for Indonesian education in 4.0 era. Social Sciences, Education and Humanities (GCSSSEH), 11(2), 2021. https://doi.org/DOI:https://doi.org/10.32698/icie542
Astini, N. K. S. (2019). Pentingnya Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Bagi Guru Sekolah Dasar Untuk Menyiapkan Generasi. Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya Ke-1 Tantangan Dan Peluang Dunia Pendidikan Di Era 4.0, 1(2018), 113–115. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/dharmaacarya
Bahri, S. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Cheung, R. W., Hartley, C., & Monaghan, P.(2021). Recepetive and expressive language ability differentially support symbolic understanding over time: Picture Comprehesion in take talking and typically developing children. Journal of Experimental Child Psychology 214(1). http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105305
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar, Bandung: Rineka Cipta
Elkarimah, M. F., & Tiwiyanti, L. (2024). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Arab Inggris; Pesantren Hayatinnur Dengan Menggunakan Metode Drill. Jurnal Gembira: Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(02), 517-523. https://gembirapkm.my.id/index.php/jurnal/article/view/442#google_vignette
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Fajriani, C., & Kurnia, S. D. (2020). Penerapan Metode Bermain Peran Dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Pada Anak Usia Dini Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak Nurul Yaqin Desa Uloe Kecamatan Dua Boccoe Kabupaten Bone. Jurnal Educhild, 2(2), 68–79. http://dx.doi.org/10.30863/educhild.v2i2.1319
Hasan, L. M. U., Agustin, D. N., & Aziz, M. T. (2024). Memperkuat Identitas Budaya Melalui Pengajaran Bahasa Arab dalam Konteks Lokal di Desa Klatakan, Situbondo. Bisma: Jurnal …, 2(1), 191–202. https://doi.org/https://doi.org/10.61159/bisma.v2i1.187
Hidayat, Y., & Herniawati, A. (2022). The use of drilling technique to teach English speaking to the early childhoods: a descriptive study. Journal Corner of Education, Linguistics, and Literature, 2(1), 73-80. https://doi.org/10.54012/jcell.v2i1.66
Isbah, F., Taufiq, A., Jamaludin, A., & Munir, M. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Pendidikan Anak Usia Dini. ASGHAR: Journal of Children Studies, 2(1), 26-37. https://doi.org/10.28918/asghar.v2i1.5751
Masturoh, F., & Mahmudi, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(2), 207–232. https://doi.org/10.52593/klm.04.2.07
Octaviani, S., & Sufianti, A. V. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Melalui Penerapan Metode Drill And Practice. Indonesian Research Journal on Education, 2(2), 870-877. https://doi.org/10.31004/irje.v2i2.176
Octaviani, S., & Tias, I. W. (2021). Peningkatan Keterampilan Dasar Mnegajar Mahasiswi PGPAUD Pada Kelas Microteaching Melalui Metode Drill and Practice. PEDAGODI: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 81-100. http://dx.doi.org/10.23960/pdg.v9i2.22786
Paramitha, N. P., & Dosen. (2017). Implementasi Pendekatan Sosiolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 6(2), 163–191. http://dx.doi.org/10.36668/jal.v6i2.75
Saputri, M. C. D., & Widayati, S. (2016). Meningkatkan kemampuan bahasa ekspresif melalui kegiatan bermain peran makro pada kelompok A. Jurnal PAUD Teratai, 5(3), 91-94. https://core.ac.uk/download/pdf/230643351.pdf
Saputri, M. E., Dhieni, N., & Faradiba, Y. (2024). Pengembangan pop-up book 3d five magic words untuk menstimulasi kemampuan bahasa ekspresif pada anak usia 4-5 tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 9-9. https://doi.org/10.47134/paud.v1i2.251
Sari, K. D. (2024). Pendampingan Pengenalan Metode Bermain Peran Dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Di TK/DTA/TPA Bustanul Ulum. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(4). http://dx.doi.org/10.61231/jp2m.v2i4.309
Syah, I. J. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing Terhadap Anak Usia Dini. JCE (Journal of Childhood Education), 2(1). https://doi.org/10.30736/jce.v1i2.14
Tambak, S. (2016). Metode Drill dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 13(2), 110-127. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2016.vol13(2).1517
Wulandari, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode Drill Terhadap Kemampuan Menggali Informasi Dari Dongeng Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Research, 1(1), 01–06. https://doi.org/10.37251/jber.v1i1.6
Yulianty, P., & Veviana, E. (2022). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media kartu gambar pada kelompok B TK Holy Faithful Depok. JAS: Jurnal Anak Bangsa,1(1), 88–96. https://doi.org/10.46306/jas.v1i1.12
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v6i2.6638
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Yassinta Amarisa, Ahsana Zaida Qolbi, Sandrina As Zahra, Hilda Zahra Lubis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:




Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.
Journal Publishing Office Location:
Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, LPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id