The Effectiveness of Physical Touch for Tantrum Treatment on Autistics Child

Intan Alawiyah, Salsabila Salsabila

Abstract


Abstract: Autism is a child with neurodevelopmental disorders that can cause behavioral disorders, communication disorders, social disorder, sensory distrubances, and emotional disturbances, such as tantrums. Symptoms of this disease are more often found in childhood, but can also be found in adulthood. Autism is currenly called autism spectrum disorder or Autism Spectrum Disorders (ASD). Tantrum in autistic children are caused by brain damage, which makes them unable to control their emotions and cannot communication their emotions normally. The purpose of this study was to determine the effectiveness of physical touch in treatment autistic children during tantrums. This research was conducted at SKH Negeri 01 Pandeglang in 2021. This study used qualitative research methods with a descriptive qualitative approach. The subject of this study the authors chose a special teacher for autistic children at school, and the closest relatives who have family members with special needs. The conclusion of the study is that the effectiveness of physical touch in tretaments autistic children during tantrums is very influential, besides physical touch, there are other treatments that can prevent tantrums from occurring in autistic children, namely a diet of foods containing chocolate, MSG, and preservatives.

Abstrak: Autisme adalah anak dengan gangguan perkembangan saraf yang dapat menyebabkan gangguan perilaku, gangguan komunikasi, gangguan sosial, gangguan sensorik, dan gangguan emosional, seperti tantrum (mengamuk). Gejala penyakit ini lebih sering diemukan pada masa kanak-kanak, namu bisa juga ditemukan pada masa dewasa. Autisme saat ini disebut gangguan spektrum autisme atau Autism Spectrum Disorder (ASD). Tantrum anak autis disebabkan oleh keusakan otak, yang membuat mereka tidak dapat mengontrol emosinya dan tiak dapat mengkomunikasikan emosi secara normal. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui seberapa besar efektivitas sentuhan fisik pada penanganan anak autis saat tantrum. Penelitian ini dilaksanakan di SKH Negeri 01 Pandeglang tahun 2021. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ini penulis memilih Guru khusus anak autis di sekolah, dan kerabat terdekat yang memiliki anggota keluarga berkebutuhan khusus. Kesimpulan penelitian bahwa efektivitas sentuhan fisik pada penanganan anak autis di saat tantrum sangat berpengaruh, selain sentuhan fisik ada penanganan lain yang bisa mencegah agar tidak terjadi tantrum pada anak autis, yaitu Diet dari makanan yang mengandung coklat, MSG dan pengawet.


Keywords


Sentuhan fisik; Tantrum; Anak Autis

Full Text:

PDF

References


Azwandi, Y. (2005). Mengenal dan membantu penyandang autisme. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Chaplin.J.P. (2009). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Irdamurni, M. P. (2020). Pendidikan Inklusif: Solusi Dalam Mendidik Anak Berkebutuhan Khusus. Prenada Media.

Khairi, Z., & Sopandi, A. A. (2020). Upaya Keluarga Dalam Menangani Perilaku Temper Tantrum Pada Anak Autis Kelas VI Di SLB Negeri 1 Padang. Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2(2), 111-116.

Mashar, R. (2015). Emosi Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya. Jakarta: Kencana.

Moleong, L. J. (2005). Buku Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mustikasari, M. T. I., Utomo, P., Aam, A., & Zubaidah, Z. (2021). Psikoedukasi: Efektivitas Penggunaan Teknik Sosiodrama Sebagai Media Untuk Mereduksi Perilaku Agresif Verbal Siswa Menengah Pertama (SMP). Jurnal Wahana Konseling, 4(2), 99-112.

Nixon, N., & Mariyanti, S. (2012). Gambaran Kemandirian Anak Penyandang Autisme Yang Mengikuti Program Aktivitas Kehidupan Sehari Hari (Aks). Jurnal Psikologi Esa Unggul, 10(02), 127101.

Nuraeni, R. (2019). Efektivitas Terapis dalam Membimbing interaksi Sosial Anak Autis di Autis Center Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).

Rahmahtrisilvia, R. (2010). Strategi Pembelajaran Untuk Mengatasi Perilaku Tantrum Pada Anak Autistik. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(2), 1–10. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/2235

Sastra, G. (2011). Neurolinguistik : Suatu Pengantar (cet. 1). Bandung: Alfabeta.

Supartini, E. (2009). Program Son-Rise untuk Pengembangan Bahasa Anak Autis. JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 4(3). https://doi.org/10.21831/JPK.V4I3.785

Suran, B. G., & Rizzo, J. V. (1979). Special children: An integrative approach. Pearson Scott Foresman.

Utomo, P. (2021). Pola Pembelajaran dalam Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Siswa Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) di Sekolah Luar Biasa. Jambura Guidance and Counseling Journal, 2(2), 62–73. https://doi.org/https://doi.org/10.37 411/jgcj.v2i2.950

Zubaidah, Z., & Utomo, P. (2021). Kesejahteraan Psikologis Anak Autis Ditinjau dari Layanan Bimbingan dan Konseling Berkebutuhan Khusus di Sekolah. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 3(1), 25–32. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v3i1.5420

Zubaidah, Z., & Utomo, P. (2021). Pola Pembelajaran dalam Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Siswa Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) di Sekolah Luar Biasa. Jambura Guidance and Counseling Journal, 2(2), 62–73. https://doi.org/https://doi.org/10.37 411/jgcj.v2i2.950




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v3i2.4746

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak



Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id