Cultivating Morals in the Formation of Behavior Student at MTSN 1 Bengkulu City
Abstract
This study aims to determine the implementation of student moral formation at MTsN 1 Bengkulu City. This research uses a qualitative approach by examining social phenomena in an atmosphere that occurs naturally. The researcher acts as an observer in the formation of morals at MTsN 1 Bengkulu City. The research instrument used was data collection techniques, interviews, and observations in learning to read the Koran, as well as through observation, interviews, and documentation. Based on the results of the interviews, it was found that the formation of morals towards oneself at MTsN 1 Bengkulu City was good. This can be seen in the formation of morals by reciting the Quran before entering class, praying dhuha in the congregation, making disciplinary rules, and punishing those who violate it. The formation of morals towards parents is done by making rules that have made students have good morals, plus the role of parents as a factor that can be used as a step in improving student morals. The formation of morals towards friends/friends produces good morals that can be used in social life after they enter society. The formation of morals towards teachers needs to be improved with better steps because students will respect teachers with good morals. The formation of morals towards older and younger people states that MTsN 1 Bengkulu City has taught its students always to respect elders. The formation of morals towards the environment / surrounding environment proves that MTsN 1 Bengkulu City has taken reasonable steps in forming morals at school.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi pembentukan moral siswa di MTsN 1 Kota Bengkulu. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan cara mengkaji fenomena sosial dalam suasana yang berlangsung secara natural. Peneliti berperan sebagai pemerhati dalam pembentukan akhlak di MTsN 1 Kota Bengkulu. Instrumen penelitian yang digunakan adalah dengan menggunakan teknik pengumpulan data, wawancara, dan observasi dalam proses pembelajaran membaca Alquran, serta melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Berdasarkan hasil wawancara didapatkan bahwa pembentukan akhlak terhadap diri sendiri di MTsN 1 Kota Bengkulu sudah baik. Hal ini terlihat dari pembentukan akhlak dengan mengaji sebelum masuk kelas, sholat dhuha berjamaah, membuat aturan disiplin , memberikan hukuman bagi yang melanggarnya. Pembinaan akhlak terhadap orang tua dilakukan dengan membuat peraturan yang telah menjadikan siswa memiliki akhlak yang baik ditambah peran orang tua sebagai faktor yang dapat dijadikan sebagai langkah dalam meningkatkan akhlak siswa. Pembentukan akhlak terhadap teman/sahabat menghasilkan akhlak yang baik yang dapat digunakan dalam kehidupan bermasyarakat setelah mereka memasuki masyarakat. Pembinaan akhlak terhadap guru perlu ditingkatkan dengan langkah-langkah yang lebih baik, karena dengan akhlak yang baik siswa akan menghormati guru. Pembentukan akhlak terhadap yang lebih tua dan lebih muda menyatakan bahwa MTsN 1 Kota Bengkulu telah mengajarkan kepada siswanya untuk selalu menghormati orang yang lebih tua. Pembentukan akhlak terhadap lingkungan/lingkungan sekitar membuktikan bahwa MTsN 1 Kota Bengkulu telah mengambil langkah yang baik dalam pembentukan akhlak di sekolah.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abuddin, Nata, “Kapita Selekta Pendidikan Islam: Isu-Isu Kontemporer Tentang Pendidikan Islam.” Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2013.
AKRIM, AKRIM, “INTEGRASI ETIKA DAN MORAL Spirit Dan Kedudukannya Dalam Pendidikan Islam, ” Aksaqila Jabfung, 2022.
Alim, Muhammad, and Danis Wijaksana, Pendidikan Agama Islam: Upaya Pembentukan Dan Kepribadian Muslim, PT Remaja Rosdakarya, 2011.
Ardani, Moh, “Akhlak Tasawuf: Nilai-Nilai Akhlak Dan Budi Pekerti Dalam Ibadah Dan Tasawuf, ” Jakarta: PT. Karya Mulia, 2005, 1st print
———, “Akhlak Tasawuf,” Jakarta: PT Mitra Cahaya, 2005.
Artini, Budi, “Analisis Faktor Yang Memengaruhi Kenakalan Remaja,” Jurnal Keperawatan, vol. 7, no. 1 , 2018.
Baharshah, Awaludin Baharshah, Muhammad Fakih Firdaus Firdaus, and Miftahul Jannah Jannah, “Imam Al Ghazali’s Perspective Education of Practices and Sufism,” In International Conference on Islamic Studies (ICIS), 2021.
Dr, P. “Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D,” CV. Alfabeta, Bandung, 2008.
Hidayat, Rahmat, and Henni Syafriana Nasution, “Filsafat Pendidikan Islam: Membangun Konsep Dasar Pendidikan Islam, ” 2016.
Indratmoko, J Agung, “Pengaruh Globalisasi Terhadap Kenakalan Remaja Di Desa Sidomukti Kecamatan Mayang Kabupaten Jember,” Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 5, no. 2, 2017.
Joesoef, Soelaiman, Konsep Dasar Pendidikan Luar Sekolah, Bumi Aksara, 1992.
Khoiron, Rosyadi, “Pendidikan Profetik,” Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
Lubis, Nada Shofa, “Pembentukan Akhlak Siswa Di Madrasah: Kontribusi Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru, Dan Mutu Pendidikan,” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, vol. 7, no. 1, 2022.
Mamba, Sri Sayekti Heni Sunaryanti-AKPER, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kenakalan Remaja Di Sma Negeri 8 Surakarta,” IJMS-Indonesian Journal on Medical Science, vol. 3, no. 2, 2016.
Mansur, M A, Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Maulana, Muhammad Arief, and Panggih Wahyu Nugroho, “Mengurangi Kenakalan Remaja Menggunakan Konseling Behavioral Pada Peserta Didik Di SMA,” KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), vol. 6, no. 1, 2019.
Nata, Abuddin, “Akhlak Tasawuf”, 2011.
———, Akhlak Tasawuf Dan Karakter Mulia, Jakarta: Rajawali Pers, 2013.
Nata, Abuddin, and Achmad Gholib, Modul Studi Islam II (Akidah Akhlak), Jakarta: UIN Jakarta Press, 2006.
Nawawi, Hadari H, “Metode Penelitian Bidang Sosial”, 2005.
Nisya, Lidya Sayidatun, and Diah Sofiah, “Religiusitas, Kecerdasan Emosional Dan Kenakalan Remaja, ”Jurnal Psikologi Tabularasa, vol. 7, no. 2, 2012.
Parrott, Justin, “Al-Ghazali and the Golden Rule: Ethics of Reciprocity in the Works of a Muslim Sage,” Journal of Religious & Theological Information, vol. 16, no. 2, 2017.
Praja, Tatag Satria, and Muslih Muslih, “Relevansi Pendidikan Islam Berbasis Ilmu Sosial Profetik Terhadap Pengembangan Kurikulum 2013 Di Madrasah,” Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, vol. 3, no. 2, 2021.
Rahmajati, Erina, and Nisa Rachmah Nur Anganthi, “Kenakalan Remaja Ditinjau Dari Elemen Ikatan Sosial,” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2018.
Saebani, Beni Ahmad, and Abdul Hamid. “Ilmu Akhlak”, 2017.
Suharsimi, Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Supardi, Didi, and Abdul Ghofar, “Konsep Pendidikan Moral Imam Al-Ghazali Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Agama Islam Di Indonesia,” Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 1, no. 2, 2017.
Taja, Nadri, Encep Syarief Nurdin, Aceng Kosasih, and Edi Suresman, “Prophetic Character Education Based on Al-Ghazali’s Akhlaqi Sufism,” In International Conference of Learning on Advance Education (ICOLAE 2021), Atlantis Press, 2022.
Umayah, Oktaviani, “Implementasi Pendidikan Afektif Dalam Pembentukan Akhlak Mulia,” Elementary: jurnal ilmiah pendidikan dasar, vol. 3, no. 2, 2017.
Warasto, Hestu Nugroho, “Pembentukan Akhlak Siswa,” Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi, vol. 2, no. 1, 2018.
Wibowo, Arief, “Berbagai Hal Yang Mempengaruhi Pembentukan Akhlak,” Suhuf, vol. 28, no. 1, 2017.
Yunia, Siti Anisa Pabela, Liyanovitasari Liyanovitasari, and Mona Saparwati, “Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Kenakalan Remaja Pada Siswa, ” Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, vol. 2, no. 1, 2019.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/madania.v26i2.3778
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_______________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman is published UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with permission under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia