THE IMPACT OF ANIMATION VIDEO MEDIA ON ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' LEARNING MOTIVATION IN PAI LEARNING
Abstract
Along with the development of the times and the rapid development of technology in the current era, the learning media used is increasingly developing in order to make the implementation of the learning process not monotonous and motivating. The purpose of this paper is to present the impact of using animation video media on student motivation in elementary schools in Islamic Religious Education (PAI) subjects.The methodology used in this paper uses the literature study method with data collection carried out to study and/or explore several sources consisting of journals, books, and documents both in print and electronic form as well as various data sources and or other information that are considered relevant to the related study. The findings in this study have an impact on the use of PAI learning animation video media on the learning motivation of elementary school students so that there is an encouragement of the desire to learn with more effective, interesting and innovative packaging.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Erfandi, E., & Arfah, M. T. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaaan ISlam di MTS DDI Walimpong. Ata’Dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 17–33.
Farida, N. (2022). Fungsi dan Aplikasi Motivasi dalam Pembelajaran. Education and Learning Journal, 2(2), 118. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i2.133
Hadiah Tullah, N., Widiada, I. K., & Tahir, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Animasi terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 3 Rumak Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 821–826. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.587
Indriana, P. (2017). Evektifitas Penggunaan Media Video Animasi Dalam Proses Pembelajaran. Indriana, P. (2017). Evektifitas Penggunaan Media Video Animasi Dalam Proses Pembelajaran, 1–101.
Irawan, T., Dahlan, T., & Fitrianisah, F. (2023). ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 212–225. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.738
Irsan, R. K.-K. S., & Rohani. (2018). MANFAAT MEDIA DALAM PEMBELAJARAN. Analytical Biochemistry, 11(1), 1–5. http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-59379-1%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-420070-8.00002-7%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.ab.2015.03.024%0Ahttps://doi.org/10.1080/07352689.2018.1441103%0Ahttp://www.chile.bmw-motorrad.cl/sync/showroom/lam/es/
Kosanke, R. M. (2019). Penggunaan Media Video Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Nama-Nama Asmaul Husna. 1(1), 144–156. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snps/article/view/12477.
Mochamad, A. I., Muhamad, L. Y. F., & Paqih, R. (2022). Jenis, Klasifikasi dan Karakteristik Media Pembelajaran. JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 4(8.5.2017), 2003–2005.
Munawaroh, S., Hamid, A., Hana, R. Al, & Salehudin, M. (2021). Penggunaan Video Animasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 4(1), 85–102. https://doi.org/10.33367/ijies.v4i1.1535
Nim, E., Si, M., Ph, D., Fahriansyah, O., Ip, S., & Si, M. (2018). PERAN KOMISI PEMILIHAN UMUM DALAM SOSIALISASI PEMILIHAN WALIKOTA KEPADA PENYANDANG DISABILITAS DI KOTA PONTIANAK TAHUN 2018.
Ninik Uswatun Fadilah. (2006). MEDIA PEMBELAJARAN.
Nuzulia, A. (1967). pengembangan media audio visuak berbasis canva dalam belajar siswa kelas IV SDN suranadi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.
Qomsiatum, M. (2021). HUBUNGAN KUALITAS KOMUNIKASI GURU DAN SISWA DENGAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS TINGGI DI MI MUHAMMADIYAH SE-KECAMATAN NOGOSARI BOYOLALI TAHUN AJARAN 2020/2021. 3(2), 6.
Rifmasari, Y., Sukandar, W., & Nuvus, V. H. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Nilai Agama dan Moral Anak. Jurnal Educatio, 7(4), 1992–1997. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1407
Santyasa, W. I. (2007). Makalah disajikan dalam Workshop Media Pembelajaran bagi Guru-guru SMA Negeri Banjar Angkan. Landasan Konseptual Media Pembelajaran, 1–23.
Septia Putri, G. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Agama SD Kota Padang. Journal of Primary Education, 6(1), 180–191.
Sheryl, M. (2024). Kemampuan Berbahasa Indonesia pada Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 6(1), 36–48.
Susanti, & Affrida, Z. (2012). Jenis ‐ Jenis Media Pembelajaran. 1–5.
Umar. (2014). Peran Dan Fungsi Media Pembelajaran. Jurnal Tarbiwiyah, 11(1), 133.
Wahyudi, E., Farihah, U., & Umam, K. (2023). Pengaruh Video Animasi Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pai. JPGMI (Jurnal Pendidikan …, 9(2), 234–246.
https://ojs.stitmultazam.ac.id/index.php/JPGMI/article/view/231
Wahyudi, N. E., & Ali, M. (2023). Tujuan Pendidikan Islam Dalam Pandangan Hasan Langgulung. Suhuf, 34(2), 167–179. https://doi.org/10.23917/suhuf.v34i2.20953
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v17i1.4245
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







_______________________________________________
UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia
Tel / fax : (0736) 51276 / 0736) 51171, 51172
Email : nuansa@mail.uinfasbengkulu.ac.id
https:/ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/
NUANSA © 2025 by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International