Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Aktif Terhadap Peningkatan Pemahaman Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di MAN 2 Kota Bengkulu

Ilvia Anggun Dwi Mutiara, Verly Tri Seftiani, Intan Meida Ababil, Qolbi Khoiri

Abstract


Abstract: This study aims to analyze the influence of the use of active learning methods on improving the understanding of Islamic religious education subjects in MAN 2 Bengkulu City. Using a quantitative method with a pseudo-experimental design approach. The research sample of 60 students was divided into two groups, namely the experimental group and the control group. The results of the study showed that the use of active learning methods had a positive and significant influence on the improvement of understanding of Islamic religious education subjects, as seen from the results of the experiment as follows: the average posttest score for the experimental group using the active learning method was 82.5, while the control group that used the traditional lecture method only obtained an average post-test score of 65.2. And the results of the ttest showed a value of p = 0.001 (p<0.05), this means that there was a significant difference between the experimental group and the control group in the understanding of Islamic religious education subjects. So it can be suggested, to improve the understanding of Islamic religious education subjects, increase the use of active learning methods in madrasas.

Keywords: The use of active learning methods, understanding Islamic religious education materials, MAN 2 Kota Bengkulu.

Abstak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh penggunaan metode pembelajaran aktif terhadap peningkatan pemahaman mata pelajaran pendidikan agama Islam di MAN 2 Kota Bengkulu. Menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan desain eksperimen semu. Sampel penelitian 60 siswa dibagi dalam dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan metode pembelajaran aktif memiliki pengaruh yang positif dan signifikan terhadap peningkatan pemahaman mata pelajaran pendidikan agama Islam, terlihat dari hasil eksperimen sebagai berikut rata-rata nilai post-test untuk kelompok eksperimen yang menggunakan metode pembelajaran aktif adalah 82,5, sementara kelompok kontrol yang menggunakan metode ceramah tradisional hanya memperoleh rata-rata nilai post-test sebesar 65,2. Dan hasil uji t-test menunjukkan nilai p = 0,001 (p<0,05), ini berarti terdapat perbedaan yang signifikan antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol dalam pemahaman mata pelajaran pendidikan agama Islam. Sehingga dapat disarankan, untuk meningkatkan pemahaman mata pelajaran pendidikan agama Islam, maka tingkatkanlah penggunaan metode pembelajaran aktif di madrasah.

Kata kunci: Penggunaan Metode Pembelajaran Aktif, Pemahaman Materi Pendidikan Agama Islam, MAN 2 Kota Bengkulu.


Keywords


The use of active learning methods, understanding Islamic religious education materials, MAN 2 Kota Bengkulu.

Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Agus, M. (2017). Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.

Daryanto, A. (2014). Pembelajaran Aktif dan Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Hamzah, M. (2018). "Pengaruh Metode Pembelajaran Aktif terhadap Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam". Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 101-115.

Ibrahim, M. (2016). "Pengaruh Pembelajaran Aktif terhadap Pemahaman Materi PAI Siswa". Jurnal Pendidikan Agama, 3(2), 77-90.Miftahul Huda, M. (2019). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2012). Manajemen Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, S. (2005). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Suyanto, S. (2013). Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tilaar, H.A.R. (2012). Pendidikan dan Perubahan Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8298

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v5i1.8298.g5086

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ilvia Anggun Dwi Mutiara, Verly Tri Seftiani, Intan Meida Ababil, Qolbi Khoiri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Al-Khair Journal: Management  Education 
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
( 0852-6824-1677 )

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By :