Persuasive Communication in Cultivating Prayer Worship: A Case Study of Mrs. Tiahiroh's Family

Samir Humaidi, Dika Sahputra

Abstract


This study seeks to evaluate maternal persuasive communication with children aged 5-10 years about the instillation of prayer, focusing on the Buk Tiahiroh family as a case study. This research employed a descriptive qualitative methodology for data gathering, utilizing observation, interviews, and documentation. The informant in this study was Mrs. Tiahiroh, the biological mother of her children. Data analysis strategies employ data reduction, data display, and conclusion formulation. This research employs a triangulation method for data validity testing. The findings of this research indicate that Mrs. Tiahiroh employs persuasive communication with her child, namely a two-component approach that integrates attention and comprehension into a singular acceptance factor. The mother's communication with her child is highly effective within the family, as it addresses various crucial areas, including phases of attention, comprehension, memory, and action. These factors render communication between moms and children inside the family successful and significant.

Keywords


persuasive communication, mothers, children, prayer services

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, A., & Irfani, F. (2024). Komunikasi Persuasif Ibu Kepada Anak dalam Menanamkan Perilaku Ibadah Sholat: Studi Kasus Desa Tonjong Kecamatan Tajurhalang Kabupaten Bogor. Da'watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 4(3), 971-983.

AMG, V. D. (2021). Peran Komunikasi Persuasif Orang Tua Dalam Pembentukan Jati Diri Remaja (Studi Kasus pada Remaja Di Daerah Kec. Galang) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Damayanti, A. M., Qoni’ah Nur Wijayanti, S. I., & Ikom, M. (2024). Strategi Komunikasi Persuasif Orang Tua dalam Membentuk Nilai Keagamaan pada Anak di Desa Kedunglengkong. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(1).

Dina, O. (2021). Komunikasi Persuasif Ibu pada Anak dalam Menanamkan Perilaku Beribadah (Studi Kasus Desa Simpang Agung Kec. Seputih Agung Lampung Tengah) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Faidzah, L. N., & Triwardhani, I. J. (2023, August). Komunikasi Persuasif Pengasuh dalam Menanamkan Nilai-nilai Islam pada Anak di Lingkungan Panti Asuhan. In Bandung Conference Series: Public Relations(Vol. 3, No. 2, pp. 1035-1043).

Faridayanti, F., Joni, J., & Permatasari, V. I. (2020). Peran Orangtua Dalam Menanamkan Ibadah Shalat Pada Anak Usia Dini Di Desa Gerbang Sari, Kecamatan Tapung Hilir Kabupaten Kampar. Journal on Teacher Education, 2(1), 125-136.

Haruna, R., & Purnama, H. (2020). Pembinaan Kesopanan Anak melalui Komunikasi Persuasif Orang Tua di Kelurahan Pampang Makassar. Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan Dan Penyuluhan Islam, 7(1).

Isnanda, P. S. P. (2023). Komunikasi Persuasif Orang Tua dan Anak dalam Pembentukan Karakter Islami di Pekon Pulau Panggung Tanggamu. (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Juanda, I. (2022). Peranan Orang Tua Dalam Membiasakan Pengamalan Ibadah Shalat Anak. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 105-126.

Khoer, F. U. S., & Setiawan, E. (2021). Komunikasi Persuasi Orang Tua dan Anak dalam Membentuk Perilaku Beribadah pada Anak. Prosiding Hubungan Masyarakat, 570-575.

Maharani, I., & Santoso, D. (2022).Pengaruh Pembiasaan dalam Pendidikan Agama terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 45–57.

Mikke, M. D. (2022). Komunikasi Persuasif Dai dalam Menanamkan Nilai-nilai Islam pada Jama’ah Majelis Taklim An-Nisa Dusun II B Desa Way Galih Lampung Selatan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).

Nasor, M., Lutpiah, L., Rifa’i, R. N., Utama, E. P., Sari, N. A. P., & Asriyandi, A. (2023). Penerapan Komunikasi Persuasif Orang Tua pada Anak Remaja dalam Pembinaan Keagamaan di Kawasan Real Estate Desa Cicalengka Kecamatan Pagedangan Kabupaten Tangerang Banten. Nizham: Jurnal Studi Keislaman, 11(01), 28-39.

Oktaviani, R., & Hendra, T. (2022). Komunikasi Persuasif Orang Tua dalam Membiasakan Ibadah Shalat Anak di Jorong Limo Kampuang. Koloni, 1(4), 646-656.

Rosadi, R. (2020).Peran Komunikasi Persuasif Orang Tua dalam Menanamkan Nilai-Nilai Keagamaan pada Anak. Jurnal Komunikasi Islam, 12(2), 123–135.

Salsabila, S. H. (2018). Pengaruh Komunikasi Persuasif dan Komunikasi Koersif Orang Tua Terhadap Disiplin Ibadah Sholat Anak. (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Wulandari, A. W., & Abidin, S. (2023). Komunikasi Persuasif Orang Tua dengan Anak dalam Membentuk Perilaku Taat Beribadah di Desa Jati Kesuma. Jurnal Indonesia: Manajemen Informatika dan Komunikasi, 4(2), 795-800.

Zain, F. B. (2022). Komunikasi Persuasi Orang Tua dengan Anak dalam Membentuk Perilaku Taat Beribadah di Desa Bandar Klippa Kecamatan Percut Seituan. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 18(1), 151-162.

Zakitri, Z. (2020). Strategi Komunikasi Persuasif Pembina dalam Membentuk Karakter Santri di Pondok Pesantren DDI Takkalasi (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Zaenuri, A. (2017). Teknik Komunikasi Persuasif dalam Pengajaran. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 1(1), 41-67.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/syr.v24i2.5877

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmiah Syi'ar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Ilmiah Syi'ar published by UINFAS Bengkulu and disseminated through lisencing below Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

__________________________________________________

JURNAL ILMIAH SYI'AR
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Raden Fatah Street, District of Pagar Dewa, Bengkulu City, 38211
Bengkulu, Sumatra, Indonesia