ANALYSIS OF STUDENTS' MATHEMATICAL COMMUNICATION ABILITY IN SOLVING NUMERATION PROBLEMS

Rizki Amri, Mariyanti Elvi, Nur Asma Riani Siregar

Abstract


This study is driven by the importance of mathematical communication skills in solving numeracy problems. The purpose of the research is to obtain a description of the mathematical communication skills of eighth-grade students at SMP Negeri 6 Tanjungpinang in solving numeracy problems. The research method is descriptive qualitative. The subjects of the study are three students from class VIII 1 at SMP Negeri 6 Tanjungpinang. Data were collected using test instruments and interview guidelines. Data analysis was carried out in three stages: data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate three categories of mathematical communication skills: high, medium, and low. Of the 17 students analyzed, two students were classified in the high category, three students in the medium category, and twelve students in the low category.


Keywords


Mathematical Communication Skills, Numeracy Problems

Full Text:

PDF

References


Andini, S. F., & Marlina, R. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Himpunan. Rumus Hitung, 4(2), 343–354. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.343-354

Ariawan, R., & Nufus, H. (2017). 231-Article. Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa, 1(2), 82–91.

Ariyanto, L., Rahmawati, N. D., & Mustika, A. A. D. (2023). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smk Dalam Menyelesaikan Soal Numerasi. JIPMat (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 8(2), 201–209. https://doi.org/https://doi.org/10.26877/jipmat.v8i2.16368

Arnyana, I. B. P. (2019). Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi 4c (Communication, Collaboration, Critical Thinking Dancreative Thinking) Untuk menyongsong Era Abad 21. Prosiding : Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 66(3), 37–39.

Bachriani, E. N., Sukoriyanto, S., & Muksar, M. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Tulis Siswa dalam Mengerjakan Soal Cerita Statistika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 9(2), 85. https://doi.org/10.25273/jipm.v9i2.8324

Dewanti, S. S., & Muna, K. (2023). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Soal Cerita Aritmetika Sosial. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 7(2), 263. https://doi.org/10.33603/jnpm.v7i2.7885

Dewi, M. W. K., & Nuraeni, R. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self-Efficacy pada Materi Perbandingan di Desa Karangpawitan. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 151–164. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1586

Fajriyah, E. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa pada Pembelajaran Matematika di Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan, 21, 403–409.

Fitri, A., Fathoni, M. I. A., & Ilmiyah, N. (2023). Analisis Komunikasi Matematis Siswa Melalui Soal Model PISA pada Era Literasi Digital Pasca Pandemi Covid-19. Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 75–84. https://doi.org/10.32665/james.v6i1.1589

Hafizha, N., & Rakhmania, R. (2024). Dampak Program Penguatan Literasi pada Hasil Asesmen Kompetensi Minimum di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 179–179.

Hidayat, R., Dyah M, V., & Ulya, H. (2019). Kompetensi Kepala Sekolah Abad 21: Sebuah Tinjauan Teoretis. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 4(1), 61–68. https://doi.org/10.34125/kp.v4i1.394

Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 7(1), 9. https://doi.org/10.12928/admathedu.v7i1.7397

Ikhtiar, M. A., Sudirman, S., & Hidayanto, E. (2021). Komunikasi Matematis Tulis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(1), 14. https://doi.org/10.25273/jipm.v10i1.8398

Kurnia, H. I., Royani, Y., Hendiana, H., & Nurfauziah, P. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP Ditinjau dari Resiliensi Matematik. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 933–940. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/1597/288

Rahmi, Z. (2022). Pengembangan Soal AKM (Asesmen Kompetensi Minimum) Numerasi untuk Siswa SMP.

Sugiyono. (2019). Metodologi penelitian kualitatif kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sultoni, M., Isnani, & Suwandono. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi Trigonometri [Analysis of Mathematical Communication Skills on Trigonometry Material]. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi Trigonometri, 7(2), 312–323.

Syafina, V., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswapada Materi Spldv. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(2), 118–125.

Wahid, L. A., & Marlina, R. (2022). Jurnal Didactical Mathematics Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan. 4(April), 138–147.

Wijaya, A., & Dewayani, S. (2021). Framework Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–108.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/equation.v8i1.8591

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing and Abstracting by :

Creative Commons License
Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika is published by Prodi Tadris Matematika UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ndexing by:

 

Address:

Jl.Raden Fatah Pagar Dewa Kota Bengkulu

Phone: (+62)822-8168-8976

Website: https://ftt.uinfasbengkulu.ac.id/

Email :equation@mail.uinfasbengkulu.ac.id