تحليل أداة التقييم النوعي لتقييم التعلم

Wardah Toyibah, Mohammad Nu’man

Abstract


The purpose of this paper is to provide an explanation of how to analyze qualitative
assessment instruments for items correctly. Any assessment instrument that will be used to assess the data must qualify as a good assessment instrument. Before the assessment instrument is used to assess and collect data, the assessment instrument is first carried out in a trial process, so that the assessment instrument has certain characteristics to produce accurate data. Qualitative analysis was carried out by reviewing each item from the material, construction and language aspects. There are several techniques that can be used to analyze the items qualitatively, including the moderator technique and the panel technique.


Keywords


qualitative analysis, assessment instruments, evaluation learning

Full Text:

PDF

References


An Nisa Imania, Kuntum, Siti Khusnul Bariah. “Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring”. Jurnal PETIK.Volume 5, Nomor 1. (Maret 2019).

Arifin, Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja

Rosda Karya, Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta:Bumi Aksara.

Asrul, Rusydi Ananda, Rosnita. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Cita Pustaka Media.

Badriyah, Nurul Lailatul, A. G Thamrin, Aryanti Nurhidayati. “Analisis

Instrumen Penilaian Hasil Belajar Mata Pelajaran Gambar Teknik

Siswa Kelas X Sekolah Menengah Kejuruan Rogram Keahlian

Bangunan”. JURNAL IJCEE. Vol. 4 No.2. (Desember 2018).

Basuki, Ismet, dan Hariyanto. 2014. Asesmen Belajar. Bandung: PT

Remaja Rosdakarya.

Daryanto. 2008. Evaluasi Pendidikan.Jakarta: Rineka Cipta.

Fadillah, Etty Nurmala. “Pengembangan Instrumen Penilaian Untuk

Mengukur Keterampilan Proses Sains Siswa SMA”. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi. Vol 1, No. 2.(2017).

Fitrianawati, Meita. “Peran Analisis Butir Soal Guna Meningkatkan Kualitas Butir Soal, Kompetensi Guru Dan Hasil Belajar Peserta Didik”.

Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa,

ISBN 978-602-70471-2-9.

Lissa. “Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Materi Sistem Respirasi Dan Ekskresi”. Jurnal Lembaran Ilmu Kependidikan, Vol 41. (2012).

Munip, Abdul. 2017. Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab.(Yogyakarta, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Subakti, Hani, Gamar Al Haddar, Elizabeth Angela Orin. “Analisis Penilaian Keterampilan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Daring Kelas Tinggi Sekolah Dasar”. Jurnal Basicedu. Vol 5 No 5. (Tahun 2021).

Sukardi, M. 2009. Evaluasi Pendidikan:Prinsip dan Operasionalnya.

(Jakarta: Bumi Aksara.

Surapranata, Sumarna. 2009. Analisis,Validitas, Reliabilitas dan

Interpretasi Hasil Tes. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syahriandi. “Kualitas Butir Soal Ujian Ditinjau dari Segi Bahasa (Analisis Kualitatif Butir Soal)”. ISSN 2086 – 1397, Volume 8 Nomor 1, (Januari –Juni 2017).

Wahyu Pinilih, Fitria, Rini Budiharti, Elvin Yusliana Ekawati. “Pengembangan Instrumen Penilaian Produk Pada Pembelajaran Ipa Untuk Siswa Smp”. Jurnal Pendidikan Fisika, Vol.1 No.2, (2013)




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/im.v5i2.7318

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by :

 Creative Commons License

Jurnal Imtiyaz ini diterbitkan oleh UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu dan Disebarluaskan dengan perijinan dibawah Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..

__________________________________________________

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia