Stereotype Mahasiswa terhadap Gaya Fashion Laki-laki Feminis di Lingkungan Kampus

Ailsa Fitri Shafwa, Navita Fayola Frihanggrahita, Alifta Rahma Putri Firdaus, Refti Handini Listyani

Abstract


Abstract: Fashion, clothing, costumes and grooming are forms of non-verbal artifactual communication. Appearance or fashion is currently one of the factors determining the gender identity of a person that can be seen directly. From the style of dress, it can be shown that someone has a masculine or feminine side. Feminine and masculine traits are owned by everyone, male and female. Feminist men's dressing style tends to dress similar to women such as feminine clothing colors, clothes with a press body and the use of striking accessories. Feminist men's dressing style in the campus environment is quite often found considering the current era that frees everyone to be creative freely. The purpose of this study is to find out how students stereotype when they see feminist men's dress in the campus environment. In this study, researchers used a qualitative approach with a symbolic interaction theory approach. The results obtained from this study are that as many as 6 students have diverse perspectives, namely some are supportive and some are less supportive of the feminist male dress style because it is considered deviating from their original gender.

Abstrak: 

Busana, pakaian, kostum, dan dandanan merupakan bentuk komunikasi non verbal artifaktual (artifactual communication). Penampilan atau fashion saat ini menjadi salah satu faktor penentu identitas gender dari seseorang yang dapat dilihat secara langsung. Dari gaya berpakainnya, maka dapat ditunjukkan bahwasanya seseorang itu memiliki sisi maskulin atau feminin. Sifat feminin dan maskulin sendiri dimiliki semua orang, laki laki maupun perempuan. Gaya berpakaian laki-laki feminis cenderung berpakaian yang mirip dengan wanita seperti, warna pakaian feminim, baju dengan press body dan penggunaan aksesoris yang mencolok. Gaya berpakaian laki-laki feminis di lingkungan kampus cukup sering ditemukan mengingat pada era saat ini yang membebaskan semua orang untuk berkreasi dengan bebas. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana stereotype mahasiswa ketika melihat cara berpakaian laki-laki feminis di lingkungan kampus. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan pendekatan teori interaksi simbolik. Hasil yang didapat dari penelitian ini adalah bahwa sebanyak 6 mahasiswa memiliki perspektif beragam, yakni ada yang mendukung dan ada yang kurang mendukung dengan gaya berpakaian laki-laki feminis karena dianggap menyimpang dari gender aslinya.

Keywords


Fashion Style; Feminist Men College Students; Stereotype

Full Text:

PDF

References


Adam, F., Fridha, M., Palupi, T., Cahyo, B., & Adhi, S. (2017). Analisis Resepsi Khalayak Tentang Feminisme Pada Media Alternatif. 21–25.

Ahmadi, D. (2008). Interaksi Simbolik. Jurnal Mediator, 9(2), 301–316.

Amalia, F. (2018). Identitas Crossdresser Dalam Akun Instagram Jovi Adhiguna Hunter. 071411533016, 1–14.

Erlangga, A. F. (2018). Representasi Identitas Agama Anak Muda Islam dalam Film Cinta Subuh 2. 2, 1–98.

Firdaus, Junaidin, & Surip. (2020). Interaksi Sosial di Masa Pandemi COVID-19 (Studi pada Masyarakat di Kelurahan Nungga, Kota Bima). Jurnal Komunikasi Dan Kebudayaan, 7(2), 178–193. http://komunikasistisip.ejournal.web.id/index.php/komunikasistisip/article/view/271

Ikhsan, R., Erianjoni, & Khaidir, A. (2019). Solidaritas Sosial di Kalangan Laki-laki Feminin: Studi Kasus pada Komunitas A + Organizer. Jurnal Studi Gender, 14(2), 1–16. https://doi.org/10.21580/sa.v14i2.3612

Lee, J. J., & Lee, R. K. Y. (2020). Unpacking K-pop in America: The Subversive Potential of Male K-pop Idols’ Soft Masculinity. International Journal of Communication, 14, 5900–5919.

Maylisha, A. C. (2020). Identitas Cowok Penggemar K-pop.

Octaningtyas, V. A. (2017). Representasi Maskulinitas Boyband Dalam Video Klip. 6(2), 57–68.

Pakusodewo, M. R. (2017). Cosplay dan Idola Remaja Medan (Studi Kajian Budaya Tentang Mimikri). Aceh Anthropological Journal, 1(1), 86. https://doi.org/10.29103/aaj.v1i2.1144

Pascarina, P. A. (2014). Representasi Identitas Remaja Laki-Laki Melalui Penggunaan Fashion. In Journal Unair (Vol. 3, Issue 2).

Putri, S. C. M., & Savira, S. I. (2021). Gambaran Citra Diri Fanboy Kpop ( Sebuah Studi Kasus Pada Penggemar Laki Laki Musik Korea Dalam Komunitas Fandom ). Character: Jurnal Penelitian Psiokologi, 8(6), 13.

Retno Hendariningrum, & M. Edy Susilo. (2008). Fashion Dan Gaya Hidup : Identitas Dan Komunikasi. Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 25–32. http://jurnal.upnyk.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/38/42

Wandi, G. (2015). Rekonstruksi Maskulinitas: Menguak Peran Laki-laki Dalam Perjuangan Kesetaraan Gender. Kafa’ah : Jurnal Ilmiah Kajian Gender, 2, 239–255.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v5i2.2576

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 HAWA



Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id