Sakola Kaoetamaan Istri: Rejuvenasi Filosofi Pemikiran Raden Dewi Sartika dan Relevansinya terhadap Pendidikan, Bimbingan dan Konseling

Muhammad Rezza Septian

Abstract


Abstract: This article aims to rejuvenate Raden Dewi Sartika's educational philosophy. The scope of this research includes Sundanese philosophy and Dewi Sartika's educational philosophy. The research method used is library research from relevant sources obtained from the internet, books and journals. The results of the study show that Dewi Sartika's educational philosophy is explored from the panca waluya gate (the five perfection gates) which includes cageur, bageur, clever and wanter. Cageur or healthy is a person who is able to regulate himself in relation to himself, others, and the social environment. Bageur or good is the crystallization of morals originating from religious teachings and values. Pinter or smart as part of the cognitive dimension. Wanter or dare is shown in individual self-confidence

Abstrak: Artikel ini bertujuan untuk merejuvenasi filosofi Pendidikan Raden Dewi Sartika. Ruang lingkup penelitian ini mencakup filosofi sunda dan filosofi Pendidikan Dewi Sartika. Metode penelitian yang digunakan Library research atau riset pustaka dari sumber-sumber yang relevan diperoleh dari internet, buku-buku, dan jurnal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa filosofi Pendidikan Dewi Sartika digali dari gapura panca waluya (gerbang lima kesempurnaan) yang mencakup cageur, bageur, pinter dan wanter. Cageur atau sehat adalah pribadi yang mampu mengatur diri dalam hubungannya dengan diri sendiri, orang lain, dan lingkungan sosial. Bageur atau baik merupakan kristalisasi dari akhlak yang bersumber dari ajaran dan nilai-nilai agama. Pinter atau pintar sebagai bagian dari dimensi kognitif. Wanter atau berani ditunjukkan dalam kepercayaan diri individu.


Keywords


Dewi Sartika; Filosofi; Pendidikan

Full Text:

PDF

References


Al-Ghazali, A. H. (2003). Investing in Mental Health. Geneva: World Health Organization.

Alimni & Hamdani, (2021). Peran Wanita Dalam Dunia Pendidikan Pada Masa Rasulullah SAW. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak. Vol. 3 No.2

Anwar, M. F. (2015). Filsafat Manusia dalam Bimbingan Konseling Islam. Orasi, Volume VI Nomer 1 Januari- Juni 2015.

Bayu, A., Krishna, K., & Ahmad, W. A. (2017). Istri-Istri Raja di Tanah Jawa. Yogyakarta: Araska.

Cahyani, S.T.F., Swastika, K., Sumarjono. (2015). Perjuangan Organisasi Perempuan Indonesia Menuntut Hak Pendidikan Pada Masa Kolonial Belanda Tahun 1912-1928. Artikel Ilmiah Mahasiswa, 2015, I (1): 1-14.

Chodijah, S. (2016). Model Bimbingan dan Konseling Komprehensif dalam Meningkatkan Akhlak Mahasiswa. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies Volume 10 Nomor 1 (Juni 2016) 129-146

Daryono, Y. Cet ke-II, 2008. Biografi Pahlawan Nasional: Raden Dewi Sartika Sang Perintis. Bandung: Yayasan Awika dan PT. Grafitri Budi Utami.

Harahap, N. (2014). Penelitian Kepustakaan. Iqra, 8(01), 68–74.

Ibrahim, T. (2018). Manajemen ‘Sekolah Kaoetamaan Istri’ Raden Dewi Sartika Dalam Meningkatkan Keterampilan Kaum Wanita Sunda. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 3 no. 1, 315.

Makiya, K. R, et al. (2016). Memperaga Cirian Urang Sunda dalam Pelayanan Homestay. Malaysian Journal of Society and Space. 12 (12). Hlm. 129-140.

Musfir. (2005). Konseling Terapi. Jakarta: Gema Insani Press.

Notosoedirjo, M. & Latipun (2005) Kesehatan Mental: Konsep dan Penerapan. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Pradita, S. M. (2020). Sejarah Pergerakan Perempuan Indonesia Abad 19 – 20: Tinjauan Historis Peran Perempuan dalam Pendidikan Bangsa. CHRONOLOGIA, 2(2), 12–27. https://doi.org/10.22236/jhe.v2i2.6060

Pieper, J. & Uden, M. V. (2006) Religion in Coping and Mental Health Care. New York: Yord University Press, Inc.

Rosidi, Ajip. (2009). Manusia Sunda. Bandung: PT Kiblat Buku Utama.

Sartika, R. Dewi. (1912). Boekoe Kaoetamaan Istri. Bandung: A. C. NIX & Co.

Sudaryat, Y. (2015). Wawasan kasundaan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Suherman, A. (2018). Jabar masagi: penguatan karakter bagi generasi milenial berbasis kearifan lokal. Jurnal: Lokabasa, 9(2), 107-113.

Sukatin, et al. (2022). Bimbingan Dan Konseling Belajar. Humantech Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia Vol 1 No 9 Juli 2022

Tambusai, K. (2021). Bimbingan Kelompok Dalam Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling

Tanaga, S. (2019). Ensiklopedi Tokoh Nasional Dewi Sartia. 2nd ed. Nuansa Cendekia.

Wiriaatmadja, R. (1983). R. Dewi Sartika. Jakarta: Depdikbud.

Yaniar, R. (2004). Seri Pahlawan Nasional-Dewi Sartika. PT. Gramedia Widia Sarana.

Yusuf, R. (2006). Pemikiran al-Ghazali dalam Membina Akhlak Mulia. Tesis. Universitas Pendidikan Indonesia.

Zakiyah, L. (2011). Konsep Pendidikan perempuan menurut raden dewi sartika. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v4i2.4730

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak



Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id