Habituation of the Four Magic Words in Implementing Polite and Courteous Morals in Early Childhood (5-6 Years)

Masganti Sit, Mutiara Azahra Br.Sinaga, Zyhan Risty Andini, Leoni Sabrilina Putri

Abstract


ENGLISH: This study discusses the role of parents in instilling polite behavior in children. This study aims to improve noble morals in early childhood by habituating four magic words. This type of research uses a qualitative method. The source of research data was obtained from primary data and secondary data. Researchers obtained primary data from the results of interviews with parents). Secondary data was obtained from documentation results in the form of photos. The data obtained were then collected, reduced, described, tested for data validity, and concluded. The results of the study obtained were that parents accustomed children to using four magic sentences, namely apologizing if the child did something wrong, saying please if the child needs help, saying Excuse me if he wants to pass in front of many people, and if the child wants to enter the house then saying thank you if the child has received help or a gift. This research contributes to early childhood education curriculum development by emphasizing the importance of teaching academic skills and moral and social values.

INDONESIA: Penelitian ini membahas tentang peran orangtua dalam menanamkan prilaku sopan dan santun pada anak Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan akhlak mulia pada anak usia dini melalui metode pembiasaan mengucapkan empat kata ajaib. Jenis penelitian ini adalah penelitian dengan menggunakan metode kualitatif. Sumber data penelitian diperoleh dari data primer dan data sekunder. Peneliti memperoleh data primer dari hasil wawancara Orangtua. Data sekunder diperoleh dari hasil dokumentasi, berupa foto. Data yang diperoleh kemudian dikumpulkan, direduksi, dideskripsikan, diuji keabsahan data dan disimpulkan. Hasil penelitian yang didapat yaitu Orangtua membiasakan anak menggunakan empat kalimat ajaib yaitu meminta maaf apabila anak berbuat salah, tolong Apabila anak butuh bantuan, mengucapkan Permisi apabila ingin lewat di depan orang banyak dan apabila anak ingin masuk ke dalam rumah kemudian mengucapkan kata terima kasih Apabila anak sudah mendapat bantuan ataupun hadiah. Kontribusi penelitian ini memberikan kontribusi pada pengembangan kurikulum pendidikan anak usia dini dengan menekankan pentingnya tidak hanya mengajarkan keterampilan akademik, tetapi juga pengajaran nilai-nilai moral dan sosial.




Keywords


Habituation; Four Magic Words; Polite; Courteous Morals; Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Anriani, T. (2024). Pembiasaan Menerapkan Empat Kata Ajaib Untuk Meningkatkan Karakter Sopan Dan Santun Di Madrasah Ibtidaiyah. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 5(4), 519-530. https://doi.org/10.32832/jpg.v5i4.15747

Aprily, N. M., Rosidah, A. K., & Hashipah, H. (2023). Maaf, Terima Kasih, Tolong Dan Permisi: Empat Kata Ajaib Dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 123-132. https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9316

Audine, N., Sulistianah, S., Dewantari, T., & Tohir, A. (2023). Peran Guru Dalam Menanamkan Perilaku Sopan Santun Pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani Bandar Lampung. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 2(4), 689-692. https://doi.org/10.37676/mude.v2i4.4735

Aulia, N., Suhendra, S., & Yono, Y. (2022). Implementasi Tiga Kata Ajaib Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Sdit Al-Azhhar Bogor. Koloni, 1(4), 1-5. https://doi.org/10.31004/koloni.v1i4.260

Azizah, N. (2024). Penerapan Empat Kata Ajaib Melalui Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Karakter Sopan Santun Anak: Penelitian Tindakan Kelas pada Anak Usia 5-6 Tahun Kelompok B di TK X Kabupaten Bandung (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia). https://repository.upi.edu/

CREC, A. S. (2021, March). Kampanye Sosial 3 Kata Ajaib, Budaya Mengucapkan Maaf, Tolong dan Terima Kasih di Dusun Pucukan. In Prosiding Seminar Nasional Desain Sosial (SNDS) (Vol. 2, No. 1, pp. 86-92). https://ojs.uph.edu/index.php/SNDS/article/view/3296

Darmawan, A., Junaidi, I. A., & Ayurachmawati, P. (2022). Analisis Penanaman Karakter Sopan Santun di Kelas 1 Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 2(1), 209-216. https://doi.org/10.31004/irje.v2i1.260

Diningsih, C. A., & Riyandi, M. (2024). Implementasi 5 Kata Ajaib Dalam Mengembangkan Karakter Siswa Sdn Bhaktiwinaya. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Cerdas (JAPAKESADA), 12-20. https://journal.yapakama.com/index.php/JAPAKESADA/article/view/71

Fajarini, A. (2023). Pembentukan Karakter Anak Didik RA (Raudhatul Athfal) Melalui Pembiasaan “Kata Ajaib”. Jurnal Pelita PAUD, 7(2), 459-468. http://dx.doi.org/10.33222/pelitapaud.v7i2.3112

Kasmus, D. Y., Lionardi, A., & Iskandar, M. (2023). Perancangan concept art untuk animasi 2d" serang!" terhadap penggunaan tiga kata ajaib (tolong, maaf, dan terima kasih). eProceedings of Art & Design, 10(6). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/artdesign/article/view/21795

Mawarda, M., & Ummaya, Z. (2024). Penggunaan 3 Kata Ajaib Terhadap Pembentukan Karakter Pada Siswa Kelas V SD Negeri 19 Pemulutan. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(1), 264-268. https://doi.org/10.31004/jh.v4i1.591

Nisa, R., & Wiranti, D. A. (2024). Implementasi Program Daily Activity Menggunakan Kata Ajaib dalam Pembentukan Karakter Sopan Santun Kelompok B1 TK Pertiwi Sowankidul. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 4163-4173. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1529

Nst, C. M., & Ritonga, F. U. (2023). Penerapan Empat Kata Ajaib Sebagai Bentuk Peningkatan Moral Siswa di UPT SDN 060921 Medan Sunggal. ABDISOSHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial dan Humaniora, 2(3), 314-321. https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v2i3.2064

Nurhayati, I., Hidayat, Y., Lastari, L., Kurniasih, N., & Susanti, S. (2024). Implementasi pembiasaan berkata ‘tolong’,‘maaf’,‘terima kasih’, dan ‘permisi’dalam pembentukan karakter anak usia 5-6 tahun di kober sartika asih. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman dan Pendidikan, 5(1), 81-88. https://doi.org/10.62285/alurwatulwutsqo.v5i1.88

Pelawi, M. A., & Ginting, B. (2024). Tingkatkan Kesantunan Berbahasa Melalui Penerapan 4 Kata Ajaib. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 3(1), 142-149. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v3i1.1700

Putri, M. N. (2023). Upaya guru dalam melakukan pembiasaan pengucapan kata maaf, tolong, dan terimakasih pada siswa kelas I di SD Negeri Watuagung Kabupaten Semarang (Doctoral dissertation, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan). https://perpustakaan.uingusdur.ac.id/

Ramadhan, A. A., Khamdun, K., & Ardianti, S. D. (2024). Peran Keluarga Dalam Pembentukan Sikap Sopan Santun Pada Anak SD Di Desa Tengguli Jepara. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(4), 41-49. https://doi.org/10.5281/zenodo.10499139

Rahmawati, N. R., Utomo, P., & Rohmawati, A. (2024). The Role of School Environment and Its Influence on Students' Discipline and Politeness Character in Primary School Students. Indonesian Journal of Character Education Studies, 1(2), 64-76. https://ojs.aeducia.org/index.php/ijces/article/view/55

Said, A., Purwaningrum, U., Tuzzahro, M. H., & Muthohar, S. (2024). Implementasi Pembentukan Karakter Anak melalui Lagu “4 kata ajaib”. Gifted: Journal of Early Childhood Education, 2(1), 6-9. https://doi.org/10.37985/spbrn750

Suciadi, A., & Pinasthika, L. T. (2024). Perancangan Buku Ilustrasi Interaktif Edukasi 3 Kata Ajaib: Maaf, Terima Kasih, dan Tolong untuk Siswa TK Negeri di Jabodetabek. IMATYPE: Journal of Graphic Design Studies, 3(1), 44-53. http://dx.doi.org/10.37312/imatype.v3i1.8079

Suri, D., & Chandra, D. (2021). Teacher's strategy for implementing multiculturalism education based on local cultural values and character building for early childhood education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 8(4), 271-285. https://doi.org/10.29333/ejecs/937

Wafiq, A. M. W. (2024). Peran Guru dalam Menanamkan Budi Pekerti pada Anak Usia Dini di RA Al-Mukhlisin Pakong. Abatatsa, 1(02), 30-41. https://journal.stai-almujtama.ac.id/index.php/abatatsa/article/view/88




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v6i2.6474

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 zyhan risty andini, zyhan risty andini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id