Analysis of The Role of Class Teachers in Improving Students' Reading Motivation in Grade II at MI As-Shaffah, Bengkulu City

Junita Permatasari

Abstract


This study aims to determine the role of knowing the class teacher in increasing the reading motivation of class II students at MI AS-Shaffah, Bengkulu City. To find out the challenges of increasing the reading motivation of class II students at MI AS-Shaffah, Bengkulu City. The type of qualitative research is research on a process, event, or development where the materials or data collected are in the form of qualitative information. In this data analysis technique, the author makes the results of interviews and observations by describing then analyzing and concluding them. The role of the teacher is first as a creator. Based on the results of the study, the role of teachers in increasing the reading interest of class students is certainly very important. In increasing students' reading interest, teachers act as creators by holding creative reading activities. The purpose of creative reading activities is to make students interested and not bored in the reading process. Obstacles consist of a less supportive school environment, this is related to the mediocre library design so that students get bored easily; family economic factors, students help parents get additional income so that there is less time to read; lack of facilities and student habits of playing gadgets, the only facility expected is the school library, minimal and lack of reading books makes students lazy to read and more likely to play gadgets.

Full Text:

PDF

References


Albertus, D. K. (2007). Pendidikan dan Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.

Alwi, H. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Anindtya, S. N. (2019). Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi Berbasis Pembelajaran Aktif. Jakarta: Prenadamedia Group.

Anwar, C. (2019). Hakikat Manusia Dalam Pendidikan. Yogyakarta: SUKA-Press.

Chandra, C., Mayarnimar, M., & Habibi, M. (2018). Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Model Vark Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1).

Dalman. (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers.

Darajat, Z. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT bumi Aksara.

Darmadi. (2018). Strategi Menumbuhkan Minat Baca Anak. Bogor: Guepedia.

Djamarah, S. B. (2000). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rhineka Cipta.

Engreini. (2020). Buku Panduan Manajemen Tugas Wali Kelas Berbasis Teknologi Informasi. Bandung: Pustaka Media.

Fatmawati, S. (2020). Hubungan Antara pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Akhlak Siswa Kelas VIII SMP Negeri 03 Tanggerang Selatan, (Skripsi: UIN Syarif Hidayatullah).

Gading, I. K., Magta, M., & Pebrianti, F. (2019). Pengaruh Metode Suku Kata dengan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Mimbar Ilmu, 24(3), 270-276.

Hamid, A. (2023). Guru Profesional. Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(32).

Hamzah, B. U. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

----------. (2021). Profesi Kependidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Indrawan, I. (2020). Menjadi Guru PAUD. Riau: DOTPLUS Publisher.

Kurniawan, Y. (2019). Inovasi Pembelajaran Model dan Metode Pembelajaran Bagi Guru. Surakarta: CV Kekata.

Kurniawati, R. (2019). Inobel: Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Graf Literature.

Maemunawati, S., & Alif, M. (2020). Peran Guru, Orang Tua, Metode dan Media Pembelajaran: Strategi KBM di Masa Pandemi Covid-19. 3M Media Karya.

Meek, M. (2012). Learning to Read. Random House.

Moleong, L. J. (2004). Lexy J Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya. Riadi, D. (2023) Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Mulyasa, E. (2013). Menjadi Guru Profesional. Menciptakan Pembelajaran yang Aktif dan Menyenangkan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mustikawati, M. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Mataram: Sanabil.

Nur Fitri. (2019). Upaya Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Anak Berkebutuhan Khusus pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia (Skripsi, IAIN Bengkulu).

Purwanto, N. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Riadi, D. (2023) Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Rusman. (2023). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Saddhono & Slamet. (2016). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Safitri, D. (2019). Menjadi Guru Profesional. Riau: PT. Indragiri.

Santosa, P. (2020). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali. Pers.

Sari, N., Daulay, M. I., & Nurhaswinda, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Metode Struktur Analisis Sintesis (SAS) di Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 2(1), 231-238.

Sari, R. P., Suryani, N. A., & Imran, R. F. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Metode Bermain Flash Card Subaca. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 36-55.

Satori, D., & Komariah, A. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Schiefele, U., Schaffner, E., Möller, J., & Wigfield, A. (2012). Dimensions of Reading Motivation and Their Relation to Reading Behavior and Competence. Reading Research Quarterly, 47(4), 427-463.

Sitepu. (2014). Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Soedarso. (2020). Speed Reading Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Subli, S. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Media Kartu Huruf Pada Siswa Kelas 1 SD N 166/IX Tanjung Lanjut Kecamatan Sekernan Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(2), 323-330.

Sugiarto. (2023). Metodologi Penelitian Bisnis. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sultan. (2018). Membaca Kritis. Makassar: Baskara Media.

Sunanih, S. (2017). Kemampuan Membaca Anak Sekolah Dasar Kelas Rendah Bagian Dari Pengembangan Bahasa. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 38-46.

Suparlan. (2004). Mencerdaskan Kehidupan Bangsa dari Konsepsi sampai dengan Implementasi. Yogyakarta: Hikayat Publising.

Suparlan, S. (2021). Ketrampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa

Indonesia di SD/MI. Fondatia, 5(1), 1-12.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.

Supriyadi. (2013). Strategi Belajar & Mengajar. Yogyakarta: Jaya Ilmu.

Suryosubroto. (2021). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rhineka Cipta.

Sutopo. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS.

Syaiful, B. D., & Aswan, Z. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Syatauw, G. R., Solehun, S., & Rumaf, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Permainan Kartu Huruf Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(2), 80-86.

Sya’bani, M. A. Y. (2018). Profesi Keguruan: Menjadi Guru yang Religius dan Bermartabat. Gresik: Caremedia Communication.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Group.

Usman, M. U. (2006). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Usman, N. (2012). Manajemen Peningkatan Mutu Guru. Bandung: Cipta Pustaka Media Perintis.

Yusuf, S. (2009). Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung: Rizqi Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/jpe.v5i1.7788

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by :
________________________________________________

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Kelurahan Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Indonesia

Telp/fax : (0736) 51276 / (0736) 51171 - 51172

Email : jpe@mail.uinfasbengkulu.ac.id

 

 Journal of Primary Education © 2021 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International