Peningkatan Kemandirian Anak Penyandang Disabilitas dalam Mencapai Kesejahteraan di Unit Pelayanan Disabilitas Yayasan Sayap Ibu Banten

Moch. Ilham Noer Sunan, Achmad Sofri Nugroho, Najmudil Akbar Kadafi, Zuhudia Zuhudia

Abstract


Abstract: 

This research examines the increase in the independence of children with disabilities who are labeled 'special needs' in the Disability Service Unit of Yayasan Sayap Ibu Banten Branch (UPD YSIB). This research highlights how the society's view of the privileges of children with disabilities results in obstacles to increasing independence. The results showed that children with disabilities who initially had no room to develop the ability to meet their own needs could adjust to become more empowered and independent. There are significant changes in children with disabilities, including increased ability to control themselves, take care of themselves (eating and drinking and bathroom processes), as well as communicate and interact with the surrounding. The research method is qualitative with the type of case study. Data collection used non-participant observation techniques, semi-structured interviews, and documentation. The data analysis process involved collection, reduction, display, and conclusion drawing and verification. Data validity was tested through credibility, transferability, dependability, and confirmability testing. The findings provide an overview of the fulfillment of the functioning and social welfare of children with disabilities through increased independence.

Abstrak: 

Penelitian ini mengulas peningkatan kemandirian anak-anak penyandang disabilitas yang berlabel 'berkebutuhan khusus' di Unit Pelayanan Disabilitas Yayasan Sayap Ibu Cabang Banten (UPD YSIB). Penelitian ini menyoroti bagaimana pandangan masyarakat terhadap keistimewaan anak penyandang disabilitas yang mengakibatkan terhambatnya peningkatan kemandirian. Hasil penelitian menunjukkan anak penyandang disabilitas yang awalnya tidak memiliki ruang untuk mengembangkan kemampuan dalam memenuhi kebutuhannya sendiri, dapat berubah menjadi lebih berdaya danmandiri. Terdapat perubahan yang signifikan pada anak-anak disabilitas, diantaranya meningkatnya kemampuan mengontrol diri, mengurusdiri (makan dan minum serta proses ke kamar mandi), juga berkomunikasi dan berinteraksi dengan lingkungan sekitarnya. Metode penelitian yang diterapkan adalah kualitatif dengan jenis studi kasus. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi non-partisipant, wawancara semi terstruktur, dan dokumentasi. Proses analisis data melibatkan pengumpulan, reduksi, penyajian, serta penarikan kesimpulan dan verifikasi. Keabsahan data diuji melalui kredibilitas, pengujian transferability, pengujian dependability, dan pengujian konfirmability. Temuan ini memberikan gambaran tentang terpenuhinya keberfungisan dan kesejahteraan sosial anak penyandang disabilitas melalui peningkatan kemandirian.

Keywords


People with disabilities; Independence; Children; Social functioning; UPD YSIB

Full Text:

PDF

References


Azizah, A., Fauzan, M. R., &Humaedi, S. (2023). Upaya Peningkatan Keberfungsian Sosial Orang Dengan Hiv/Aids (Odha). Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 5(2), 116. https://doi.org/10.24198/focus.v5i2.31904

Bahara. (2008). Pengaruh Pengasuhan Terhadap Perkembangan Anak, Pengamatan Longitudinal Pada Anak Etnis Bugis Usia 0-12 Bulan. Disertasi. Surabaya: Universitas Airlangga.

Chairilsyah, D. (2019). Analisis Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus Pendidikan Dasar. 2013. Panduan Pengembangan Kurikulum dan Program Pembelajaran bagi Siswa MDVI/Deafblind. Kemendikbud.

Dura-Vila, G., Dein, S., dan Hodes, M. (2010). Children with Intellectual Disability: A Gain not A Loss: Parental Beliefs and Family Life. Clinical Child Psychology and Psychiatry.15 (2):171-184

Endriani, A., Aswansyah, I., & Sanjaya, A. (2020). Pengaruh Bimbingan Sosial Terhadap Kemandirian.

Fahrudin, A. (2012). Pengantar Kesejahteraan Sosial. PT Refika Aditama.

Fatimah, E. (2010). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Bandung: Pustaka Setia

Hallahan, D.P. & Kauffman, J.M. (2006). Exceptional Learners: Introduction to Special Education 10th ed. USA: Pearson.

Hasanah, N. U., Wibowo, H., &Humaedi, S. (2015). Pola Pengasuhan Orang Tua Dalam Upaya Pembentukan Kemandirian Anak Down Syndrome (Studi Deskriptif Pola Pengasuhan Orang Tua Pada Anak Down Syndrome yang bersekolah di kelas C1 SD-LB Yayasan Pembina Pendidikan Luar Biasa Bina Asih Cianjur). Share Social Work Journal, 1, 5–6.

Maya Triana, M., Komariah, M., &Widianti, E. (2021). Gambaran Kesejahteraan Psikologis Pada Remaja yang Terlibat Bullying. https://journal.ppnijateng.org/index.php/jikj

Putri, Ulva K. dan Ardisal. (2019). Pola Asuh Orang Tua Dengan Tunagrahita dalam Kemandirian Anak Tunagrahita di Bungo Pasang Painan. Ranah Research : Journal of Multidicsiplinary Research and Development. 2(1):96-104

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2009 Tentang Kesejahteraan Sosial

UNICEF., & University of Wisconsin--Madison. School of Medicine and Public Health. (2008). Monitoring Child Disability in Developing Countries: Results from the Multiple Indicator Cluster Surveys. UNICEF.

Zubaidah, Z., & Utomo, P. (2021). Kesejahteraan Psikologis Anak Autis Ditinjau dari Layanan Bimbingan dan Konseling Berkebutuhan Khusus di Sekolah. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 3(1), 25–32. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v3i1.5420

Zubaidah, Z., & Utomo, P. (2021). Pola Pembelajaran dalam Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Siswa Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) di Sekolah Luar Biasa. Jambura Guidance and Counseling Journal, 2(2), 62–73. https://doi.org/https://doi.org/10.37 411/jgcj.v2i2.950




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v5i2.2579

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 HAWA



Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id