INTERNALISASI NILAI-NILAI SPIRITUAL PADA DIRI SISWA DI SMPN 2 KOTA BENGKULU

Ediyono Ediyono

Abstract


This research  describes the condition of students’ spiritual attitudes,  methods used by Master and the constraints and support  of the internalization process  of spiritual value itself. This research  used qualitative  descriptive  and  interactive  method with observation, documentation, observation and interview. The result of the research  is that before the internalization of these spiritual values,  the condition of understanding and  religious practice  is still far from being expected. Meanwhile,  after the in- ternalization  is performed, the result of difference is increase  the awareness of students  to implement  and practice the worship, especially mandatory prayer  in congregation. Morals and  behaviors are increase  and  the respect  for teachers  also increase  so that  this affects the increase  in student  achievement itself. Methods  used  include  Teacher  Role Improvement Method,  Guid- ance  and  Counseling Method,  Tauladan Method,  Cultural  Method,  and  Tabligh Method.  While the inhibiting  factors are  the background of family conditions  and the limited role of teachers  in conducting guidance and learning.  The supporting factor is the application of K-13 curriculum  which is very compatible with the activities of spiritual values in the students.  The teachers awareness in giving tauladan to their students  also increase

Keywords


Internalization;Spiritual Values;Student;Method;Tauladan Pendahuluan

Full Text:

PDF

References


Al Hambali, Ibnu Rajab. Jaami’ul ‘Ulum wal hikmah.

Darul Muayyid, cetakan pertama, 1424 H. Arifin.Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1994.

Asmaran As. Pengantar Studi Akhlak. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2002.

Bakry, Oemar. Akhlak Muslim. Bandung: Angkasa,1993.

Darajat, Zakiah.Membina Nilai-nilai Moral di Indonesia. Jakarta: Bulan Bintang, 1977.

Dokumen profil sekolah SMPN 2 Kota Bengkulu 2017.

EMK, Kaswardi. Pendidikan Nilai Memasuki Tahun 2000. Jakarta: PT Gramedia, 1993.

Isna, Mansur.Diskursus Pebdidikan Islam Edisi I. Yogyakarta: Global Pustaka Utama, 2001.

Jauziy, Ibnul. Zaanul Masiir. Mawqi’ At Tafasir. (Tanpa tahun)

Koesoema, Doni. Pendidikan Karakter di Zaman Keblinger Mengembangkan Visi Guru sebagai Peri- laku Perubahan dan Pendidik Karakter. Jakarta: Grasindo, 2009.

Langgulung, Hasan. Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Al-Husna Zikra, 2000.

Mahyudin.Kuliah Akhlak Tasawuf. Jakarta: Kalam Mulia, 2003.

Moleong, Lexy J. 1994. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Muchsin, Bashori. Pendidikan Islam Humanistik Alternatif Pendidikan Pembebasan Anak. Bandung: Refika Aditama, 2010.

Muhaimin, dkk.Dimensi-dimensi Studi Islam .Surabaya: Karya Abditama, 1994.

Muhaimin.Nuansa Baru Pendidikan Islam Menguari Benang Kusut Dunia Pendidikan. Jakarta: Raja Graindo Persada, 2006.

Muhaimin.Srategi Belajar Mengajar. Surabaya: Citra Media, 1996.

Muhaimin dkk.Pemikiran Pendidikan Islam: Ka- jian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalnya.Bandung: Remaja Rosda Karya,1993.

Muhammad Azmi. Pembinaan Akhlak Anak Pra Seko- lah. Yogyakarta: Belukar, 2016

Mujib, Abdul. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana, 2006.

Mukhorul, Metode Pembiasaan Sebagai Inter- nalisasi Ajaran Islam, diakses dari http/mas- mukhorul. blogspot.com/2009_06_01_archive. html,pada tanggal 16 April 2018.

Mulyana, Rahmat. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai, Bandung: Alfabeta, 2004.

Mursidin.Akhlak Mulia Berbasis Pendidikan Agama Islam, Penguatan Pendidikan Karakter dan Budi Pekerti di Sekolah, Madrasah, dan Keluarga. Bandung: Insan Mandiri, 2012.

Nazir, M. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indone- sia, 1988.

Nazir, M. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia, 2005.

Nurdin, Muhammad.Pendidikan Anti Korupsi; Strategi Internalisasi Nilai-nilai Islami dalam Menumbuh- kan Kesadaran Antikorupsi di Sekolah.Yogjakar- ta: Ar-Ruzz Media, 2014.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2008.

Roqib, Moch. Ilmu Pendidikan Islam; Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. Yogyakarta: LkiS, 2009.

Siti Nurul Hidayah, Internalisasi Nilai-Nilai Pendidi- kan Agama Islam DalamPembentukan Sikap dan Perilaku Keagamaan Siswa di Mts Negeri Wates kulon Progo. Yogyakarta, 2013

Sugiyono.Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta, 2005.

Sugiyono.Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta: 2012.

Sujanto, Agus dkk.Psikologi Kepribadian. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Syaltout, Mahmoud. Al-Islam ‘Aqidah wa Syari’ah, terj. Bustami A Gani, Islam sebagai ‘Aqidah dan Syari’ah, Jilid IV. Jakarta: Bulan Bintang, 1970.

Tarfsir, Ahmad.Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam.Bandung: Remaja Rosda Karya, 1992.

Thoha, Chabib.Kapita Selekta Pendidikan Islam.Yog- yakarta: Pustaka Pelajar, 1996.

Tim Redaksi Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kedua, Kamus Besar BahasaIndonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1995.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v3i2.1388

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/btu.v3i2.1388.g1173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ediyono Ediyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed By :

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam articles published by Pascasarjana UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.