Leadership Conflicts in the Management of Madrasah Aliyah Educational Institutions in Indonesia
Abstract
Abstract: In the management of educational institutions still creates conflicts, because some leadership is still weak at the level of management, competence and leadership ability in managing educational institutions. The purpose of this paper is not only to map but also to analyze leadership conflicts in the management of Madrasah Aliyah educational institutions in Indonesia. Using descriptive qualitative methods. Data sources from scientific books, scientific articles, scientific journals both print and online, both nationally and internationally. The results showed that leadership conflicts in education management occur because the level of management of educational institutions by some leadership is still weak such as weak in planning, organization, movement, direction and supervision or control. Leadership conflicts also occur because the level of competence or ability of a leader is still weak. Leadership conflicts also occur due to differences in opinions, stances, beliefs, cultural differences, differences in interests, conflicts also occur between superiors and subordinates, even conflicts with students and parents including the community or external parties. Thus it can be concluded that leadership conflicts in the management of educational institutions occur due to weak management levels, competencies and abilities. So it can be suggested that if you want to minimize conflict among the leadership, then improve the management of better educational institutions in Indonesia.
Keywords: Conflict, Leadership, Management of Educational Institutions, Madrasah Aliyah
Abstrak: Dalam pengelolaan lembaga pendidikan masih menciptakan konflik, dikarenakan sebagian kepemimpinan masih lemah pada tingkat manajemen, kompetensi dan kemampuan kepemimpinan dalam mengelola lembaga pendidikan. Tujuan tulisan ini selain memetakan juga menganalisis konflik kepemimpinan dalam pengelolaan lembaga pendidikan Madrasah Aliyah di Indonesia. Menggunakan metode kualitatif deskriptif. Sumber data dari buku-buku ilmiah, artikel ilmiah, jurnal ilmiah baik cetak maupun online, baik nasional maupun internasional. Hasil penelitian menunjukkan bahwa konflik kepemimpinan dalam pengelolaan pendidikan terjadi karena tingkat pengelolaan lembaga pendidikan oleh sebagian kepemimpinan kepala Madrasah Aliyah masih lemah seperti lemah dalam perencanaan, pengorginisasian, pergerakan, pengarahan dan pengawasan atau kontrol. Konflik kepemimpinan juga terjadi karena tingkat kompetensi atau kemampuan seseorang pemimpinan yang masih lemah. Konflik kepemimpinan juga terjadi karena perbedaan pendapat, pendirian, keyakinan, perbedaan kebudayaan, perbedaan kepentingan, konflik juga terjadi antara atasan dengan bawahannya, bahkan konflik dengan siswa dan orang tua termasuk masyarakat atau pihak eksternal. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa konflik kepemimpinan dalam pengelolaan lembaga pendidikan terjadi karena tingkat pengelolaan, kompetensi dan kemampuan kepemimpinan masih lemah. Sehingga dapat disarankan jika ingin meminimalisir konflik dikalangan kepemimpinan, maka tingkatkan pengelolaan lembaga pendidikan yang lebih baik di Madrasaha Aliyah Indonesia.
Kata kunci: Konflik, Kepemimpinan, Pengelolaan Lembaga Pendidikan, Madrasah Aliyah
Full Text:
PDFReferences
Bibliography
Alim, N., Syamsuddin, S., & Nurhalimah, S. (2021). Role Model Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam Berbasis Prestasi di Madrasah Aliyah. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2011-2020.
Amirotun Sholikhah. (2016). Statistik Deskriptif Dalam Penelitian Kualitatif’, KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi. 10.2. 342–62 .
Anwar, K. (2018). Urgensi penerapan manajemen konflik dalam organisasi pendidikan. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 31-38.
Aryawan, I. W. (2021). Penerapan Kepemimpinan Asta Brata dalam Pendidikan dari Sudut Pandang Teori Konflik. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 7(1), 56-66. https://doi.org/10.23887/jiis.v7i1.31628
Erwin Indrioko. (2022). MEMBANGUN CITRA PUBLIK DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. UNIVERSUM: Jurnal KeIslaman Dan Kebudayaan, 9(02), 265–274. Retrieved from https://jurnalfuda.iainkediri.ac.id/index.php/universum/article/view/775
Fauziah, Nur. 2021. “Fungsi Leadership Dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam”. IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 3 (02):245-64. https://doi.org/10.37542/iq.v3i02.132.
Hidayat, R. (2016). Manajemen Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam di Kota Medan. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 1(1).
Huberman, M. (1990). Linkage Between Researchers and Practitioners: A Qualitative Study. AmericanEducationalResearchJournal,27(2),363–391. https://doi.org/10.3102/00028312027002363
Huriyah, L., Fauziyah, N., Ula, N., Perdana, W. C., Syahroni, M. F. M., & Hidayah, Z. A. (2023). Urgensi Manajemen Konflik dalam Konteks Kepemimpinan Pendidikan Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 9(2), 114–125. https://doi.org/10.26594/dirasat.v9i2.3735
Irawan, M. N. L. ., Yasir, A. ., Anita, A., & Hasan, S. (2022). Strategi Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menjawab Tantangan Pendidikan Kontemporer. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 4273–4280. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.8887
Khairiah, K. (2021). KINERJA GURU DALAM PERSPEKTIF BUDAYA ORGANISASI, KEPEMIMPINAN DAN MOTIVASI KERJA.
Khairiah, K. (2015). Pengaruh Implementasi Kurikulum Berbasis KKNI Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan PTAIN. Nuansa: Jurnal Studi Islam dan Kemasyarakatan, 8(2).
Khairiah, K., & Wijiati, M. (2022). Model Pembelajaran Multiple Intelegences dalam Meningkatkan Kinerja Guru PAUD. Al Fitrah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 6(1), 1-13.
Khairiah, K., & Sirajuddin, S. (2019). The effects of university leadership management: efforts to improve the education quality of state institute for Islamic studies (IAIN) of Bengkulu. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 239-266. DOI: http://10.14421/jpi.2018.72.239-266
Khairiah, K., Mubaraq, Z., Asmendri, A., Hendriani, S., Musa, D. T., & Sihombing, A. A. (2022). Delegitimization of Leadership in Overcoming Difficulties in Online Learning during the COVID-19 Pandemic. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 14(3), 726-739.
Khairiah, Akbarjono, Zubaedi, Mus Mulyadi, & Irsal. (2023). Misperceptions of Leadership in Education Management in the Metaverse Era. Migration Letters, 20(6), 465–481. https://doi.org/10.59670/ml.v20i6.3498
Mahananingtyas, E., Lesnussa, A., & Nussy, H. (2021). Peran Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kepuasan Kerja Guru Di Sd Inpres 19 Ambon. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 9(1), 11-26.
Mutadi, Mudofir, & Munadi, M. (2021). Peran Manajemen Kepemimpinan, Pelatihan Dan Supervisi Terhadap Pedagogical Content Knowledge Di Madrasah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(02), 638-647. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v7i2.2527
Muslim, A. (2020). Manajemen konflik interpersonal di sekolah. Jurnal Paedagogy, 1(1), 17-27.
Na’im, Z. (2021). Sejarah Perkembangan Manajemen Lembaga Pendidikan Islam. Journal Evaluasi, 5(1).
Purwanti, S. (2016). Peranan kepala madrasah terhadap kinerja guru. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 6(1).
Sari, J. D. R., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 329–333. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i3.34846
Setiawan, F. (2018). Mengelola konflik di lembaga pendidikan Islam. Ta dib Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 410-424.
Siti Suherni, E., Zohriah, A., & Bachtiar, M. (2023). Peran Kepemimpinan Dalam Lembaga Pendidikan Pada Kajian Manajemen Pendidikan Islam. Journal on Education, 6(1), 2515-2522. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3275
Subronto, S., Ali, H., & Imron Rosadi, K. (2021). FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM: SISTEM PENDIDIKAN, PENGELOLAAN PENDIDIKAN, DAN TENAGA PENDIDIKAN. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 24-34. https://doi.org/10.31933/jemsi.v3i1.671
Sumiati, T. (2023). Peran Manajemen Kepemimpinan Dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan (ILPEN), 2(1), 33-41.
Supriani, Y., Tanjung, R., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Peran Manajemen Kepemimpinan dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 332-338. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.417
Solehan, S. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 98-105. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3046
Umam, M. K. (2020). Dinamisasi Manajemen Mutu Persfektif Pendidikan Islam. Al-Hikmah: Jurnal Kependidikan Dan Syariah, 8(1), 61–74.
Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291-296. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i4.272
Tanyid, M. (2018). Kualitas Pemimpin Sebagai Pendidik Dalam Menghadapi Konflik. BIA': Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 1(1), 124-137. https://doi.org/10.34307/b.v1i1.24
Wajdi, F., & Arif, A. (2021). Peran Kepemimpinan dalam Manajemen Organisasi: Studi Kasus Konflik Internal Partai Demokrat dalam Perebutan Kepemimpinan. Tanah Pilih, 1(2), 91-107.
Yoki Yusanto. (2020). Various Qualitative Research Approaches. Journal of Scientific Communication (Jsc). 1.1. 1–13.
Zulfa, F., Jahari, J., & Hermawan, A. H. (2021). Peluang dan tantangan pengelolaan lembaga pendidikan Islam pada masa Covid-19. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 6(1), 14-28.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v3i2.2613
DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v3i2.2613.g2183
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Muhammad Muhsin Saqafi Ezhari, Khairiah Khairiah
Al-Khair Journal: Management Education
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
( 0852-6824-1677 )

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed By :







