Educational Service Approach for Children with Special Needs

Thiara Deah Lestari

Abstract


This research aims to explore effective educational service approaches for children with special needs through the Systematic Literature Review (SLR) method. This method is used to identify, evaluate, and interpret all relevant research on the studied topic. The focus of the research includes three main elements: inclusive approaches, the use of educational technology, and collaboration between parents, teachers, and other professionals. The results of the literature review indicate that an inclusive approach allows children with special needs (CSN) to learn in a supportive environment, which can enhance their social engagement and academic achievement. The use of educational technology, such as specialized software and communication aids, has proven effective in overcoming learning barriers and improving children's cognitive and motor skills. Moreover, close collaboration between parents, teachers, and other professionals is crucial in designing and implementing a comprehensive and consistent Individualized Education Plan (IEP). This research concludes that an integrated and inclusive educational service approach can provide children with special needs the best opportunities to reach their full potential in a supportive and adaptive environment.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, N. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25(86), 1.

Amka, A., Wulandari, R., Nurhidayah, M., Rahman, S. A., Audi, R. N., Rahmatunnida, R., ... & Ananda, A. N. (2024). Laporan Hasil Kegiatan Pengembangan Kesadaran Masyarakat Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di SDN Cindai Alus Dua. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(6), 817-824.

Ardana, A., Hikmayanti, N., Ramadhani, A., & Yusuf, A. (2025). Strategi Bimbingan Konseling untuk Mendukung Siswa Berkebutuhan Khusus dalam Pendidikan Inklusif. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 1(2), 98-112.

Ariyanto, D. (2017). Peran Teknologi Pembelajaran dalam Mendukung Implementasi Pendidikan Inklusi. In International Conference On Special Education In Southeast Asia Region. (7), 381-385.

Biantoro, O. F. (2024). Pendidikan inklusif di Indonesia: Peluang dan tantangan. Afkaruna: International Journal of Islamic Studies (AIJIS), 2(1), 24-33.

Eka, K., Putri, S., Wahyuni, M. R., Hasibuan, W. F., & Mustika, D. (2024). Membangun Kolaborasi Dan Kemitraan Dalam Mendukung Keberhasilan Pendidikan Inklusi. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2, 178–187.

Fahrurrozi, M., Khamidi, A., & Murtadlo, M. (2025). Implementasi Program Pendidikan Kewirausahaan terhadap Anak Inklusi pada SDN Klagen Sukodono Kabupaten Sidoarjo. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 1051-1059.

Fajra, M., Jalinus, N., Jama, J., & Dakhi, O. (2020). Pengembangan Model Kurikulum Sekolah Inklusi Berdasarkan Kebutuhan Perseorangan Anak Didik. Jurnal Pendidikan, 21(1), 51-63..

Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Masaliq, 2(1), 26–42.

Hidayat, A. D. W., Akbar, M. A., Azib, M., Zakiyah, H. Q., Ramadhani, R. S., & Asitah, N. (2025). Kompetensi Guru dalam Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar: Kajian Literatur Sistematis. Nusantara Educational Review, 3(1), 69-77.

Husna, F., Yunus, N. R., & Gunawan, A. (2019). Hak Mendapatkan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Dimensi Politik Hukum Pendidikan. Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 6(2), 207–222.

Khaerunisa, H. (2023). Pembelajaran Inklusif: Membangun Kesetaraan di Dalam Kelas pada Masa Pencabutan PPKM. Karimah Tauhid, 2(5), 2234-2244.

Kumalasari, I. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Mental Anak Tunagrahita di Sekolah Inklusif Kota Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Lutfio, M. I., Kapitang, F., Wijaya, M. I., Azizah, Y. L., & Husna, D. (2023). Penggunaan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan, 32(1), 121–128.

Luwes, U. G., & Widyastono, H. (2020). Analisis Perbandingan Teknologi Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus di Negara Indonesia dan Negara-Negara Eropa (Finlandia, Jerman, Inggris, Belanda). BEST J.(Biology Educ. Sains Technol., 3(1), 20-30, doi: 10.30743/best. v3i1. 2433.

Maftuhin, A., & Asiyah, L. (2020). Disability Studies di UIN Sunan Kalijaga: Kebijakan, Riset, dan Publikasi. Samudra Biru.

Mahessa, A., Zakir, Z. L., Pratiwi, Y., Dayati, R. D., & Wismanto, W. (2024). Model Pembelajaran Agama Islam pada Pendidikan Inklusi Anak Berkebutuhan Khusus (Autis). Jurnal Insan Pendidikan dan Sosial Humaniora, 2(2), 78-85.

Mastiani, E., & Andini, D. W. (2016). Model Komunikasi Efektif Antara Guru Dan Orang Tua Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Pemberian Program Adl (Aktivitas Keseharian) Dan Pola Asuh Di Sekolah Inklusif Kabupaten Bandung. Inclusive: Journal Of Special Education, 2(1), 149–161.

Nahampun, D. Y., Arahman, A., Nabila, F., MT, E. F., & Surbakti, N. B. (2025). PENDIDIKAN INKLUSIF DI INDONESIA: STUDI PUSTAKA ATAS PERKEMBANGAN, TANTANGAN, DAN STRATEGI IMPLEMENTASI. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 596-605.

Nisak, Z. H. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan Inklusif di Indonesia. Primary Education Journal (Pej), 2(1), 98-107.

Nurfadhillah, S. (2023). Pendidikan inklusi (anak berkebutuhan khusus). CV Jejak (Jejak Publisher).

Paramansyah, A., & Parojai, M. R. (2024). Pendidikan Inklusif Dalam era Digital. Penerbit Widina.

Rusly, M., & Bramuda, A. C. D. P. (2024). Peluang dan Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) terhadap Implementasi Kebijakan Inklusi di Indonesia. Journal Of Innovation In Teaching And Instructional Media, 4(3), 164-178.

Salsabila, U. H., Yuniarto, A., Satriafitri, N., Vikasari, D. P., & Marfu’ah, D. H. (2022). Optimasi Teknologi Pendidikan untuk Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pembelajaran PAI di SLB Islam Qothrunnada. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 6(2), 173-182.

Septyah, R. (2024). Filosofi Pendidikan Inklusi dalam Praktik Pendidikan Abad Ke-21 di Indonesia.

Setiawan, H., Aji, S. M. W., & Aziz, A. (2020). Tiga Tantangan Guru Masa Depan Sekolah Dasar Inklusif. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 5(2), 241-251.

Sucipto, M. J. B., & Ruslie, A. S. (2024). Tinjauan Ham Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Kesetaraan Pendidikan. Jurnal Res Justitia: Jurnal Ilmu Hukum, 4(1), 186–202.

Walid, M., & Nadaa, F. Q. (2024). Implementasi Strategi Pembelajaran PAI Menggunakan Aplikasi Jieshuo pada Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Tuna Netra Kelas 7 di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri 1 Kota Blitar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 587-602.

Widyawati, R. (2017). Evaluasi pelaksanaan program inklusi sekolah dasar. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 109-120.

Yunita, E. I., Suneki, S., & Wakhyudin, H. (2019). Manajemen Pendidikan Inklusi Dalam Proses Pembelajaran dan Penanganan Guru Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. International Journal of Elementary Education, 3(3), 267.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/jpe.v5i2.8318

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by :
________________________________________________

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Kelurahan Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Indonesia

Telp/fax : (0736) 51276 / (0736) 51171 - 51172

Email : jpe@mail.uinfasbengkulu.ac.id

 

 Journal of Primary Education © 2021 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International