Orang Tua, Anak dan Pola Asuh: Studi Kasus tentang Pola layanan dan Bimbingan Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak

Prio Utomo, Reza Pahlevi

Abstract


Abstract: One aspect of the cause of the problem of a child's character crisis is because parents are not able to educate their children properly, as a result, it causes behavioral deviations in children. This study aims to represent the role of parents in the formation of children's character. This research method uses a case study, the case study method is used by researchers to reveal the factual conditions regarding the role of parents in educating their children. The research location is in the village of cage Mas, Bengkulu City in 2021. The research subjects were three families. The results showed four research findings. First, to grow children's character, democratic parenting can be used by parents as a tool for educating children. Second, in efforts to cultivate children's character, the step that must be taken by parents is to create a family with character. Third, the character values that parents instill in their children include honesty, caring/empathy, independence, discipline, responsibility, hard work, simplicity, brave, fairness, patience, religion, tolerance, and leadership. Fourth, the strategies that people use to overcome the problem of children's character can use the methods of supervision, rules, and punishments. The contribution of the results of this study can be used as enrichment material both in theoretical and practical reviews regarding the study of the role of parents in shaping the character of their children.

 


Keywords


Keluarga; Orang tua; Pola asuh; Karakter; Anak

Full Text:

PDF

References


Agustin, D. S. Y., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. JSH: Jurnal Sosial Humaniora, 8(1).

Amaruddin, H., Atmaja, H. T., & Khafid, M. (2020). Peran Keluarga Dan Media Sosial Dalam Pembentukan Karakter Santun Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1)

Anwar, A. (2016). Kontribusi Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak (Studi Perspektif Modal Sosial di Kota Parepare). Kuriositas: Media Komunikasi Sosial dan Keagamaan, 9(1), 57-65.

Firmansyah, W. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak di Era Globalisasi. PEJS: Primary Education Journal Silampari, 1(1).

Hasanah, A. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Insan Komunika

Hasanah, U. (2016). Pola asuh orangtua dalam membentuk karakter anak. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 72–82.

Helmawati, H. (2017). Pendidikan karakter Sehari-hari. Jakarta: Remaja Rosda Karya

Hulukati, W. (2015). Peran Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Anak. MUSAWA, 7(2), 265-282

Hyoscyamina, D. E. (2011). Peran keluarga dalam membangun karakter anak. Jurnal Psikologi, 10(2), 144-152.

Kusdi, S. S. (2018). Peranan pola asuh orang tua dalam pembentukan karakter anak. AL-USWAH: Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 1(2), 100-111.

Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2).

Megawangi, R. (2004). Pendidikan Karakter: Solusi Yang Tepat Untuk Membangun Bangsa. Jakarta: Indonesian Heritage Foundation

Raharjo, R. (2010). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(3)

Rahmat, S. T. (2019). Peran Keluarga Sebagai Basis Pembentukan Karakter Anak Dalam Menyongsong Era Bonus Demografi. Jurnal Lonto Leok Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1-20.

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. KONSELING RELIGI: Jurnal Bimbingan Konseling Islam. 6(1).

Robbiyah, R., Ekasari, D., & Witarsa, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Ibu terhadap Kecerdasan Sosial Anak Usia Dini di TK Kenanga Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 74. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.10

Rosikum, R. (2018). Pola Pendidikan Karakter Religius pada Anak melalui Peran Keluarga. Jurnal Kependidikan, 6(2), 293-308

Saihu, Aziz, A., Mubin, F., & Sarnoto, A. Z. (2020). Design of islamic education based on local wisdom (An analysis of social learning theories in forming character through ngejot tradition in bali). International Journal of Advanced Science and Technology, 29(6), 1278–1293

Santika, T. (2018). Peran Keluarga, Guru Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. JUDIKA: Jurnal Pendidikan Unsika, 6(2), 77-85.

Santika, I. G. N., Kartika, I. M., & Wahyuni, N. W. R. (2019). Pendidikan karakter: studi kasus peranan keluarga terhadap pembentukan karakter anak Ibu Sunah di Tanjung Benoa. Widya Accarya, 10(1).

Syarbini, A. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga. Yogyakarta: Arruz Media

Sofiani, I. K., Sumarni, T., & Mufaro’ah, M. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 766-777.

Subianto, J. (2013). Peran keluarga, sekolah, dan masyarakat dalam pembentukan karakter berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2).

Suteja, J. (2017). Dampak Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1331

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Prenada Media Group

Zubaedi. (2017). Strategi Taktis Pendidikan Karakter (Untuk PAUD dan Sekolah). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Zubaedi, Z., & Utomo, P. (2021). Nilai Kerja dalam Pendekatan Tasawuf dan Pengaruhnya Sebagai Bimbingan Pribadi-Sosial Terhadap Pembentukan Karakter Masyarakat Modern. Altifani: Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, dan Dakwah, 1(2), 99-112. http://ejournal.iainkerinci.ac.id/index.php/altifani/article/view/912




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v4i1.4741

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak



Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id