Analysis of Characteristics and Initial Ability of Children (New Learners) at PAUD Hangtuah Kota Bengkulu

Ardhea Rizka M umtadzah, Fesi Purnama Sari

Abstract


Abstract: Every learner has initial abilities, namely abilities that have been owned before he gets certain new terminal abilities. Initial ability shows the status of students' knowledge and skills now to go to the future status that educators want students to achieve. Meanwhile, early childhood has unique characteristics (uniq), both physically, psychologically, socially, morally, and so on. Childhood is also the most important period of his life. The initial ability of students is closely related to the characteristics and learning styles of students. To analyze students' initial abilities, at least an educator can identify three general characteristics of students related to differences in age, physical development, motor development, and academic development. Besides that, you also have to understand the differences in learning styles that exist in students and of course by using certain techniques, while techniques for identifying student characteristics are qualitative descriptive using questionnaires, interviews, observations, tests, and student backgrounds. The ability of educators to analyze the character and initial abilities of students has implications for the learning designs they develop and ultimately results in brilliant learning achievements.

Abstrak: 

Setiap peserta didik memiliki kemampuan awal, yakni kemampuan yang telah dimiliki sebelum dia mendapatkan kemampuan terminal tertentu yang baru. Kemampuan awalmenunjukkan status pengetahuan dan keterampilan siswa sekarang untuk menuju ke status yang akan datang yang diinginkan pendidik agar tercapai oleh peserta didik. Sementara itu, Anak usia dini memiliki karakteristik yang khas (Uniq), baik secara fisik, psikis, sosial, moral dan sebagainya. Masa kanak-kanak juga masa yang paling penting untuk sepanjang usia hidupnya. Kemampuan awal peserta didik sangat terkait dengan karakterisik dan gaya belajar peserta didik. Untuk melakukan analisa kemampuan awal peserta didik, setidaknya seorang pendidik mampu mengindentifikasi tiga karekter umum pada peserta didik yang terkait dengan perbedaan usia, perkembangan fisik, perkembangan motorik dan perkembnagan akademik. Disamping itu juga harus memahami betul perbedaan gaya belajar yang ada pada peserta didik dan tentu dengan menggunakan teknik tertentu, sedangkan teknik untuk mengidentifikasi karakteristik siswa adalah dengan menggunakan penelitian kualitatif deskriptif dengan kuesioner, interview, observasi dan tes, latar belakang siswa. Kemampuan pendidik dalam menganalisis karakter dan kemampuan awal peserta didik berimplikasi pada desain pembelajaran yang dikembangkannya dan pada akhirnya berbuah pada pencapaian prestasi belajar yang gemilang.

Keywords


Characteristics; Initial Ability; Children; New Learners

Full Text:

PDF

References


Astuti, S. P. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 68–75. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i1.167

Elihami, E., & Ekawati, E. (2020). Persepsi revolusi mental orang tua terhadap pendidikan anak usia dini. Jurnal edukasi nonformaL, 1(1), 16-31. https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/379.

Idris, M. H. (2016). Karakteristik Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 37–43.

Janawi. (2019). Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 68–79.

Magdalena, I., Putri, R. H., Ismawati, S., & Khofifaturrahmah, M. (2020). Mengidentifikasi Karakter Awal Peserta Didik. NUSANTARA, 2(2), 219-226. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/807.

Meriyati. (2015). Memahami Karakteristik Anak Didik. Fakta Press.

Rahman, U. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 12(1), 46–57. https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a4

Sya’roni, M. (2018). Urgensi Analisis Kemampuan Awal Peserta Didik dalam Meningkatkan Prestasi Belajar PAI. Cendekia, 10(1), 91–102.

Tatminingsih, S. (2016). Hakikat Anak Usia Dini. Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini, 1, 1–65.

Utomo, P., & Alawiyah, I. (2022). Family-Based Character Education: The Role of Parenting as the Basic of Character Education for Elementary Children. Journal of Primary Education (JPE), 2(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.29300/jpe.v2i1.6976

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35-50. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170

Utomo, P. (2022). The Effect of Personal Guidance on the Formation of Child Spiritual Intelligence. Al Musyrif: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 5(2), 86-94. https://doi.org/10.38073/almusyrif.v5i2.886




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v5i2.2571

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 HAWA



Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id