تحليل أداة التقييم النوعي لتقييم التعلم
Abstract
The purpose of this paper is to provide an explanation of how to analyze qualitative
assessment instruments for items correctly. Any assessment instrument that will be used to assess the data must qualify as a good assessment instrument. Before the assessment instrument is used to assess and collect data, the assessment instrument is first carried out in a trial process, so that the assessment instrument has certain characteristics to produce accurate data. Qualitative analysis was carried out by reviewing each item from the material, construction and language aspects. There are several techniques that can be used to analyze the items qualitatively, including the moderator technique and the panel technique.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
An Nisa Imania, Kuntum, Siti Khusnul Bariah. “Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring”. Jurnal PETIK.Volume 5, Nomor 1. (Maret 2019).
Arifin, Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja
Rosda Karya, Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta:Bumi Aksara.
Asrul, Rusydi Ananda, Rosnita. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Cita Pustaka Media.
Badriyah, Nurul Lailatul, A. G Thamrin, Aryanti Nurhidayati. “Analisis
Instrumen Penilaian Hasil Belajar Mata Pelajaran Gambar Teknik
Siswa Kelas X Sekolah Menengah Kejuruan Rogram Keahlian
Bangunan”. JURNAL IJCEE. Vol. 4 No.2. (Desember 2018).
Basuki, Ismet, dan Hariyanto. 2014. Asesmen Belajar. Bandung: PT
Remaja Rosdakarya.
Daryanto. 2008. Evaluasi Pendidikan.Jakarta: Rineka Cipta.
Fadillah, Etty Nurmala. “Pengembangan Instrumen Penilaian Untuk
Mengukur Keterampilan Proses Sains Siswa SMA”. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi. Vol 1, No. 2.(2017).
Fitrianawati, Meita. “Peran Analisis Butir Soal Guna Meningkatkan Kualitas Butir Soal, Kompetensi Guru Dan Hasil Belajar Peserta Didik”.
Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa,
ISBN 978-602-70471-2-9.
Lissa. “Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Materi Sistem Respirasi Dan Ekskresi”. Jurnal Lembaran Ilmu Kependidikan, Vol 41. (2012).
Munip, Abdul. 2017. Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab.(Yogyakarta, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Subakti, Hani, Gamar Al Haddar, Elizabeth Angela Orin. “Analisis Penilaian Keterampilan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Daring Kelas Tinggi Sekolah Dasar”. Jurnal Basicedu. Vol 5 No 5. (Tahun 2021).
Sukardi, M. 2009. Evaluasi Pendidikan:Prinsip dan Operasionalnya.
(Jakarta: Bumi Aksara.
Surapranata, Sumarna. 2009. Analisis,Validitas, Reliabilitas dan
Interpretasi Hasil Tes. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syahriandi. “Kualitas Butir Soal Ujian Ditinjau dari Segi Bahasa (Analisis Kualitatif Butir Soal)”. ISSN 2086 – 1397, Volume 8 Nomor 1, (Januari –Juni 2017).
Wahyu Pinilih, Fitria, Rini Budiharti, Elvin Yusliana Ekawati. “Pengembangan Instrumen Penilaian Produk Pada Pembelajaran Ipa Untuk Siswa Smp”. Jurnal Pendidikan Fisika, Vol.1 No.2, (2013)
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/im.v5i2.7318
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by :




Jurnal Imtiyaz ini diterbitkan oleh UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu dan Disebarluaskan dengan perijinan dibawah Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia