Mekanisme Penjualan Produk Tanpa Label Kadaluwarsa Perspektif Ekonomi Islam

Miti Yamunida

Abstract


The purpose of this study is to describe the perspective of Islamic economics about the mechanism of selling products without an expiration date on the Home Industry Bread Hidayah in the Edge of the City of Bengkulu Hybrids. This study uses descriptive qualitative methods, data collection techniques by means of literature studies and interviews. Data analysis starts with a data reduction display and conclusion. This study concludes that the practice of selling products without an expiry date conducted by the owner of the home industry Roti Hidayah in the Edge of the City of Bengkulu Hybrids has not applied the principle of justice to consumers, namely by not including the expiration date of its business products.

Keywords


Sales Mechanism; Islamic Economy; Expiration

Full Text:

PDF

References


Ali, Mansyur M. 2007. Penegakan Hukum Tentang Tanggung Gugat Produsen, Dalam Perwujudan Perlindungan Konsumen. Jogjakarta: Genta Press

Atom, Pricilla Natalia. 2014. “Perlindungan Terhadap Konsumen Bahan Makanan dan Minuman Kadaluwarsa Di Kabupaten Manggarai Provinsi Nusa Tenggara Timur”. Jurnal Ilmiah Universitas Atma Jaya: Yogyakarta

Azzam. Abdul Aziz Muhammad. 2017. Fiqh Muamalat Sistem Transaksi Dalam Islam. Jakarta: Amzah

Bertens, K. 2000. Pengantar Etika Bisnis Islam. Yogyakarta: Kanisius

Bungin, Burhan. 2011. Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Prenada Media Group

Narbuko, Cholid. Acmad. 2009. Metode Penelitian. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Departemen Pendidikan Indonesia. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Diana, Ilfi Nur. 2011. Hadis-Hadis Ekonomi. Malang: UIN Maliki Press

Faisal, Sanapiah. 2005. Format-Format Penelitian Sosial, Dasar-Dasar Aplikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Fauzia, Ika Yunia. 2013. Etika Bisnis Dalam Islam. Jakarta: Fajar Interpretama Mandiri.

Gymnasiar, Abdullah. Hermawan Kertajaya. 2004. Berbisnis Dengan Hati. Jakarta: Mark Plus

Hakim, Lukman. 2012. Prinsip-Prinsip Ekonomi Islam. Jakarta: Erlangga.

Khotimah, Martina Khusnul. 2019. “Implementasi Prinsip Produksi Ekonomi Islam pada Mebel Ira Bersaudara”, Jurnal Al-Intaj, Vol. V No. 1

Lubis, Riyani Fitri. 2017. Wawasan ayat-ayat al-Qur’an dan Hadis tentang Produksi, Jurnal Al-Intaj Vol.III No.1

Madia , Putu Bella Mania, Ida Bagus Putra Atmadja. 2019. “Perlindungan hukum bagi konsumen yang menggunakan kosmetik tanpa pencantuman tanggal kadaluarsa”. Jurnal Kertha Semaya, Vol. VII No. 12

Susanti, Yulia dkk. 2018. Pencantuman Informasi Pada Label Produk Kosmetik Oleh Pelaku Usaha dikaitkan dengan Hak Konsumen, Law Journal, Vol. II No. 1

Putra, I Putu Dika Pratama. 2019. “Pelaksanaan Kewajiban Pencantuman Tanggal Kadaluarsa Produk Makanan Rumahan di Obyek Wisata Pura Tirta Empul, Tampaksiring, Gianyar”. Jurnal Kertha Semaya, Vol. VIII No. 1




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/aij.v6i1.3550

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/aij.v6i1.3550.g2880

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Miti Yamunida

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Abstracting and Indexing by: