Peran Ilmu Aṣwāt Dalam Memahami Intonasi dan Jeda Kalimat Bahasa Arab

Lina Marlina, Pajar Abdurahman, Yusri Yusron, Halwa Nida Nur Syariah

Abstract


Abstract: Ilm al-Aṣwāt, the study of Arabic phonetics and phonology, plays a crucial role in enhancing both fluency and accuracy in spoken communication. This article aims to explore the role of phonetic knowledge in understanding intonation and pause (waqf) in Arabic sentences and its contribution to the development of learners’ communicative competence. Using a literature review approach, this study analyzes recent scholarly works on how intonation distinguishes sentence types (declarative, interrogative, imperative, and prohibitive), and how strategic pauses influence meaning especially within the Qur’anic context. The findings suggest that proper control of intonation and pausing not only strengthens sentence structure but also directly affects meaning, nuance, and message clarity in Arabic discourse. Therefore, integrating the science of aṣwāt into Arabic language instruction is essential to support the formation of comprehensive speaking skills. This study recommends that aṣwāt be taught not merely as a technical discipline but as a pragmatic strategy for developing both linguistic and sociolinguistic competence among learners.

Keywords: Ilm al-Awāt, Suprasegmental Phonology, Intonation, Pausing, Arabic Language

 

Abstrak: Ilmu aṣwāt, sebagai kajian fonetik dan fonologi dalam bahasa Arab, memainkan peran vital dalam menunjang kefasihan dan ketepatan komunikasi lisan. Artikel ini bertujuan untuk menelaah secara mendalam bagaimana ilmu aṣwāt berkontribusi dalam memahami intonasi dan jeda kalimat bahasa Arab, serta relevansinya dalam membentuk kompetensi komunikatif pembelajar non-Arab. Melalui pendekatan studi pustaka, dikaji sejumlah literatur terkini yang mengupas fungsi intonasi dalam membedakan jenis kalimat (khabariyyah, istifhāmiyyah, amr, nahy) serta peran jeda (waqf) dalam menghindari ambiguitas makna, khususnya dalam konteks Al-Qur’an. Temuan menunjukkan bahwa ketepatan dalam mengelola intonasi dan jeda tidak hanya memperkuat struktur ujaran, tetapi juga berimplikasi langsung terhadap makna, nuansa, dan keberterimaan pesan dalam komunikasi Arab. Oleh karena itu, integrasi ilmu aṣwāt dalam pembelajaran bahasa Arab merupakan kebutuhan mendesak dalam mendukung pembentukan maharah kalām yang utuh. Penelitian ini merekomendasikan agar ilmu aṣwāt tidak hanya diajarkan secara teknis, tetapi juga dimaknai sebagai strategi pragmatis dalam membangun kompetensi linguistik dan sosiolinguistik pembelajar.

Kata kunci: ilmu awāt, fonologi suprasegmental, intonasi, jeda, bahasa Arab


Keywords


Ilm al-Aṣwāt, Suprasegmental Phonology, Intonation, Pausing, Arabic Language

Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Abdelkader, Delmadji. “Phonological Manifestations Resulting of the Phenomenon of Waqf in the Recitation of the Qur ’ An” 7, no. 3 (2022): 11–15. https://doi.org/10.11648/j.allc.20220703.11.

Aditya, Viqri, Pasca Sarjana, Universitas Islam, Negeri Raden, Intan Lampung, Achmad Naufal, Pasca Sarjana, et al. “Al Waraqah:” AL WARAQAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 5, no. 2 (2024): 45–52.

Adriana, Iswah. “ALQURAN MENURUT TINJAUAN FONOLOGI ARAB Iswah Adriana Abstract :” Okara 1 (2017): 57–84.

Amriani, Amriani, and Hardianto Rahman. “Pengaruh Ilmu Ashwat Terhadap Keterampilan Berbicara Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Di Iaim Sinjai.” Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab 2, no. 2 (2020): 25–32. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i2.436.

AMRULLOH, MUHAMMAD AFIF. “FONOLOGI BAHASA ARAB (Tinjauan Deskriptif Fonem Bahasa Arab).” Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 8, no. 1 (2017): 4. https://doi.org/10.24042/albayan.v8i1.353.

HIDAYATULLOH, IRZA, Suparmanto Suparmanto, and Moh Nasikin. “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Al-Ashwat Di Dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Universitas Islam Negeri Mataram.” Al-Mu’Arrib: Journal of Arabic Education 3, no. 1 (2023): 24–31. https://doi.org/10.32923/al-muarrib.v3i1.2919.

Imas, Mohd Mustaffami, Wan Mohd, Khairul Firdaus, Wan Khairul, Aiman Wan, Wan Nur Izzati, Wan Nor Anas, Abdul Hanis Embong, and Rus Auni Zulkpli. “Waqaf in Surah Al-Fatihah : A Comparison among Authoritative Texts on Waqaf and Ibtida,” no. 12 (2024): 3420–24. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v14-i12/24325.

Marlina, Lina. “Analisis Kontrastif Fonologi Bahasa Arab Dan Bahasa Indonesia Dalam Pembelajaran Pidato Bahasa Arab Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Uin Sunan Gunung Djati Bandung (Contrastive Analysis of Arabic and Indonesian Language Phonology in Arabic Speech.” Metalingua: Jurnal Penelitian Bahasa 17, no. 2 (2019): 125. https://doi.org/10.26499/metalingua.v17i2.314.

———. Pengantar Ilmu Ashwat. Fajar Media Bandung. Vol. 1, 2019. http://digilib.uinsgd.ac.id/30539/1/PENGANTAR ILMU ASHWAT.pdf.

Mufidah, Nuril. “Metode Pembelajaran Al-Ashwat.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2018): 199–218. https://doi.org/10.14421/almahara.2018.042-03.

Ni’mah Khoirotun, and Salamiyah Anisa’atus. “Ilmu Ashwat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Humanis, Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora Vol 16 No1, no. Vol 16 No 1 (2024): Januari (2024): 36–49. http://www.e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/Humanis/article/view/5729.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/mtq.v9i1.8600

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by :

   

 

     

 

Creative Commons License
Jurnal Manthiq ini diterbitkan oleh UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu dan Disebarluaskan dengan perijinan dibawah Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..

__________________________________________________

MANTHIQ: JURNAL FILSAFAT AGAMA DAN PEMIKIRAN ISLAM
UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia (0853-8130-5810)