Refleksi Filosofi Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Akhlakul Karimah Peserta Didik di SMPN 42 Bengkulu Utara

Irsal Irsal

Abstract


 

Abstract: Good morals among students are still difficult to develop, it is seen that students still like to bully, tease, and find it difficult to appreciate diversity. The purpose of this study is to describe and analyze the reflection of the philosophy of multicultural education in forming the noble character of students at SMPN 42 Bengkulu Utara. Using a qualitative descriptive method with a library research approach. The results of the study show that reflection on multicultural education can form noble morals, because philosophically multicultural education is in line with the Islamic view that upholds the values of brotherhood, peace, and civility in life. The formation of noble morals through multicultural education that teaches the values of tolerance, justice, equality, mutual respect and mutual appreciation for diversity. Reflection on the philosophy of multicultural education seeks to carry out learning, self-development of students, and understanding in the learning process by instilling multicultural values, for personal and professional growth of students. So by reflecting on the experience of the multicultural education learning process, a person can learn, develop and become a better person with noble morals. Thus it can be concluded that multicultural education reflection can form students' noble morals. So it can be suggested to form students' noble morals then increase multicultural education reflection in schools.

Keywords: Philosophical Reflection, Multicultural Education, Students' Morals.

 

Abstrak: Akhlak karimah di kalangan peserta didik masih terasa sulit, terlihat peserta didik masih suka membuly, mengejek, sulit menghargai keberagaman. Tujuan penelitian untuk mendeskripsikan dan menganalisis refleksi filosofi pendidikan multikultural dalam membentuk akhlak karimah peserta didik di SMPN 42 Bengkulu Utara. Menggunakan metode kualitatif deskriftif pendekatan library research. Hasil penelitian menunjukan bahwa refleksi pendidikan multikultural dapat membentuk akhlak karimah, karena secara filosofis pendidikan multikultural sejalan dengan pandangan Islam yang menjunjung tinggi nilai persaudaraan, perdamaian, dan keadaban dalam kehidupan. Pembentukan akhlak karimah melalui pendidikan multikultural yang mengajarkan nilai-nilai toleransi, keadilan, kesetaraan, saling menghormati dan saling menghargai atas keberagaman. Refleksi filosofi pendidikan multikultural berupaya melakukan pembelajaran, pengembangan diri pseserta didik, dan pemahaman dalam proses pembelajaran dengan menanamkan nilai-nilai multicultural, untuk pertumbuhan pribadi, dan professional peserta didik. Sehingga dengan merefleksikan pengalaman dari proses pembelajaran pendidikan multikultural, maka seseorang dapat belajar, berkembang dan menjadi pribadi yang lebih baik dan berakhlak karimah. Dengan demikian dapat disimpulakn bahwa refleksi pendidikan multikultural dapat membentuk akhlak karimah peserta didik. Sehingga dapat disarankan untuk membentuk akhlak karimah peserta didik maka tingkatkan refleksi pendidikan multikultural di sekolah.

Kata kunci: Refleksi Filosofis, Pendidikan Multikultural, Akhlakul Karimah Peserta Didik.


Keywords


Philosophical Reflection, Multicultural Education, Students' Morals.

Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Abdul Muid, ‘Pemikiran Imam Ghazali Pada Kajian Al-Akhlaqul Al-Karimah Dalam Kehidupan Ummat’, Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Pendidikan Islam, 6 (2020), pp. 1–58

Atmaja, Thomy Sastra, ‘Implementasi Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Peserta Didik’, Jurnal Basicedu, 8.3 (2024), pp. 1906–15, doi:10.31004/basicedu.v8i3.7664

Banks, James A., ‘Cultural Diversity and Education: Foundations, Curriculum, and Teaching’, Cultural Diversity and Education: Foundations, Curriculum, and Teaching, 2015, pp. 1–342, doi:10.4324/9781315622255

Bumi Aksara, Pendidikan Multikultural: Menjawab Tantangan Multikulturalisme Dalam Pendidikan, 2009

Fish, Base, Volume 7 No. 1, Juni 2020 P-ISSN: 2406-808X // E-ISSN: 2550-0686 https://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/ikhtibar https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i1.610 Title’, 2507.February (2020), pp. 1–9

Furqon, Mohamad, ‘Pendidikan Multikultural Dalam Dunia Pendidikan Di Indonesia’, Jurnal Pendidikan Nusantara: Kajian Ilmu Pendidikan Dan Sosial Humaniora , 1.1 (2020), pp. 1–12

Hapsari, Suratina Dhian, ‘Multikulturalisme Tantangan-Tantangan Global Masa Depan Dalam Transformasi Pendidikan Nasional’, Jakarta Grasindo, 2004, p. 401

Hidayat, Rahmat, Agung Setiawan, and Kanisa Ayu Juliana, ‘Problematika Dan Solusi Pendidikan Berbasis Multikultural Di Era Globalisasi Dan Modernisasi’, LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 14.1 (2023), p. 15, doi:10.21927/literasi.2023.14(1).15-23

Ilmu, Jurnal, ‘Macam-Macam Akhlakul Mahmudah Dan Akhlakul Mazmumah’, 2.1 (2024), pp. 147–51

Makkawaru, Maspa, ‘Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan Dan Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan’, Jurnal Konsepsi, 8.3 (2019), pp. 1–4

Najmina, Nana, ‘Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia’, Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10.1 (2018), p. 52, doi:10.24114/jupiis.v10i1.8389

Nashihin, Nashihin, ‘Pendidikan Multikultural Di Indonesia Dan Relevansinya Dengan Konsep Islam’, Ummul Qura: Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 17.1 (2022), pp. 11–25, doi:10.55352/uq.v17i1.562

New York: Continuum, ‘Pedagogy of the Oppressed’

Pariyati, Pariyati, ‘Pendidikan Multikultural Berbasis Afektif Sufistik Bagi Pembentukan Karakter’, Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 13.2 (2018), p. 316, doi:10.14710/nusa.13.2.316-328

Putri, Julia Kartika, ‘Penerapan Pembelajaran Multikultural Dalam Lingkup Pendidikan Di Sekolah’, JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4.2 (2023), pp. 155–62

Sains, Universitas, Islam Almawaddah, and Warrahmah Kolaka, ‘Hakikat Peserta Didik the Nature of Students’, 2024, pp. 2011–15

Salsabila, Unik Hanifah, Robit Azam Jaisyurohman, Muhammad Tedi Wardani, Alicia Anderson Yuniarto, Ninda Budi Yanti, Universitas Ahmad, and others, ‘Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Pribadi Akhlakul Karimah’, Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2.3 (2020), pp. 370–85

Shabilla, Sheren Priscilia, and Diah Yovita Suryarini, ‘Pentingnya Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar’, Jurnal Pendidikan …, 4.1 (2023), pp. 418–20




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8334

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8334.g5113

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Irsal Irsal, Irsal Irsal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Khair Journal: Management  Education 
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
(0853-8130-5810 / 0852-6824-1677)

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By :