EVALUASI KINERJA GURU RUMPUN PAI DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 2 TANJUNG BERINGIN KABUPATEN KAUR

Intan Utami

Abstract


This study aims to determine the performance evaluation PAI clumps in the planning,  implementation and  evalua- tion of learning in the State Islamic Elementary School (MIN) Tanjung  Beringin District Kaur. These types of research, including research  evaluation, data  collection method in this research  is to use the techniques of observation, interviews, questionnaires and  documentation. The conclusion  of this paper  that the teacher  performance MIN 2 Tanjung  Beringin clumps of PAI in the planning  of the learning process quite well. Planning  is used in learning is always made  at the beginning  of the semester.  How- ever, there are weaknesses in the preparation of the plan, namely the lack of planning  time is written in the plan, structuring the learning  background, development of instructional  media  and  learning  resources  are not well planned. 2 MIN teacher  perfor- mance  Tanjung  Beringin clump PAI has been  good  and  in accordance with the regulations, both  in the open  class, delivering course  material,  using teaching  methods, using instructional  media,  classroom  management and  lesson closes. 2 MIN teacher performance Tanjung  Beringin  clump  PAI is good  enough to evaluate  conformity  with the  provisions.  Planned evaluation conducted by the teacher  MIN 2 Tanjung  Beringin already  accommodated in the lesson plan, so already  scheduled. But for the evaluation that is impromptu, its implementation depends on the purpose of the material  being taught

Keywords


Teacher Performance;Evaluation

Full Text:

PDF

References


Al-Qur`an dan Terjemahannya, Jakarta: Departemen Agama RI, 1993

Abdul Rahman Shaleh, Pendidikan Agama dan Pembangunan Watak Bangsa, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2005

Djamaluddin Ancok, Upaya Membina Akhlak dalam Keluarga, Sekolah dan Masyarakat dalam Pen- didikan Agama dan Akhlak bagi Anak dan Rema- ja Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2001

Yunahar Ilyas, Kuliah Akhlaq, Yogyakarta: LPPI,2006

Ensiklopedi Islam, Jakarta: PT Ichtiar Baru Van Hoeve, 1994

Syahidin, Metode Pendidikan Qur`ani Teori dan Aplikasi, Jakarta: CV Mizaka Galiza, 1999

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.Jakarta. 2012

Masri S dan Sofian Effendi, Membina Hubungan Yang Komunikatf. Tiga Serangkai. Jakarta, 1995

Lexy J, Penggunaan Wawancara Dalam Pengumnpu- lan Data Penelitian. PT. Indeks. Jakarta, 2006.

Zuchdi, Darmiyati, Humanisasi Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2008

Zahruddin, Pengantar Studi Akhlak. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2004

Zakiah Darajat, Menumbuhkan Minat Beragama dan Pembinaan Akhlak pada Anak Balita dalam Pendidikan Agama dan Akhlak bagi Anak dan Remaja, Jakarta: PT.Logos Wacana Ilmu, 2001

Hamzah B Uno. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta :Bumi Aksara.

Hasibuan, Melayu S.P. Organisasi dan Motivasi : Dasar Peningkatan Produktivitas. Jakarta : Bumi aksara, 1996.

Maslow, Abraham H Motivasi dan Kepribadian : Teori Motivasi dengan pendekatan Hirarki Kebutuhan Manusia. Terjemahan Seri Manajemen. Jakarta : Pustaka Binaman Presindo, 1994.

Nasution, S dan M. Thomas Kurikulum dan Pengaja- ran. Aksara. 1995.

Saman,A. Profesionalisme Guru. Yogyakarta : Kani- sius. 1994.

Simamora, Hendri. Manajemen Personalia. Yogya- karta: Kanisius. 1995.

Soehartono, Irawan. Metode Penelitian social. Band- ung : PT Remaja Rosdakarya. 1999.

Sudjana. Metode Statistika. Jakarta : Tarsito, 1992.

Achmad, Rucky. Sistem Manajemen Kinerja. Jakarta : . Tehnik Analisis Regresi dan Korelasi. Bandung : Tarsito, 1992 Gramedia Pustaka Utama.2006.

Bafadal, Ibrahim. Perencanaan Pengajaran.Jakarta : Rineka Cipta.1996.

Danim, Sudarwan. Kepemimpinan Pendidikan : Ma- teri PPS. Bengkulu : Universitas Bengkulu.2001.

E. Mulyasa. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru.

Bandung : Remaja Rosdakarya. 2007.

Hajar, Ibnu. Dasar – Dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif dalam Pendidikan. Jakarta. Grafindo Persada. 2000.

Hanan,Syahrawi. Hubungan antara Motivasi Ber- prestasi dan Kebiasaan Belajar dengan Prestasi Belajar.Jakarta. 1997.

Hamalik, Oemar. Metode Belajar dan Kesulitan- kesu- litan Belajar : Bandung : Tarsito, 1990.

Sugiono, Metode Administratif . Bandung : Alfabeta.2000.

Surakhmand, Winarno. Pengantar Interaksi Belajar- Mengajar. Bandung : Tarsito, 1994.

Suryabrata, Sumadi. Proses Belajar Mengajar di Perguruan Tinggi. Yogyakarta : Andi Offset. 1997. Suryadi, Ace dan H.A.R. Tilaar. Analisis Kebijakan

Pendidikan. Suatu Pengantar. Bandung : Remaja Rosdakarya, 1994.

Usman, Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung : Remaja Rosdakarya.1995.

Wahjosumidjo. Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta : Grafindo Persada.2002.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v3i2.1386

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/btu.v3i2.1386.g1171

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Intan Utami

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed By :

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam articles published by Pascasarjana UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.