Nilai Pendidikan Islam Tokoh Srintil Dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk
Abstract
The purpose of this research is to describe and identify the value of Islamic education displayed by the character Srintil in the novel Ronggeng Dukuh Paruk. In order to obtain this information, the researcher used a qualitative approach in the type of library research. Where the researcher will collect data related to the novel Ronggeng Dukuh Paruk by Ahmad Tohari as the primary source and supporting studies as the secondary source. The results of this study are the value of Islamic education contained in the novel Ronggeng Dukuh Paruk by Ahmad Tohari in Srintil, namely the value of patience which is implemented in the concept of nrimo which is embedded in Srintil facing the pain of her life line, then caring for parents is shown by taking care of her grandmother who already senile with no sense to be reciprocated he takes care of grandmother as well as possible.
Tujuan dilakukannya penelitian ini yaitu untuk mendeskripsikan dan mengenalisis mengenai nilai pendidikan Islam yang ditampilkan oleh tokoh Srintil dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk. Guna mendapatkan informasi tersebut, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif berjenis library research. Dimana peneliti akan melakukan pengumpulan data yang berkaitan dengan novel Ronggeng Dukuh Paruk Karya Ahmad Tohari sebagai sumber primernya dan kajian yang mendukung sebagai sumber skundernya. Hasil penelitian ini berupa Nilai pendidikan islam yang terdapat di dalam novel Ronggeng Dukuh Paruk Karya Ahmad Tohari pada diri Srintil yaitu nilai sabar yang terimplementasi dalam konsep nrimo yang tertanam dalam diri srintil menghadapi kepedihan garis hidupnya, kemudian peduli kepada orang tua ditunjukan srintil dengan mengurusi nenek yang sudah pikun dengan tanpa adanya rasa untuk dibalas budinya dia mengurusi nenek dengan sebaik mungkin.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhdiyat, H., & Saebani, B. A. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jilid
Bandung: Pustaka Setia. al-Bugha, M. D., Mistu, M., Handrini, U.
N., Wakhid, R., & Press, Q. (2017). Al-Wafi: Syarah Hadis Arba’in Imam an-Nawawi. Qisthi Press. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id= EfSvDgAAQBAJ
Al-Qahthani, S. M. (2019). BUKU PUTIH SYAIKH ABDUL QADIR AL- JAILANI. Darul Falah.
Al-Utsaimin, S. M. (2019). SYARAH RIYADHUS SHALIHIN (Jilid: I). Darul Falah.
Aminah, O. N., & Albar, M. K. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Berbasis Kearifan Lokal dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk Karya Ahmad Tohari. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(1), 117–128.
Arifin, M. (2017). Filsafat Pendidikan Islam Edisi Revisi. Bumi Aksara,.
Asifuddin, A. F. (2012). Pendidikan Islam, Basis Pembangunan Umat. TK: Naashi Russunnah.
Aziz, A. (2009). Filsafat pendidikan Islam: Sebuah gagasan membangun pendidikan islam. Yogyakarta: TERAS.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, K. P. dan K. R. I. (2016). Arti kata integrasi - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online. Retrieved July 16, 2021, from KBBI Daring website: https://kbbi.web.id/integrasi
Efendi. (2016). Pendidikan Islam Transformatif ala KH.Abdurrahman Wahid. GUEPEDIA.
Ismunandar, W. H. P. (2017). 17 Tuntunan Hidup Muslim. Deepublish.
Nawawi, H. H. (2005). Metode penelitian bidang sosial.
Panggabean, H., Tjitra, H., & Murniati, J. (2014). Kearifan Lokal Keunggulan Global. Jakarta: Elex Media Computindo. Phpnet.us. (n.d.). Retrieved August 4, 2021, from http://sofyan.phpnet.us/index.php/ada b/738--adab-birrul-walidaiin- berbakti-kepada-kedua-orang-tua.html
Priatna, T. (2004). Reaktualisasi Paradigma Pendidikan Islam: Ikhtiar Mewujudkan Pendidikan Bernilai Ilahiah dan Insaniah di Indonesia (Vol. 1). Pustaka Bani Quraisy.
Siti, H. (2019). NILAI LOKALITAS TRADISI RONGGENG DALAM NOVEL RONGGENG DUKUH PARUK KARYA AHMAD TOHARI. Universitas Muhammadiyah Mataram.
Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan: (pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.
Tohari, A. (2003). Ronggeng Dukuh Paruk. Gramedia Pustaka Utama.
Wibawa, S. S. (2013). Nilai filosofi jawa dalam Serat Centhini. Litera, 12(2).
Wulandari, N. A. T. (2017). Filosofi Jawa Nrimo Ditinjau Dari Sila Ketuhanan Yang Maha Esa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2), 132–138.
Zaky, M. L. (2001). Akidah Islam. Yogyakarta: Uii Press.
Zinurrofieq. (2018). Bercocok Tanam Adalah Ibadah. Spirit Media Press.
Akhdiyat, H., & Saebani, B. A. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jilid Bandung: Pustaka Setia. al-Bugha, M. D., Mistu, M., Handrini, U.
N., Wakhid, R., & Press, Q. (2017). Al-Wafi: Syarah Hadis Arba’in Imam an-Nawawi. Qisthi Press. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id= EfSvDgAAQBAJ
Al-Qahthani, S. M. (2019). BUKU PUTIH SYAIKH ABDUL QADIR AL- JAILANI. Darul Falah.
Al-Utsaimin, S. M. (2019). SYARAH RIYADHUS SHALIHIN (Jilid: I). Darul Falah.
Aminah, O. N., & Albar, M. K. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Berbasis Kearifan Lokal dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk Karya Ahmad Tohari. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(1), 117–128.
Arifin, M. (2017). Filsafat Pendidikan Islam Edisi Revisi. Bumi Aksara,.
Asifuddin, A. F. (2012). Pendidikan Islam, Basis Pembangunan Umat. TK: Naashi Russunnah.
Aziz, A. (2009). Filsafat pendidikan Islam: Sebuah gagasan membangun pendidikan islam. Yogyakarta:TERAS. Badan Pengembangan dan Pembinaan
Bahasa,
K. P. dan K. R. I. (2016). Arti kata integrasi - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online. Retrieved July 16, 2021, from KBBI Daring website: https://kbbi.web.id/integrasi
Efendi. (2016). Pendidikan Islam Transformatif ala KH.Abdurrahman Wahid. GUEPEDIA.
Ismunandar, W. H. P. (2017). 17 Tuntunan Hidup Muslim. Deepublish.
Nawawi, H. H. (2005). Metode penelitian bidang sosial. Panggabean,
H., Tjitra, H., & Murniati, J. (2014). Kearifan Lokal Keunggulan Global. Jakarta: Elex Media Computindo. Phpnet.us. (n.d.). Retrieved August 4, 2021, from http://sofyan.phpnet.us/index.php/ada b/738--adab-birrul-walidaiin- berbakti-kepada-kedua-orang- tua.html
Priatna, T. (2004). Reaktualisasi Paradigma Pendidikan Islam: Ikhtiar Mewujudkan Pendidikan Bernilai Ilahiah dan Insaniah di Indonesia (Vol. 1). Pustaka Bani Quraisy.
Siti, H. (2019). NILAI LOKALITAS TRADISI RONGGENG DALAM NOVEL RONGGENG DUKUH PARUK KARYA AHMAD TOHARI. Universitas Muhammadiyah Mataram.
Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan: (pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.
Tohari, A. (2003). Ronggeng Dukuh Paruk. Gramedia Pustaka Utama.
Wibawa, S. S. (2013). Nilai filosofi jawa dalam Serat Centhini. Litera, 12(2).
Wulandari, N. A. T. (2017). Filosofi Jawa Nrimo Ditinjau Dari Sila Ketuhanan Yang Maha Esa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2), 132–138.
Zaky, M. L. (2001). Akidah Islam. Yogyakarta: Uii Press.
Zinurrofieq. (2018). Bercocok Tanam Adalah Ibadah. Spirit Media Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v14i2.3612
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







_______________________________________________
UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia
Tel / fax : (0736) 51276 / 0736) 51171, 51172
Email : nuansa@mail.uinfasbengkulu.ac.id
https:/ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/
NUANSA © 2025 by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International