EVALUASI KINERJA GURU RUMPUN PAI DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 2 TANJUNG BERINGIN KABUPATEN KAUR

Elvi Marlianti

Abstract


This  study  aims  to  determine the  performance  evaluation PAI clumps  in  the  planning, implementation and evaluation of  learning in  the  State  Islamic  Elementary School  (MIN)  Tanjung Beringin District  Kaur.  These  types  of research, including research evaluation, data  collection method in this research is to use the  techniques of observation, interviews, questionnaires and  documentation. The  conclusion of this paper that  the  teacher performance MIN 2 Tanjung Beringin clumps  of PAI in the  planning of the  learning process  quite  well. Planning is used  in learning is always made  at the  beginning of the  semester.  However, there are weaknesses in the  preparation of the  plan,  namely the  lack of planning time is written  in the plan,  structuring the learning background, development of instructional media  and  learning resources are  not  well planned. 2 MIN teacher performance Tanjung Beringin clump  PAI has been  good  and  in accordance  with the  regulations, both  in  the  open  class, delivering  course  material, using  teaching methods, using  instructional media, classroom  management and  lesson  closes. 2 MIN teacher performance Tanjung Beringin clump  PAI is good  enough to evaluate  conformity with the  provisions.  Planned evaluation conducted by the  teacher MIN 2 Tanjung Beringin already accommodated in  the  lesson  plan,  so already  scheduled. But for  the  evaluation that  is impromptu, its implementation depends on  the  purpose of the  material being  taught

Keywords


Teacher Performance; Evaluation

Full Text:

PDF

References


Al-Qur`an dan Terjemahannya, Jakarta: Departemen Agama RI, 1993

Abdul Rahman Shaleh, Pendidikan Agama dan Pembangunan Watak Bangsa, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2005

Djamaluddin Ancok, Upaya Membina Akhlak dalam Keluarga, Sekolah dan Masyarakat dalam Pendidikan Agama dan Akhlak bagi Anak dan Remaja Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2001

Yunahar Ilyas, Kuliah Akhlaq, Yogyakarta: LPPI,2006

Ensiklopedi Islam, Jakarta: PT Ichtiar Baru Van Hoeve, 1994

Syahidin, Metode Pendidikan Qur`ani Teori dan Aplikasi, Jakarta: CV Mizaka Galiza, 1999

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.Jakarta. 2012

Masri S dan Sofian Effendi, Membina Hubungan Yang Komunikatf. Tiga Serangkai. Jakarta, 1995

Lexy J, Penggunaan Wawancara Dalam PengumnpulanData Penelitian. PT. Indeks. Jakarta, 2006. Zuchdi, Darmiyati, Humanisasi Pendidikan, Jakarta:Bumi Aksara, 2008

Zahruddin, Pengantar Studi Akhlak. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2004

Zakiah Darajat, Menumbuhkan Minat Beragama dan Pembinaan Akhlak pada Anak Balita dalam Pendidikan Agama dan Akhlak bagi Anak dan Remaja, Jakarta: PT.Logos Wacana Ilmu, 2001

Achmad, Rucky. Sistem Manajemen Kinerja. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.2006.

Bafadal, Ibrahim. Perencanaan Pengajaran.Jakarta: Rineka Cipta.1996.

Danim, Sudarwan. Kepemimpinan Pendidikan: Materi PPS. Bengkulu: Universitas Bengkulu.2001.

E. Mulyasa. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru.Bandung: Remaja Rosdakarya. 2007.

Hajar, Ibnu. Dasar – Dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif dalam Pendidikan. Jakarta. Grafindo Persada. 2000.

Hanan,Syahrawi. Hubungan antara Motivasi Berprestasi dan Kebiasaan Belajar dengan Prestasi Belajar.Jakarta. 1997

Hamalik, Oemar. Metode Belajar dan Kesulitan- kesulitan Belajar: Bandung: Tarsito, 1990.

Hamzah B Uno. Teori Motivasi dan Pengukurannya.Jakarta:Bumi Aksara.

Hasibuan, Melayu S.P. Organisasi dan Motivasi: Dasar Peningkatan Produktivitas. Jakarta: Bumi aksara, 1996.

Maslow, Abraham H Motivasi dan Kepribadian: Teori Motivasi dengan pendekatan Hirarki Kebutuhan Manusia. Terjemahan Seri Manajemen. Jakarta: Pustaka Binaman Presindo, 1994.

Nasution, S dan M. Thomas Kurikulum dan Pengajaran. Aksara. 1995.

Saman,A. Profesionalisme Guru. Yogyakarta: Kanisius.1994.

Simamora, Hendri. Manajemen Personalia.Yogyakarta: Kanisius. 1995.

Soehartono, Irawan. Metode Penelitian social.Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 1999. Sudjana. Metode Statistika. Jakarta: Tarsito, 1992.

, Tehnik Analisis Regresi dan Korelasi. Bandung: Tarsito, 1992.

Sugiono, Metode Administratif . Bandung: Alfabeta.2000.

Surakhmand, Winarno. Pengantar Interaksi Belajar- Mengajar. Bandung: Tarsito, 1994.

Suryabrata, Sumadi. Proses Belajar Mengajar di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Andi Offset. 1997. Suryadi, Ace dan H.A.R. Tilaar. Analisis Kebijakan

Pendidikan. Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994.

Usman, Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.1995.

Wahjosumidjo. Kepemimpinan Kepala Sekolah.Jakarta: Grafindo Persada.2002




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v1i2.470

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/btu.v1i2.470.g419

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Elvi Marlianti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed By :

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam articles published by Pascasarjana UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.