Penggunaan Model Pembelajaran Wordwall dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Pada Siswa Kelas 2 MI Nurul Huda Kota Bengkulu

Annisa Nur Hasanah, Fadilah Fadilah, Siti Kholifah, Windamayanti Pohan

Abstract


Abstract: Math is still considered difficult, and tends to be less interesting for students, so it requires the development of the use of interactive learning models such as wordwall. The purpose of this study is to map and analyze the use of the wordwall learning model in increasing interest in learning mathematics in space building materials in 2nd grade students of MI Nurul Huda, Bengkulu City. Using the classroom action research method (PTK) approach involving 25 students, it was carried out in two cycles, each cycle consisted of planning, implementation/action, observation, and reflection. The results of the study show that the use of the wordwall learning model can increase interest in learning mathematics in building materials, this can be seen in pre-cycle activities the interest in learning mathematics in students' building materials is only 62.4%, in the first cycle it increases to 72%, and in the second cycle it increases to 80%. The increase in interest in learning mathematics in this space-building material shows that the wordwall learning model is able to change the learning atmosphere more fun and interactive, so that there is an increase in interest in learning mathematics in students. Therefore, it can be suggested that, to increase interest in learning mathematics in building materials, increase the use of the wordwall learning model in madrasah.

Keywords: Usage, Wordwall Learning Model, Interest in Learning Mathematics Spatial Building Materials, Madrasah Ibtidaiyah (MI) Nurul Huda Bengkulu City.

Abstrak: Matematika masih dianggap sulit, dan cenderung kurang menarik bagi siswa, sehingga membutuhkan pengembangan penggunaan model pembelajaran yang interaktif seperti wordwall. Tujuan penelitian ini untuk memetakan dan menganalisis penggunaan model pembelajaran wordwall dalam meningkatkan minat belajar matematika materi bangun ruang pada siswa kelas 2 MI Nurul Huda Kota Bengkulu. Menggunakan pendekatan metode penelitian tindakan kelas (PTK) dengan melibatkan 25 siswa, dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklusnya terdiri dari perencanaan, pelaksanaan/tindakan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran wordwall dapat meningkatkan minat belajar matematika materi bangun ruang, hal ini terlihat pada kegiatan pra siklus minat belajar matematika materi bangun ruang siswa hanya sebesar 62,4%, pada siklus I meningkat menjadi 72%, dan pada siklus II meningkat menjadi 80%. Peningkatan minat belajar matematika materi bangun ruang ini menunjukkan bahwa model pembelajaran wordwall mampu mengubah suasana belajar lebih menyenangkan dan interaktif, sehingga terjadi peningkatan minat belajar matematika pada siswa. Oleh karena itu dapat disarankan bahwa, untuk meningkatkan minat belajar matematika materi bangun ruang, maka tingkatkanlah penggunaan model pembelajaran wordwall di madrasah.

Kata kunci: Penggunaan, Model Pembelajaran Wordwall, Minat Belajar Matematika Materi Bangun Ruang, Madrasah Ibtidaiyah (MI) Nurul Huda Kota Bengkulu.


Keywords


Usage, Wordwall Learning Model, Interest in Learning Mathematics Spatial Building Materials, Madrasah Ibtidaiyah (MI) Nurul Huda Bengkulu City.

Full Text:

PDF

References


Referensi

Abdul Rahman Shaleh, Muhbib Abdul Wahab, Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam, (Jakarta : Prenada Media, 2004) 263.

Anisatul Azizah, ‘Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Dalam Pembelajaran’, Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3.1 (2021), pp. 15–22, https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Angraini, W. D. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar MataPelajaran Ekonomi Kelas XI IIS SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(8), 1–11. https://repository.unsri.ac.id/27031/

Carol Sansone and Judith M. Harackiewicz, Instinsic and Extrinsic Motion; The Search for Optimal Motivation and Performance, (London: Academic Press, 2000), 311.

Daryanto, & Tutik, R (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta.

Imam Sururi and Abdul Wahid B S, ‘Teams Games Tournament ( Tgt ) Sebagai Metode Untuk Meningkatkan Ketrampilan Berbicara Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah’, JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6.2 (2022), pp. 2414–20, https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3139

Larlen. (2013). Persiapan Guru Bagi Proses Belajar Mengajar. Pena , 3(1), 81–91.

Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall di Kelas IV SDN 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 2(2), 111–116. https://doi.org/10.30738/jipg.vol2.no2.a11309

Marsitin, R., & Sesanti, N. R. (2023). Developing an electronic module based on mathematical literacy to enhance students’ mathematical reasoning. Jurnal Elemen, 9 (January), 197–210.

Muhammad Irham dan Novan Ardy Wiyani, Psikologi Pendidikan (Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran), (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016), 116.

Nur Wahidah Yuliati and others, ‘Implementasi Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Keaktifan Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 2 Sekolah Dasar Negeri Surojoyo’, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.01 (2024), pp. 2573–85.

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.162

Riyan, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Pembelajaran Teks Eksposisi. Diksi, 29(2), 205–216.

Rohmalina Wahab, Psikologi Belajar, (Jakarta: Rajawali Pers, 2016), 18.

Supartini, M. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di SDN Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 1858–4985. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Tarigan, Henry Guntur. Pengajaran yang Efektif. Bandung: Angkasa, 2006.

Zhenith Surya Pamungkas and others, ‘Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Gunung Sugih’, Social Pedagogy: Journal of Social Science Education, 2.2 (2021), pp. 135–48 https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/social-pedagogy




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8302

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8302.g5089

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Annisa Nur Hasanah, Fadilah Fadilah, Siti Kholifah, Windamayanti Pohan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Khair Journal: Management  Education 
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
(0853-8130-5810 / 0852-6824-1677)

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By :