Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di SMKN 02 Kota Bengkulu

Basinun Basinun, Ivanda Tegar, Muhammad Yusuf Afif, Haruwan Lupiarto Reza Susangkut

Abstract


Abstract: The implementation of the independent curriculum has not been effective, as indicated by the fact that educators have not been able to provide freedom to students and educators have not been able to determine the methods, objectives, and models of learning. The purpose of this study was to evaluate the implementation of the independence curriculum in English learning at SMKN 02 Bengkulu City. Using a descriptive qualitative method with information sources obtained through observation, surveys, and literature studies. The results of the study show that the implementation of the independent curriculum in general has been carried out but is still not effectively implemented by the school. The implementation of the independent curriculum does not meet the learning expectations that should be implemented by focusing more on students, but in the field the role of teachers still dominates the classroom. In this curriculum, students are still less free to learn English well. Thus, it can be concluded that the implementation of the independent curriculum in general has been carried out but has not been effective. The recommendation of this study is to conduct an assessment of the use of the independent curriculum implemented at SMKN 2 Kota Bengkulu.

Keywords: Implementation of Independent Curriculum, English Language Learning.

Abstrak: Implementasi kurikulum merdeka beluf efektif ditandai bahwa tenaga pendidik belum mampu memberikan keleluasaan kepada peserta didik dan tenaga pendidik belum mampu menentukan cara, tujuan, dan model pembelajaran. Tujuan penelitian ini untuk mengevaluasi implementasi kurikulum merdeka dalam pembelajaran Bahasa Inggris di SMKN 02 Kota Bengkulu. Menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan sumber informasi yang didapat melalui pengamatan, survei, dan studi pustaka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi kurikulum merdeka secara umum sudah dilakukan namun masih belum efektif di laksanakan oleh pihak sekolah. Pelaksanaan kurikulum merdeka tidak memenuhi ekspetasi pembelajaran yang seharusnya dilaksanakan dengan lebih memfokuskan kepada siswa, namun pada lapangan peran guru masih mendominasi ruang kelas. Dalam kurikulum ini, siswa masih kurang leluasa mempelajari Bahasa Inggris dengan baik. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa implementasi kurikulum merdeka secara umum sudah dilakukan namun belum efektif. Rekomendasi penelitian ini adalah untuk melakukan penilaian terhadap penggunaan kurikulum merdeka yang dilaksanakan di SMKN 2 Kota Bengkulu.

Kata kunci: Implementasi Kurikulum Merdeka, Pembelajaran Bahasa Inggris.


Keywords


Implementation of Independent Curriculum, English Language Learning.

Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Ananta, T., & Sumintono, B. "The Implementation of the Merdeka Curriculum in Indonesian Primary Schools." Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2020: 673-679, Vol.5 No.6.

Ansari, A.H., Alpisah, A., & Yusuf, M. "Konsep dan Rancangan Manajemen Kurikulum Merdeka di Tingkat Sekolah Menengan Pertama." Manajemen Administrasi Sekolah, 2022: 34-45, Vol. 1 No.1.

Arifa, F. N. "Implementasi Kurikulum Merdeka dan Tantangannya." 2022: 25-30, Vol. 14 No. 9.

Djufri, I. Tantangan Merdeka Belajar Di Daerah 3T. Yayasan Kita Menulis, 2021.

Fitriyani, L. "The Role of Teacher Professional Development in The Successful Implementation of Merdeka Curriculum." Journal of Education and Learning, 2021: 37-46, Vol.15 No.1.

Fullan, M. The New Meaning of Educational Change (4th ed.). Teachers College Press, 2007.

Hariyanto, M. A. "Pengembangan Kurikulum Berbasis Adiwiyata di Sekolah Menengah Kejuruan." el-HiKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 2019: 81-101, Vol. 13 No.1.

Haryanto. "Professional development of teachers for curriculum reform in Indonesia." Journal of Education and Learning, 2019: 476-482, Vol. 13 No. 4.

Hermawan, H. "Kurikulum Merdeka Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan." Jurnal Pendidikan Karakter, 2020: 137-144, Vol.10 No.2.

Inayah, Rina. "Peran Tenaga Pendidik dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa di Era Kurikulum Merdeka." Sinar Dunia: Jurnal Riset Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2024: 219-230, Vol.3 No.4.

Junita, S., dkk. "Analisis Kemampuan Guru dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembelajaran IPAS di UPT SDN 013 Kumantan." Journal of Education Research, n.d.

Kemdikbud. Petunjuk Teknis Pelaksanaan Kurikulum Merdeka. n.d.

Kemendikbudristek. Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Kemendikbudristek: 1-37, 2022.

Kemndikbud. Dukungan Implementasi Kurikulum Merdeka. 2023. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/kurikulum-merdeka/dukungan.

Masri, M., dkk. "Implementasi Kebijakan Pendidikan Kurikulum Merdeka Belajar." JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2023: 347-352, Vol.8 No.4.

Novak, J. D. Learning, Creating, And Using Knowledge: Concept Maps As Facilitative Tools In Schools Corporations. Routledge, 2020.

Nurlailah., dkk. "Implementasi Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris dalam Pengembangan Kreatifitas Peserta Didik di SMP Islam Terpadu An-Nahl Percikan Iman Jambi." Jurnal Pendidikan Tambusai, 2024: 12318-12323, Vol. 8 No.1.

Pressman, J., & Wildavsky, A. Implementation: How Great Expectations in Washington Are Dashed in Oakland. University of California Press, 1984.

Purnomo, Y.W., dkk. "The Obstacles in Implementing the Merdeka Curriculum." Journal of Primary Education, 2021: 95-102, Vol.10 No.1.

Rahmafitri, F., dkk. "Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka dan Implikasinya Terhadap Kualitas Pendidikan." DIRASAH: Jurnal Study Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 2024: Vol. 7 No.1.

Rofiah, E.N., dkk. "Teachers' Readiness in Implementing Merdeka Curriculum in Primary School." Journal of Primary Education, 2020: 163-170, Vol. 9 No.2.

Setiawan, D. "Teacher Perceptions on the Implementation of Merdeka Curriculum in Primary Schools." Journal of Primary Education, 2021: 127-134, Vol. 10 No.2.

Simarmata, N. I. P. "Tantangan Kampus Merdeka." 2021: Yayasan Kita Menulis.

Tuerah, R. M. S. & Tuerah, J.M. "Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Kajian Teori: Analisis Kebijakan untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah." Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2023: 979-988, Vol. 9 No. 19.

Wibowo, A., dkk. "Transformasi Pendidikan Melalui Guru Penggerak: Studi Kasus Pengembangan Kurikulum Merdeka di Indonesia." Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 2020: 341-353, Vol. 24 No.2.

Widodo, S. A., dkk. "Peran Sekolah Penggerak dalam Implementasi Kurikulum Merdeka." Jurnal Administrasi Pendidikan, 2021: 11-20, Vol.12 No.1.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8330

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8330.g5094

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Basinun Basinun, Ivanda Tegar, Muhammad Yusuf Afif, Haruwan Lupiarto Reza Susangkut

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Khair Journal: Management  Education 
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
( 0852-6824-1677 )

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By :