Penggunaan Media Audio Visual sebagai upaya Meningkatkan Kemampuan Psikomotor Anak dalam Pembelajaran Tajwid
Abstract
ENGLISH:
This study aims to determine the role of audio-visual-based learning media ranging from audio recordings, illustrations or animations, short videos, mp3s, and others whose purpose is to facilitate student psychomotor learning. This research was conducted in 2024. The research method uses descriptive analysis through literature with the tajweed approach and science in reading the Qur'an. The results showed that children can more easily understand and remember tajweed by incorporating various audio-visual media in reciting the Qur'an. This creative and interactive approach will increase students' interest in learning to recite the Qur'an properly and correctly. Teachers must guide and educate students to get used to reading the Qur'an correctly and without mistakes. This study recommends using audio-visual media as an innovative alternative in tajweed learning, especially to improve the psychomotor aspects. The contribution of this research enriches theoretical studies on tajweed learning by integrating educational technology, especially audio-visual media.
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran penggunaan mediapembelajaran yang berbasis audio visual mulai dari rekaman audio, ilustrasi atau animasi, vidio pendek, mp3 maupun lainnya yang tujuannya untuk mempermudah dalam pembelajaran psikomotor anak. Penelitian ini dilaksanakan tahun 2024. Metode penelitian menggunakan metode analisis deskriptif melalui kepustakaan dengan pendekatan tajwid dan ilmu dalam pembacaan al-qur’an. Hasil penelitian menunjukkan bahwa melalui penggabungan berbagai jenis media audio visual, anak-anak dapat lebih mudah memahami dan mengingat tajwid dalam pembacaan al-qur’an. Pendekatan yang kreatif dan interaktif ini akan meningkatkan minat para anak dalam pendidikan belajar bacaan Al-Qur'an dengan baik dan benar. Dan para guru diwajibkan membimbing dan mendidik para anak hingga terbiasa dengan membaca al-qur’an dengan benar dan tidak ada kesalahan. Penelitian ini merekomendasikan penggunaan media audio visual sebagai alternatif inovatif dalam pembelajaran tajwid, terutama untuk meningkatkan aspek psikomotor. Kontribusi penelitian ini memperkaya kajian teoretis mengenai pembelajaran tajwid dengan mengintegrasikan teknologi pendidikan, khususnya media audio visual.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afandi, M., & Zuraidah, Z. (2020). Kesiapan, gaya belajar dan keaktifan siswa pada pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN Bangkinang Kota. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 221-242. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i2.1551
Hakim, R. (2014). Pembentukan karakter peserta didik melalui pendidikan berbasis Al-Quran. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2). https://doi.org/10.21831/jpk.v0i2.2788
Hariady, B. S. & Suparno, B. (2020). Pengembangan Pembelajaran Membaca Al Qur’an Tingkat Dasar Berdasarkan Ilmu Tajwid Dengan Metode Joyful Learning. Lintang Songo: Jurnal Pendidikan, 3(1), 69– 80. https://journal.unusida.ac.id/index.php/jls/article/view/249
Khulasoh. K. (2017).Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Media Audio Visual Pokok Bahasan Melengkapi Puisi Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, 9(1), 13–22. https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/Dinamika/article/download/3855/2296
Kisma, A. D., Fakhriyah, F., & Purbasari, I. (2020). Penggunaan media pembelajaran diorama untuk meningkatkan pemahaman konsep kelas IV SD Negeri 2 Hadipolo. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 635–642. https://journal.umtas.ac.id/index.php/naturalistic/article/download/861/524/3408
Maarif, V., Nur, M. H., & Rahayu, W, (2018). Aplikasi pembelajaran ilmu tajwid berbasis android. Evolusi, 6(1), https://doi.org/10.31294/evolusi.v6i1.3586
Namaziandost, E., Nasri, M., & Akbari, S. (2019). The impact of teaching listening comprehension by audio and video aids on the intermediate efl learners listening proficiencies. Language, Literature and Culture, 2(3), 121–128.
Nusroh, S., & Ahsani, E. L. F. (2020). Analisis kesulitan belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) serta cara mengatasinya. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.29240/belajea.v5i1.1145
Prameswati, L. N. (2019). Analisis Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an Anak Mts Dalam Perspektif Taksonomi Bloom. Edudeena, 3(2), 1–10. https://doi.org/10.30762/ed.v3i2.1736
Prasmanita, D., Khamid, A., Zamroni, A., & Nasitoh, O. E. (2020). Implementasi pembelajaran tajwid dan keterampilan membaca Al-Qur’an dalam materi Al-Qur’an Hadist. Attractive: Innovative Education Journal, 2(2), 45–53. https://doi.org/10.51278/aj.v2i2.38
Rahmah, F. N., & Fa’atin, S. (2019). Pengembangan kualitas media pembelajaran tajwid di MI NU Raudlatul Wildan Desa Ngembalrejo Kudus. Quality, 7(1), 29–49. http://dx.doi.org/10.21043/quality.v7i1.5181
Raiyn, J. (2016). The role of visual learning in improving students’ high-order thinking skills. Journal of Education and Practice, 7(24), 115–121. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1112894.pdf
Rohmat, R. (2017). Manajemen Pendidikan anak usia dini. YIN YANG, 12(2), 300–325. http://dx.doi.org/10.24090/yinyang.v12i2.2017.pp299-325
Sugiani, S., Syahbudi, I., & Handayani, W. (2020). Comparison of audio-visual learning effectiveness with conventional media on student learning outcomes in the operation of lathe machine lesson for class XI students of SMK Private Satrya Budi I Perdagangan. International Journal of Resarch and Review, 7(3), 37–43. https://www.ijrrjournal.com/IJRR_Vol.7_Issue.3_March2020/IJRR005.pdf
Sung, H. Y., Hwang, G. J., & Chang, H. S. (2015). An integrated contextual and web-based issue quest approach to improving students’ learning achievements, attitudes and critical thinking. Educational Technology & Society, 18(4), 299–311. http://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.18.4.29
Syamsidar. (2019). Keunggulan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Al-Quran Hadis di MAN 1 Bone. Al-Qayyimah, 2(1), 43–59. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/alqayyimah/article/view/597/455
Verhallen, M. J. A. J., & Bus, A. G. (2011). Young second language learners’ visual attention to illustrations in storybooks. Journal of Early Childhood Literacy, 11(4), 480–500. https://doi.org/10.1177/1468798411416785
Whesli, H., Tyas, A., Hardini, A., Kristen, U., & Wacana, S. (2021). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Peningkatan Hasil Belajar IPA Dengan Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. 3(3), 698–704. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/345
Yunalis, Y., & Herman, M. (2018). Implementasi Kebijakan Program Sertifikasi Guru dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Indonesian Journal Of education management & administration review, 2(1), 205-212. http://dx.doi.org/10.4321/ijemar.v2i1.1826
Yusantika, F. D., Suyitno, I., & Furaidah, F. (2018). Pengaruh Media Audio Dan Audio Visual Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Kelas Iv. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(2), 251–258. Http://Journal.Um.Ac.Id/Index.Php/Jptpp/Article/View/10544
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v6i2.6451
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ahmad Syauky, Zubaidah Zubaidah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:




Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.
Journal Publishing Office Location:
Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, LPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id