PENGARUH PEMANFAATAN INTERNET (WEB KEAGAMAAN) TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA PAI ANGKATAN 2014/2015

beni azwar

Abstract


Abstract.The purpose of this study was to learn how to use the internet (religious) of PAI students for class of 2014/2015, to find out how the motivation of learning for PAI students of 2014/2015 class, to find out whether there is internet use (web). 2014/2015. This research is a quantitative descriptive study with the type of research used in the field survey. The sampling technique in this study uses nonprobability sampling technique with the type of purposive sampling. Samples in this study were taken as many as 58 PAI study program students. Data collection techniques in this study used observation, questionnaires, interviews and documentation. Data analysis techniques in this study were one sample t-test and product moment test. The results of this study indicate the fact, the use of the internet (religious web) of PAI study program students for class of 2014/2015 IAIN Curup both from the average value of sample measurements shows that nothing has changed in the H0 area with t -0.682 if acceptable. Second, the learning motivation of PAI study programs for the 2014/2015 class, from the average sample measurement values, no changes occurred in the H0 area with a tcount of 0.243, which is acceptable. Third, related positively and significantly between Internet Utilization (Web Rage) Towards Student Learning Motivation for PAI Force Year 2014/2015 IAIN Curup based on the results of the statistical calculation of coordination increases product moment, this was asked by the coefficient, rxy r count = 0.822> r table 5% = 0.754, this means significant, thus the conclusions that can be drawn

about the benefits of the use of the Internet (Web Rage) Against Student Learning Motivation for the 2014/2015 IAI Force Curup are classified as strong or high.

 

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana pemanfaatan internet (web keagamaan) mahasiswa PAI angkatan 2014/2015, untuk mengetahui bagaimana motivasi belajar mahasiswa PAI angkatan 2014/2015,untuk mengetahui apakah ada pengaruh pemanfaatan internet (web) keagamaan terhadap motivasi belajar mahasiswa PAI angkatan 2014/2015. Penelitian ini merupakan penelitian deskriftif kuantitatif dengan jenis penelitian yang digunakan survey lapangan. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik nonprobability sampling dengan jenis sampling purposive. Sampel dalam penelitian ini diambil sebanyak 58 mahasiswa prodi PAI. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan observasi, angket, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah t-tes satu sampel (uji dua pihak) dan korelasi product moment. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pertama, pemanfaatan internet (web keagamaan) mahasiswa prodi PAI angkatan 2014/2015 IAIN Curup baik dari rata-rata nilai pengukuran sampel menunjukkan tidak ada perubahan karena masih berada pada daerah H0 dengan thitung -0,682 sehingga dapat diterima. Kedua, motivasi belajar mahasiswa prodi PAI angkatan 2014/2015 baik dari rata-rata nilai pengukuran sampel menunjukkan tidak ada perubahan karena masih berada pada daerah H0 dengan thitung 0,243 sehingga dapat diterima . Ketiga, terdapat pengaruh positif dan signifikan antara Pemanfaatan Internet (Web Kegamaan) Terhadap Motivasi Belajar mahasiswa PAI Angkatan Tahun 2014/2015 IAIN Curup berdasarkan hasil perhitungan statistik


Keywords


religious web, learning motivation, PAI

Full Text:

PDF

References


Aritonang, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur.

Hamalik, O. (2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Pestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan

Tawang Kota Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Pendidikan.

J.A BARNE. (1954). Sosial Network. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Janner simar mata. (2006). teknologi computer dan informasi. Yogyakarta: Andi Offset.

Khaeriyah, A. M. (2017). Pengaruh Intensitas Penggunaan Smartphone dan Pemanfaatan Internet terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Ekonomi. Economic Education Analysis Journal

Kusen. (2010). Teknologi Pendidikan. Curup: LP2 STAIN Curup.

Noza Aflisia, Asri Karolina, Y. E. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot untuk Meningkatkan Penguasaan Unsur Bahasa Arab. Al-Muktamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-’Arabiyyah (MUSLA)

Peter Salim dan Yeni Salim. (1991). Kamus Besar Bahasa Indonesia Kontemporer.

Jakarta: Modern Engglish Press. Ricky Brilianto S. (2008). Panduan Praktis Internet Plus. Jakarta: Puspa swara.

Rusman dan Deni Kurniawan. (2013). Pembelajaran berbasis tekhnologi informasi dan komunikasi. Jakarta: Grafindo.

Yanuarti, E., & Sari, D. P. (2019). Peran Dosen Dalam Memanfaatkan Media Sosial Sebagai Sarana Literasi Pembelajaran Mahasiswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI).

https://doi.org/10.31539/joeai.v2i2.892




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v13i2.3493

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing by :

_______________________________________________

UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia

Tel / fax : (0736) 51276 / 0736) 51171, 51172

Email : nuansa@mail.uinfasbengkulu.ac.id

https:/ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/

NUANSA © 2025 by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International 

free web stats Nuansa's Visitors