Pembelajaran Tahsinul Qiro’ah di Ponpes Miftahussalam Megang Sakti Musi Rawas
Abstract
This study aims to determine the process of implementing tahsin Qiro’ah in Pon-Pes Miftahussalam Megang sakti Musi Rawas in terms of theory and practice, and the constraints in Qiro’ah tahsin in Pon-Pes Miftahussalam Megang sakti Musi Rawas. This study uses a qualitative approach, with data collection methods, field observations, interviews, and documentation studies. As for the analysis, the writer uses descriptive analysis which aims to explain the characteristics and aspects that are relevant to the observed phenomenon. The results showed that the implementation of Tahsin Al-Qiro’ah in Pon-Pes Miftahussalam Megang sakti Musi Rawas was as follows: (a) The Al-Qur’an Tahsin aims to deepen the theory of the Koran which is related to tajwid, makhorijul letters, characteristics letters, gharaibul Qur’an, and also learning songs to recite Al-Qur’an recitations, (b) Adding to the love of students for the Al-Qur’an. Then the methods applied in the Tahsin Qiro’ah at Pon-Pes Miftahussalam Megang sakti Musi Rawas are: (a) the drill method, (b) the lecture method, (c) the classical reading method. The obstacles in the Qiro’ah tahsin in Miftahussalam Megang sakti Musi Rawas Islamic Boarding School include: (a) lack of tools or visual aids, (b) when Sundays activities are not conducive, (c) lack of understanding of the purpose of tahsin.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Majid, Setrategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013
Abdul Qadir Jailani, Peran Ulama dan Santri (Surabaya: Bina Ilmu, 1994)
Abu Hasyim, Muhsin. Panduan Praktis Tajwid dan Bid’ah-bid’ah Seputar Al-Qur’an Serta 250Kesalahan Dalam Membaca Al-Fatihah. Magetan:Maktabah Daarul Atsar. 2007
Abu Nizhan, Buku Pintar Al-Qur’an, (Jakarta: QultumMedia, 2008)
Agus, “Penggunaan Metode Tahsin Terhadap Kemampuan Membaca Alquran pada Mata Pelajaran Alquran hadits Kelas V Di Mima IV Sukabumibandar Lampung TP 2018/2019” (Skripsi S1 Fakultas Tarbiah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Lampung, 2018)
Ahmad Annuri, Panduan Tahsin Tilawah Alquran& Ilmu Tajwid. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar, 2017
Al-Hikmah Al-Qur’an dan Terjemahnya. (Bandung: CV Penerbit Diponegoro, 2008)
Al-Hikmah Al-Qur’an dan Terjemahnya. (Bandung: CV Penerbit Diponegoro, 2008)
Anas, Sujdiono, Pengantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005
Anas, Sujdiono, Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005
Annuri, Ahmad. Panduan Tahsin Tilawah AlQur’an dan tajwid. Jakarta:Pustaka Al Kautsar
As‟ad Human, Buku Iqra’, Cara Cepat Belajar Membaca Al-Qur’an, jilid 1-6, Yogyakarta: AMM, 2000
Aso Sudiarjo, Aplikasi Pembelajaran Ilmu Tajwid, Waqof dan Makharijul Huruf Berbasis Android (Journal. Stmik global. Vol. 5 No. 2, September 2015)
As-Sayyid ‘Abdullah ibn ‘Alawi, ibn Muhammad alHaddad, Risalatul Mu‘awanah)
Babun Suharto, Dari Pesantren Untuk Umat: Reiventing Eksistensi Pesantrendi Era Globalisasi (Surabaya: Imtiyaz, 2011 )
Burhan Bungin, Metodologi Penelitian Sosial (Surabaya: Airlangga University Press, 2001),
Burhan Bungin, Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Airlangga University Press, 2001 Depag, Al-Qur’an dan Terjemahanya, Bandung:
Gema Risalah Press, 1992
Dr.K.H. Ahmad Fathoni, Lc., M.A. Petunjuk Praktis tartil Al-Qur’an (Edisi x, Syawwal 1438 H/Juli 2017 M)
E. Kristi Peorwandari, Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian Psikologi. Jakarta: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi (LPSP3) UI, 1998
Efendi Anwar, Bimbingan Tahsin & Tajwid AlQuran jilid III (Jakarta: Cahaya Qurani, 2011)
Efendi anwar, Usman dan Surakahmad , Bimbingan tahsin dan tajwid Al-Qur’an, 2002
Enung K Rukiati dan Fenti Hikmawati, Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Bandung: CV Pustaka Setia, 2006
Harun Nasutionet. al, Ensiklopedia Islam (Jakarta: Depag RI, 1993)
https://islam.nu.or.id/post/read/116677/keuta maan-membaca-al-qur-an-dalam-hadits-rasulullah di akses pada 1 april 2021
Ida vera Sophya & Saiful Mujab, “Metode Baca Alquran”. Jurnal Elemtary, Vol. 2 No. 2 (Juli Desember2014)
Imam Nawawi, Adab Mengajarkan Al-Qur‟an, (Jakarta: Hikmah, 2001)
Iskandar, Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial, (Jakarta: GP Press, 2010)
Iskandar, Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial. Jakarta: GP Press, 2010
KH Bahtiar Ichwan, I jam Mahir Tartil & Qiro’ah, (Surabaya: PT. Java Pustaka Media Utama, 2010)
Kutbudin Aibak, Teologi Pembacaan dari Tradisi Pembacaan Paganis Menuju Rabbani. Yogyakarta: TERAS, 2009
Lexy. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif. bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013
Lynda Fitri Ariyani, “Implementasi Metode Tahsin dalam Pembelajaran Membaca AlQuran di SMP Negeri 4 Ungaran Kabupaten semarang tahun ajaran 2016/2017” ( IAIN Salatiga: Skripsi UMS, 2016)
M. Dalyono, Psikologi pendidikan (Jakarta: PT Renika Cpta, 2015)
Maftuh Basthul Birri, Tajwid Jazariyyah, (Kediri: Madrasah Murottilil Qur-anil Karim, 2012)
Mappanganro, Pemilikan Kompetensi Guru (Makassar: Alauddin Press, 2010)
Maulana Muhammad Zakariyya al kandahlawi. Himpunan Kitab fadilah A’mal, (Bandung: Pustaka Ramadhan, tanpa tahun)
Moh Wahyudi, Ilmu Tajwid Plus, (Surabaya: Halim Jaya2007)
Muhammad Daud Ali, Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali pers, 2003
Muhammad Halil, dkk, ”Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Alquran Mata Pelajaran Alquran Hadits”. Artikel. (Palangkaraya: STAIN).
Muhammad Irwan Padli Nasution, “Setrategi Pembelajaran Efektif Berbasis Mobile Learning Pada Sekolah Dasar” (Jurnal Iqra’ Volume 10 No.01 Mei 2016)
Muhammad Syaifullah, Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan “Penerapan Metode An-Nahdliyah dan Metode Iqro’ dalam Kemampuan Membaca Alquran”, Vol. 2 No. 1 Juli 2017
Mujamil Qomar, Pesantren Dari Transformasi Metodologi Menuju Demokratisasi Institusi. Jakarta: Erlangga, 2002
Nurul Hidayah, “Hubungan Antara Motifasi Belajar dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas
V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung Tahun 2016/2017”. TRAMPIL Jurnal pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Vol 3, No.2 (Desember 2016)
Pupuh Fathurrohman, Sobry Sutikno, Strategi Belajar Mengajar Melalui Pemahaman Konsep Umum & Konsep Islam, (Bandung: PT Refika Aditarma, 2011) Redi Al Huda, “Peningkatan Kemampuan Membaca Alquran Melalui Penggunaan Media Audio Pada Siswa Kelas IV SDN 7 Bagelen Gedong Tataan Pesawaran TP. 2013/2014” (PAI UIN Lampung, UMS, 2014)
Samsul Ulum dan Trio Supriyanto, Tarbiyah Qur’aniyah. Malang: UIN Malang Press.
Sanjaya Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, (Jakarta: Kencana Prenada Group, 2008)
Sarikin, “Peningkatan Kemampuan Membaca Alquran dengan metode cooperative learning mencari pasangan”. Jurnal At-Tajdid, Vol 1. No 1. (Januari 2013)
Sertifikasi Guru Al-Qur’an Metode Ummi”. Modul, Ummi Foundation
Sirojuddin AS, Tuntutan Membaca Al-Qur’an dengan Tartil, (Bandung: Mizan, 2005)
St.Y. Slamet, Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Surakarta: UNS Press, 2017
Sugiono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D, (Bandung, Alfabeta, 2011).
Suradi. A. Manajemen pembelajaran al-qur’an di madrasah ibtidaiyah plus ja-alhag kota bengkulu. Naturalistic : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 2018. 172-183. https://doi. org/10.35568/naturalistic.v2i2.201
Suradi, A. Pemanfaatan Media Card Short Ayat dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Pembelajaran Al-Qur’an di Mi Nurul Huda Kota Bengkulu. Publikasi Pendidikan: Jurnal Pemikiran, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan vol. 8 No. 2 (2018). https://ojs.unm.ac.id/pubpend/article/ view/5643/pdf_50
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2007.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v7i1.5201
DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/btu.v7i1.5201.g4014
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Imam Muttaqin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Indexed By :
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Disclaimer: Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam articles published by Pascasarjana UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.