Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SDN 145 Sengkuang Jaya

Adisel Adisel, Ainul Fitri, Aprillia Fitrotun, Pebri Yanti, Siti Nabila

Abstract


Abstract: The quality of education today still creates inequality because the leadership style of school principals in managing education is still authoritarian, an effective response to crisis situations. This research aims to map, describe and analyze the leadership style of school principals in improving the quality of education at SDN 145 Sengkuang Jaya. Using descriptive qualitative methods, data collection through observation, interviews and documentation. The information in this research is the principal, head of curriculum, and teachers. The results of this research are that the more appropriate the leadership style applied by the school principal, the better the performance of educators and education staff will be in supporting the quality of education.

Keywords: Leadership Style, School Principal, Education Quality.

 

Abstrak: Mutu pendidikan dewasa ini masih menciptakan ketimpangan dikarenakan gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam mengelola pendidikan masih bersifat otoriter, respons efektif terhadap situasi krisis. Penelitian ini bertujuan untuk memetakan, mendeskripsikan dan menganalisis gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di SDN 145 Sengkuang Jaya. Menggunakan metode kualitatif deskriptif, pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Informasi dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, waka kurikulum, dan guru. Hasil penelitian ini yaitu bahwa semakin tepat gaya kepemimpinan yang diterapkan oleh kepala sekolah, maka kinerja para pendidik dan tenaga kependidikan akan menjadi semakin baik dalam menunjang mutu Pendidikan.

Kata kunci: Gaya Kepemimpinan, Kepala Sekolah, Mutu Pendidikan.


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. PT. Pustaka Belajar.

Ditjen Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan, 2007. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia. Ditjen Dikdasmen

Minsih, Rusnilawati, & Mujahid, I.(2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 29–40.

Priansa, Donni Junidan Rismi Somad. (2014). Manajemen Supervisi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Alfabeta

Sutanto & Setiawan. 2000. Teori Kepemimpinan. Yogyakarta: Kanisius.

Kartiko,A. (2019). Manajemen Mutu Pendidikan (A. Vita, Ed.). Pustaka Bening.

Wiyono, B. B. (2017).The Effect of Self-evaluation on the Principals’ Transformational Leadership, Teachers’ Work Motivation, Teamwork Effectiveness, and School Improvement. International Journal of Leadership in Education, 1-21.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v3i2.2602

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/al-khair.v3i2.2602.g2173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Adisel Adisel, Ainul Fitri, Aprillia Fitrotun, Pebri Yanti, Siti Nabila



Al-Khair Journal: Management  Education 
alkhair@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
( 0852-6824-1677 )

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By :