Peran Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Membentuk Akhlakul Karimah Perspektif teori Al Ghazali Era Media Sosial Pada Siswa Kelas IV SDN 02 Panggungrejo

Khoirotunnisa Khoirotunnisa, Salamun Salamun, Maya Aulia

Abstract


Abstract: The noble character among students has not been formed properly, indicated by the ongoing bullying among students, lying, instant behavior and lack of discipline. The purpose of this study is to describe and analyze the role of Islamic religious education (PAI) teachers in forming noble character from the perspective of Al Ghazali’s theory in the Social Media Era in grade students IV SDN 02 Panggungrejo Lampung. Using qualitative methods with a descriptive approach. Data were collected through interviews, questionnaires, documentation, and literature reviews, and analyzed using data reduction, data display, and verification techniques. The results of the study can be concluded that the role of Islamic religious education (PAI) teachers in forming noble morals from the perspective of Al Ghazali’s theory of social media is very diverse, it is known that students really like the story method (qishah). This method shows results of 54.15% of the opinions of 24 students. So the role of preachers is very relevant, with the use of this method, because preaching is currently trending in society. So it can be suggested that teachers are expected to have spiritual intelligence, to deal with the behavior of students in the social media era. Because the social media era has positive influences, such as increasing students’ creativity and insight, and negative influences, such as decreasing interest in learning and the formation of negative behavior in students at school.

Keywords: The Role of Islamic Religious Education Teachers, Akhlakul Karimah, Al Ghazali’s Theory, Social Media Era.

 

Abstrak: Akhlak karimah dikalangan siswa belum terbentuk secara baik, ditandai masih terjadi bulliying diantara siswa, perilaku bohong, instan dan tidak disiplin. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan dan menganalisis peran guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam membentuk akhlakul karimah perspektif teori Al Ghazali Era Media Sosial pada siswa kelas IV SDN 02 Panggungrejo Lampung. Menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Data dikumpulkan melalui wawancara, angket, dokumentasi, dan riview literature, serta dianalisis dengan tekhnik reduksi data, display data, dan verifikasi. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa peran guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam membentuk akhlak karimah perspektif teori Al Ghazali eram media sosial sangat beragam, diketahui siswa sangat menyukai metode cerita (qishah). Metode ini menunjukkan hasil sebesar 54,15% dari pendapat 24 siswa. Maka peran pendakwah sangat relevan, dengan penggunaan metode ini, karena dakwah saat ini sedang trend di kalangan masyarakat. Sehingga dapat disarankan guru diharapkan memiliki kecerdasan spiritual, untuk menghadapi tingkah laku siswa era media sosial. Karena era media sosial terdapat pengaruh posotif, seperti meningkatkan kreativitas dan wawasan siswa, dan pengaruh negative, seperti menurunnya minat belajar dan terbentuknya prilaku negatif pada siswa di sekolah.

Kata kunci: Peran, Guru Pendidikan Agama Islam, Akhlakul Karimah,  Teori Al Ghazali, Era Media Sosial.


Keywords


The Role of Islamic Religious Education Teachers, Akhlakul Karimah, Al Ghazali’s Theory, Social Media Era.

Full Text:

PDF

References


Abbas, S. A., Mardina, M, Mannuhung, S., (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Akhlakul Karimah Pada Peserta Didik, Jurnal Andi Djemma |Jurnal Pendidikan, 7(2), 172-186.

Al-Ghazali, Imam. (2011). Ihya Ulumiddin Jilid 4 : Menghidupkan Kembali Ilmu-ilmu Agama (keajaiban Kalbu).(Terj). Ibnu Ibrahim Ba'adillah. Jakarta: Republika Penerbit.

Al-Ghazali, Imam. (1993). Khulukal-Muslim, (Terj). Moh. Rifa‟i, Semarang: Wicaksana.

Al-Ghazali, Imam. (2018). Kitab Ayyuhal Walad. (Terj) Syeikh Ahmad Fahmi Bin Zamzam. Kedah Malaysia :Khasanah Banjariah

Apriansyah, A., Handayani. T., & Rusdi, A., (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menghadapi Dampak Sosial Media Terhadap Akhlak Siswa Di SD Muhammadiyah 18 Palembang , Jurnal Genta Mulia, 15(1), 353-361.

Derfi, M., Fauzan, F., Januar, J., & Rizal, E., (2023). Metode Pembentukan Akhlakul Karimah Dalam Forum Annisa di SMAN 1 Panti Pasaman, Sinar Dunia : Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(4), 48-57.

Harits, A. (2021). Metode Pendidikan Akhlak Imam Al-Ghazali (Studi Analisis Kitab Ihya Ulum Ad-Din) Master's thesis, Jakarta : FIKT UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Ingriansari, I., (2019). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengatasi Efek Negatif Media Sosial di Kalangan Peserta Didik SMP Negeri 7 Parepare, Doctoral Dissertation, Skripsi, IAIN, Parepare.

Listanti, I., (2018). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Pada Siswa SDN 2 Kaloran Kabupaten Temanggung, Doctoral Dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Mandarita, R., (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Peserta Didik Kelas III di MI Matlaul Huda Cibunar Parung Panjang Bogor, Skripsi, IAIN, Bengkulu.

Musyarofah, M. (2017). Metode Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Nuraini, S, A., & Hasanah, S, N, H., (2024). Peran Guru PAI Dalam Menangkal Dampak Negatif Media Sosial Pada Siswa SD Negero 01 Pucungkidul, Jurnal Inovasi Pendidikan, No 2, Vol 6, Hal 127-136.

Purwanti, E. (2020). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Akhlak Peserta Didik : Indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 5 (1), 8-15.

Rita, S. (2022). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENGATASI DAMPAK NEGATIF MEDIA SOSIAL TERHADAP AKHLAK PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 4 PASAMAN KABUPATEN PASAMAN BARAT (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat).

Safitri, D., S.Sos.I., M.Pd.I., (2019). Menjadi Guru Profesional, PT. Indragiri Dot Com, Riau.

Salsabilla, M., & Putri, N, A., (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Siswa Sekolah Dasar di Era Revolusi Industri 4.0, Al-Qodiri : Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 20(1), 82-96.

Syafaatunnisa, S., & Nurulhaq, D., (2024).Peran Guru PAI Dalam Mengajarkan Akhlak di Media Sosial, Ar-Rusyd : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1-11.

Sulaiman, F. H. (1986). Alam Pikiran Al-Ghazali Mengenai Pendidikan Dan Ilmu, Diponegoro. Bandung, Bumi Aksara.

Tuljannah, Ria, Siswanto, Maryati & Ana, (2024). Peran Guru Akidah Akhlak Dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah Siswa Kelas VI di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 03 Kepahiang, Sarjana Thesis, IAIN, Curup.

Utami, M, P., (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Akhlak Siswa di MTS Tarbiyah Islamiyah Kerkap, Skripsi, Doctoral Dissertation, IAIN, Bengkulu.

Zailani, A. R. (2023). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengatasi Efek Negatif Media Sosial di Kalangan Siswa SMP (Studi Kasus Di SMP Negeri 1 Petir) (Doctoral dissertation, UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten).

Zainuddin, dkk. (1991). Seluk Beluk Pendidikan dari al-Ghazali. Jakarta: Bumi aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.7206

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.7206.g5091

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 KHOIROTUN NISA, KHOIROTUN NISA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Khair Journal: Management  Education 
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
(0853-8130-5810 / 0852-6824-1677)

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By :