تطبيق تعليم الانشاء لترقية مهارة الكتابة العربية لطالبات الفصل الثاني بمدرسة المعلمين والمعلمات بحر العلوم تامباك براس جومبانج

Imroatin Nafisah, Isniyatun Niswah MZ

Abstract


This study was conducted to find out how the application of insya' learning to
improve Arabic writing skills and the factors contained therein. It is hoped that the results of this study can play a role in overcoming the problems faced by students, namely that students are able to express their thoughts in written form properly. This type of study is descriptive qualitative research. Methods of data collection using stage observation, interviews, and documentation. Methods of data analysis using stage triangulation. The results obtained from this study indicate that, first, the application of insya' learning is carried out in stages, starting with the process of providing material to insya' practice based on the book Al-Insya' Bil Anmath. And second, the application of insya' learning has several supporting and inhibiting factors, one of each of these factors is a supportive environment and different
educational backgrounds.


Keywords


Arabic Language, Arabic Writing Skills, Insya’ Learning.

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, and Aulia Mustika Ilmiani, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, 2020

Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, 2013

B.Uno, Hamzah, and Nina Lamatenggo, Tugas Guru Dalam Pembelajaran, Bumi Aksara,2016

Djamaluddin, Ahdar, and Wardana, Belajar Dan Pembelajaran, CV Kaaffah Learning Center,2019

Febriana, Rina, Kompetensi Guru, 2019

,‘ِشىٍخ رشعّخ إٌظٛص اٌؼشث١خ ٌٍطٍجخ ثبٌّذسعخ اٌّزٛعطخ االعال١ِخ اٌؾى١ِٛخ اٌضب١ٔخ ثٕغىٌٛٛ’ ,

Nur ,Haryanto Imtiyaz : Jurnal Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2.1 (2018), 68

Hermawan, Acep, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, 2013

Jaya, Farida, Perencanaan Pembelajaran, Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, 2019

Khairunnas, Khaidir, ‘Kesalahan Nahwu Dan Sharaf Dalam Insya’ Tahriri Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin Makassar’,2017

Larlen, ‘Persiapan Guru Bagi Proses Belajar Mengajar’, Pena, 3.1 (2013), 83

Magdalena, Ina, Riana Okta Prabandani, Emilia Septia Rini, Maulidia Ayu Fitriani, and Amelia Agdira Putri, ‘Analisis Pengembangan Bahan Ajar’, Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2.2 (2020), 72

Maslan, Didi, ‘Penggunaan Metode Insya’ Dalam Pembelajaran Al-Kitabah Di Ma’had Abu Ubaidah Bin Al-Jarrah Medan’, 2021

Mustofa, Syaiful, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif, 2017

Nawati, Dhita Yulia, ‘Lingkungan Pendidikan Dan Aktivitas Belajar Yang Mendukung Prestasi Belajar Siswa (Studi Di SMA Negeri 1 Bawang Banjarnegara)’, Skripsi Jurusan Sosiologi Dan Antropologi Fakultas Ilmu Sosial Universitas Universitas Negeri

Semarang, 2011

Nurjanah, ‘Pengaruh Penguasaan Mufradat Terhadap Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas VIII Di MTsN Ngemplak Sleman’, 2008

Prihantoro, Syukur, ‘Problematika Pembelajaran Insya’ Pada Siswa Kelas II MTs Ibnul Qoyyim Putri Yogyakarta (Studi Analisis Kesalahan Linguistik)’, 2013

Rahmadi, Pengantar Metodologi Penelitian, Antasari Press, 2011 Rahman, Arief Aulia, and Cut Eva Nasryah, Evaluasi Pembelajaran, Uwais Inspirasi

Indonesia, 2019

Rahmawati, Gustini, ‘Buku Teks Pelajaran Sebagai Sumber Belajar Siswa Di Perpustakaan Sekolah Di SMAN 3 Bandung’, Edulib, 5.1 (2015), 104

Riinawati, Hubungan Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Masa Pandemi COVID-19 Studi Kasus SDN Karang Mekar 4 Banjarmasin, 2020

اٌٍغخ اٌؼشث١خ فٟ ئٔذ١ٔٚغ١ب فٟ اٌمشْ اٌؾبدٞ ٚاٌؼششٓ٠‘، ِؼٍّٟ وفبءاد’ ,Akhsan and ,Edi Cahya ,Setyawan >https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/imtiyaz< 26 ،)2222( 4.1

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif Kualitatif Dan R&D, 2019

Yuberti, Teori Pembelajaran Dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan, Psikologi Pendidikan, 2014

اٌغّجبٌٟ، اٌؼٍُ اٌؼالِخ اٌش١خ دمحم ٘بشُ أشؼش،ٞ أداة اٌؼبٌُ ٚاٌّزؼٍُ




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/im.v7i1.7300

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by :

 Creative Commons License

Jurnal Imtiyaz ini diterbitkan oleh UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu dan Disebarluaskan dengan perijinan dibawah Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..

__________________________________________________

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia