Penerapan Video Pembelajaran IPA Interaktif Berbasis Animaker Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Di Kelas VII SMPN 20 Kota Bengkulu
Abstract
Abstract: Student learning outcomes are one of the goals of the learning process in schools, therefore teachers need to have creative and innovative efforts in selecting and developing learning media, one of which is learning videos. This study aims to examine the differences in student learning outcomes between before and after being given an Animaker-based interactive science learning video on the subject matter and its changes in class VII SMPN 20 Bengkulu City. The results showed that learning outcomes increased from the average value of 41.29 to 78.06. The results of hypothesis testing showed that there was a statistical difference in learning outcomes with a significance value of 0.000 > 0.05, so it can be concluded that student learning outcomes on the subject matter and the changes experienced a significant increase after the Animaker-based interactive science learning video was given.
Keywords: Interactive science learning videos, animaker videos, learning outcomes
Abstrak: Hasil belajar siswa merupakan salah satu tujuan dari dilakukannya proses pembelajaran di sekolah, maka dari itu guru perlu memiliki upaya yang kreatif dan inovatif dalam memilih dan mengembangkan media pembelajaran, salah satunya adalah video pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk menguji perbedaan hasil belajar siswa antara sebelum dan sesudah diberikan video pembelajaran IPA interaktif berbasis animaker pada pokok bahasan materi dan perubahannya di kelas VII SMPN 20 Kota Bengkulu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar mengalami peningkatan dari nilai rata-rata 41.29 menjadi 78.06. Hasil uji hipotesis diperoleh bahwa terdapat perbedaan hasil belajar secara statistik dengan nilai signifikansi 0.000 > 0.05, sehingga dapat disimpulkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan materi dan perubahannya mengalami peningkatan yang signifikan setelah diberikan video pembelajaran IPA Interaktif berbasis Animaker.
Kata kunci: Video pembelajaran IPA interaktif, video animaker, hasil belajar
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Amin, A., & Alimni. (2019). Development of Religion Materials Based On Synectic Approach to Junior High School Students To cite this article : A . Introduction The problem of religious learning is on the issue of the low mastery of students ’ understanding of competency standards th. At-Ta’lim, 18(1), 1–26. https://doi.org/10.30845/ijhss.v8n7p6>.
Amin, A., Lubis, M., Alimni, A., Saepudin, S., Jaenullah, J., Kurniawan, D. A., & Lestari, M. (2020). A study of mind mapping in elementary islamic school: Effect of motivation and conceptual understanding. Universal Journal of Educational Research, 8(11), 5127–5136. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.081112
Asiyah, Topano, A., & Walid, A. (2020). Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Sma Dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Guided Note Taking (Gnt). Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 742–751. https://doi.org/https://doi.org/10.52060mp.v5i2.395
Asiyah, Topano, A., Walid, & Ahmad. (2021). Pengaruh Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMA Negeri 10 Kota Bengkulu. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 717–727. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/263/pdf
Fauzan, M., Gani, A., & Syukri, M. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Pada Pembelajaran Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(1), 27–35.
Harefa, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Luahagundre Maniamolo Tahun Pembelajaran …. Jurnal Education And Development, 8(1), 231–234. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/1540
Lee, S. J., & Reeves, T. C. 2018. Edgar Dale And The Cone Of Experience.In R. E. West (Ed), Fondation Of Learning And Instructional Design Technology. Edtech Books, Vol. 6 No.47. Hal: 56. https://edtechbooks.org/lidtfoundations/edgar_dale.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Rahmanita, U., & Khairiah. (2016). Model Pembelajaran Edutainment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Al-Khair, 2(1), 1–23.
Syarifuddin, S. dkk., (2022) Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning (Belajar Tuntas) dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak, Jurnal At-Ta’lim, Vol. 21, No. 1 (2022)http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v21i1.6673
Trisnaningsih. 2007. Pengembangan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Mata Kuliah Demografi Teknik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan. Vol. 4 No. 2, hal :1-13. http://download.garuda.kemdikbud.go.id
Yudasmara, G. A., & Purnami, D. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 48(1–3), 1–8. https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v48i1-3.6923
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v2i2.2648
DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v2i2.2648.g2219
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Sulikah Septi Herawati, Deni Febrini, Wiji Aziiz Hari Mukti, Dondi Kurniawan, Asiyah Asiyah
Al-Khair Journal: Management Education
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
( 0852-6824-1677 )

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed By :







