Peran Perempuan dalam Pendidikan pada Masa Bani Abbasiyah

Milda Milda, Diah Agustina Sari

Abstract


Abstract: Women in education during the Abbasid period where at that time women tended not to enjoy the same level of freedom as women during the Umayah Dynasty and the early Abbasid Daulah. The purpose of this study is to find out the role of women in education during the Abbasid period. This research uses the literature study method. This research was conducted in 2023. The data sources in this research are primary and secondary data. Primary data are books about the Abbasid period and the role of women during the Abbasid period. While secondary data is in the form of scientific journals related to the results of research on the Abbasid period and the role of women during the Abbasid period. The data collection method uses documentation techniques. Data analysis uses content analysis, including (1) determining the problem; (2) compiling a framework; (3) compiling methodological tools; (4) data analysis; (5) data interpretation. The results of the study revealed that the women of the Abbasid period were divided into three, namely the special class, general, and slaves. Special class women were those who belonged to the Palace family, aristocrats, Bani Hashim family, ministers, governors, and those who were equal to them. For this special class, they were heavily involved in political affairs at the Palace. The importance of the development of women's participation in the development of education, and also the increase in knowledge for the women's community, because women (mothers) are "schools" for their children.

Abstrak: 

Perempuan dalam pendidikan pada masa Bani Abbasiyah dimana waktu itu perempuan cenderung tidak bisa menikmati tingkat kebebasan yang sama dengan kaum perempuan masa Dinasti Umayah dan Daulah Abbasiyah masa awal. Tujuan penelitian ini untuk mengetahuai peran kaum perempuan dalam pendidikan pada masa Bani Abbasiyah. Penelitian ini menggunakan metode studi pustaka. Penelitian ini dilakukan pada taun 2023. Sumber data dalam penelitian ini yaitu data prmer dan sekunder. Data primer berupa buku-buku tentang Daulah Abbasiyah dan peran perempuan pada masa Daulah Abbasiyah. Sedangkan data sekunder berupa jurnal ilmiah yang berkaitan hasil penelitian tentang Daulah Abbasiyah dan peran perempuan pada masa Daulah Abbasiyah. Metode pengumpulan data menggunakan teknik dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis isi, meliputi (1) menentukan permasalahan; (2) menyusun kerangka pemikiran; (3) menyusun perangkat metodologi; (4) analisis data; (5) interpretasi data. Hasil penelitian mengungkap bahwa Kaum perempuan masa Daulah Abbasiyah terbagi menjadi tiga, yakni golongan kelas khusus, umum, dan budak. Perempuan kelas khusus adalah mereka yang termaasuk dalam keluarga Istana, bangsawan, keluarga Bani Hasyim, menteri, gubernur, dan yang sejajar dengan itu. Untuk kalangan kelas khusus ini, mereka banyak terlibat dalam urusan politik di Istana. Begitu pentingnya perkembangan partisipasi dari perempuan terhadap perkembangan dunia pendidikan, dan juga peningkatan pengetahuan bagi kelompok masyarakat kaum perempuan, karena perempuan (Ibu) ialah “sekolah” bagi anak-anak mereka.

Keywords


Women; Education; Bani Abbasiyah Period

Full Text:

PDF

References


Abid, M. K., & Purnomo, P. (2022). Peran baitul hikmah dalam mengembangkan pendidikan islam pada masa dinasti abbasiyah. ijmus, 3(2), 1-11.

Alimni, & Hamdani. (2021, Desember). Peran Perempuan dalam Dunia Pendidikan pada Masa Rasulullah SAW. Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 3(1), 53-62.

Basimah Kayyal, Tathowwur al-Mar’ah ‘Abar al-Tarikh (Beirut: Muassisah ‘Izzu alDin, 1981), hlm. 89.

Beilharz, P., & Jatmiko, S. (2002). Teori-teori sosial: observasi kritis terhadap para filosof terkemuka. Pustaka pelajar.

Bustamam, M. (2023). Realita Pendidikan Perempuan Pada Masa Abbasiyah. Jurnal Seumubeuet, 2(1), 49-62.

Hanapi, A. (2015). Peran perempuan dalam islam. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 1(1), 15-28. http://dx.doi.org/10.22373/equality.v1i1.620

Irawaty, I., & Darojat, Z. (2019). Kedudukan dan Peran Perempuan dalam Perspektif Islam dan Adat Minangkabau. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 3(1), 59-76.

Jamaluddin, K., & Alimni, A. (2023). Peran Wahdah Islamiyah Dalam Dunia Pendidikan Islam. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 4(1), 31-35.

Kawakib, N. (2014). Politik Pendidikan Islam Pada Masa Kejayaan Dinasti Abbasiyah: Politik Ketenagaan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1).

Kayyal, B. (1981) Tathowwur al-Mar’ah ‘Abar al-Tarikh

Mahroes, S. (2015). Kebangkitan Pendidikan Bani Abbasiyah Perspektif Sejarah Pendidikan Islam. TARBIYA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1), 77-108.

Mazaya, V. (2014). Kesetaraan Gender Dalam Perspektif Sejarah Islam. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 9(2), 323-344.

Mukalromalh, N. (2018). Dinalsti Albbalsiyalh: Metode daln Malteri Pendidikaln Dalsalr (Kuttalb). Talrbalwi, Jurnall Studi Pendidikaln islalmi, 5, 1-12.

Selvira, P., & Utomo, P. (2021). Gender Discourses Analysis: Representasi Bias Gender Dan Pengaruhnya Pada Buku Ajar Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidai’yah. Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak, 3(2), 155-168. https://doi.org/10.24235/equalita.v3i2.9839

Selvira, P. (2023). Kesetaraan Tokoh Laki-laki dan Perempuan pada Buku Ajar Sejarah Kebudayaan Islam: Analisis Wacana Gender. Journal of Gender Equality and Millennium Development, 1(1), 40–49. Retrieved from https://ejournal.aecindonesia.org/index.php/jgemd/article/view/56

Wakidun, W. (2009). Peran Perempuan Arab Dalam Politik Masa Rasulullah Saw. Skripsi thesis, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Zuadah, A. S. (2023, May). Peran Perempuan dalam Meriwayatkan Hadits: Studi Pustaka atas Aisyah ra Binti Abu Bakar. In Gunung Djati Conference Series (Vol. 24, pp. 404-418).




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v5i2.2575

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 HAWA



LICENSE TERMS: 

 Creative Commons License
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak. This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id