THE ECONOMIC PARADIGM OF KORAN IN COUNTERING RADICALISM

Gusnanda Gusnanda

Abstract


This paper examines the Quranic paradigm in solving the problem of radicalism that is developing in the world today. One of the root causes of radicalism is poverty and economic inequality. Meanwhile, religion is only a trigger. The results of this research show that poverty, inequality and injustice are the main factors in the birth of radicalism. Islam is a way of salvation and peace that never teaches radicalism to its adherents. Efforts to break the chain of radicalism must be done with an economic approach. Considering that many acts of radicalism come from within Muslims, it is necessary to strengthen the economy among Muslims. This action is an effort to stem and stop acts of terror and radicalism that are mostly carried out by Muslim groups. Some of these efforts include optimizing the potential of philanthropy to improve the circulation of the ummah's internal finances.

Full Text:

PDF

References


Amstrong, K. (2001). The Battle of God; A History of Fundamentalism. Mizan.

Botma, A. (2020). Deradikalisasi paham keagamaan melalui pendekatan pendidikan agama Islam dalam keluarga. Jurnal Ilmiah Iqra’, 14(2), 171–185.

Budiman, A. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Agama Di Sekolah Dalam Menumbuhkan Moderasi Beragama (Studi Kasus SMA Negeri 6 Kota Tangerang Selatan, Banten, Indonesia).

Dianto, I. (2019). Kepemimpinan komunitas: Kepemimpinan komunitas muslim menurut hadis Rasulullah SAW. Jurnal At-Taghyir: Jurnal Dakwah dan Pengembangan Masyarakat Desa, 2(1), 1–16.

Fauziah, D. R., & Sarkani, S. (2023). Analisis Perbandingan Sistem Ekonomi Kapitalis Dengan Ekonomi Islam. Aksioma Al-Musaqoh, 6(2), 1–14.

Furwanida, A., Dianasari, E., & Azizah, L. N. (2023). INTERNALISASI ISLAM MODERAT UNTUK MENANGGULANGI RADIKALISME PADA REMAJA. Islamic Education, 1(4), 189–195.

H Ali Muhtarom, M., Karim, H. A., Choiron, H. A., Asmani, J. M., & Hasyim, Y. (2019). Islam Agama Cinta Damai: Upaya Menepis Radikalisme Beragama. CV. Pilar Nusantara.

Harahap, S. P. S., Nasution, D. M., Virdinia, T., & Harianto, B. (2024). FILSAFAT EKONOMI ISLAM: PENDEKATAN SISTEM EKONOMI ISLAM, NILAI-NILAI DASAR, DAN INSTRUMENTAL. Jurnal Ekonomi Bisnis dan Manajemen, 2(1), 13–23.

Hitti, P. K., & Khalidi, W. (1943). History of the Arabs. Springer.

Kamal, N. M., Mutmainnah, N. G., Rosidah, N. I., & Qadafi, R. R. (2023). ISLAM, RADIKALISME DAN TERORISME. JISMA: Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, dan Akuntansi, 2(2), 955–966.

Kambali, M. (2015). Kritik Ekonomi Islam Terhadap Mekanisme Distribusi Pendapatan Dalam Sistem Ekonomi Kapitalis. Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, 1(2).

Kasanah, N. (2021). Perempuan dalam jerat terorisme: Analisis motivasi pelaku bom bunuh diri di Indonesia. IJouGS: Indonesian Journal of Gender Studies, 2(2), 34–43.

Khadduri, M. (1984). The Islamic conception of justice. JHU Press.

Kurdi, A. J. (2017). Ishlah dalam Pandangan Ibn Asyur dan Signifikansinya dalam Upaya Deradikalisasi (Telaah Penafsiran QS al-Hujurat: 9 dalam Kitab Al-Tahrir wa Al-Tanwir). Nun: Jurnal Studi Alquran Dan Tafsir Di Nusantara, 3(2), 129–148.

Majid, N. (2008). Islam, kemodernan, dan keindonesiaan. Mizan Pustaka.

Mulyono, G. P., & Mulyoto, G. P. (2017). Radikalisme agama di Indonesia (ditinjau dari sudut pandang sosiologi kewarganegaraan). Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 64–74.

Munip, A. (2023). Penerjemahan dan Terorisme di Indonesia.

Najmuddin, E. (2018). Respon Gerakan Islam Cinta Terhadap Ideologi Keagamaan di Kalangan Generasi Milenial.

Nurani, H., & Nurdin, A. A. (2018). Pandangan Keagamaan Pelaku Bom Bunuh Diri di Indonesia. Journal of Islamic Studies and Humanities, 3(1), 79–102.

Palupi, W. P. (2013). Menata Ulang Kekuatan Ekonomi Islam Di Persaingan Internasional. At-Tahdzib: Jurnal Studi Islam dan Muamalah, 1(1), 132–149.

Quthb, S. (2002). Tafsir fi Zhilalil Qur’an, terj. As’ ad Yasin dan Abdul Aziz Salim.

Rahmawati, S. N., Munawiroh, A., & Prayogi, B. (2021). Kritik Terhadap Sistem Ekonomi Kapitalis: Studi UU No 11 Tahun 2020 Tentang Cipta Kerja Perspektif Teori Nilai. Rechtenstudent, 2(2), 197–210.

Ridwan, N. K., & Tayudin, A. (2008). Tafsir Surah Al-Maun: Pembelaan Atas Kaum Tertindas.

Rosyid, M. (2019). Genosida Etnis Muslim Rohingya Dan Partisipasi Indonesia Dalam Bina Damai. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 14(2), 159–196.

Rozalinda, R. (2017). Ekonomi Islam: Teori Dan Aplikasinya Pada Aktivitas Ekonomi.

Santoso, G., Karim, A. A., & Maftuh, B. (2023). Kajian Global Citizen, Pengungsian, dan Pelanggaran HAM di Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 144–156.

Sanur, D. (2018). Terorisme: Pola aksi dan antisipasinya. Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual dan Strategis, 10(10), 25–30.

Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Al-Quran. Bandung: mizan.

Shihab, M. Q. (2002a). Tafsir al-Mishbah,(Jakarta: Lentera Hati, 2000). Vol. I.

Shihab, M. Q. (2002b). Tafsir al-Mishbah,(Jakarta: Lentera Hati, 2000). Vol. V.

Sihbudi, M. R. (2007). Menyandera Timur Tengah: Kebijakan AS dan Israel atas Negara-negara Muslim. Hikmah.

Suhartini, R. (2013). Religiusitas Kaum Profesional Muslim dalam perspektif Teori konstruksi Sosial Peter L. Berger dan Teori Dekonstruksi Derrida di Kota Surabaya.

Sutana, D. (2022). PERANAN KEPOLISIAN DAERAH LAMPUNG DALAM PENANGGULANGAN PAHAM RADIKAL TERORISME TERHADAP DAYA TANGKAL MASYARAKAT DI PROVINSI LAMPUNG.

Ulfa, M., & Sugara, R. (2022). Tindakan Sosial Keterlibatan Perempuan dalam Jaringan dan Aksi Terorisme di Indonesia. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 8(1), 278–294.

Yunus, M. (1973). Kamus Arab-indonesia. Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir al Qur’an.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/iz.v1i1.4523

Refbacks



Creative Commons License
AL-IMTAZ: Jurnal Keilmuan Ushuuluddin This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

__________________________________________________

AL-IMTAZ: JURNAL KEILMUAN USHULUDDIN
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia

__________________________________________________

Indexed By: