Efektifitas dan Orientasi Penggunaan Media Sosial dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama bagi Siswa dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agung, E., & Suprapto, A. (2019). Wacana Moderasi Beragama Di Media Online(Analisis Wacana Model Van Dijk Di Media Kompas.Com Dan Republika Online). Iain Purwokerto.
Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1). Https://Doi.Org/10.36088/Islamika.V3i1.1047
Alamin, Z., & Missouri, R. (2023). Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Pendukung Pembelajaran Agama Islam Di Era Digital. Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1). Https://Doi.Org/10.52266/Tadjid.V7i1.1769
Aziz, A. R. A., Rabi’ah, R., & Ihromi, I. (2023). Peluang Dan Tantangan Moderasi Beragama Di Era Digital. Integrasi : Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 1(02). Https://Doi.Org/10.61590/Int.V1i02.90
Chrisantina, V. S. (2021). Efektifitas Model Pembelajaran Moderasi Beragama Dengan Berbasis Multimedia Pada Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Edutrained : Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 5(2), 79–92. Https://Doi.Org/10.37730/Edutrained.V5i2.155
Hanan, Z. A. (2015). Penerapan Nilai-Nilai Moderasi Al-Qur’an Dalam Pendidikan Islam. Cendekia, 13(2), 158–159.
Juanis, M. (2024). Kampanye Moderasi Beragama Melalui Media Sosial Pada Komunitas Multikultural. Iqro: Journal Of Islamic Education, 6(2). Https://Doi.Org/10.24256/Iqro.V6i2.4327
Kertamukti, R. (2022). Instagram Religious Moderation Dialogue Space For Generation Z. Nyimak: Journal Of Communication, 6(2). Https://Doi.Org/10.31000/Nyimak.V6i2.6670
Kosasih, E., Raharusun, A. S., Dalimunthe, R. P., & Kodir, A. A. (2020). Literasi Media Sosial Dalam Pemasyarakatan Moderasi Beragama Dalam Situasi Pandemi Covid-19. Digital Library Uin Sunan Gunung Djati Bandung.
Kurli, A., Hidayat, I., & Elserisa, L. (2023). Penggunaan Media Sosial Dalam Membranding Lembaga Pendidikan. Abhakte Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). Https://Doi.Org/10.24929/Abhakte.V1i1.2421
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2). Https://Doi.Org/10.33650/Edureligia.V2i2.459
Moh. Rivaldi Abdul, Alvary Exan Rerung, Moch. Riza Fahmi, Anang Harris Himawan, Zulkifli Mappasomba, Musfeptial, Daratullaila Nasri, Mulyadi, Pramono, Ivan Adilla, Hermansyah, Jefri Andri Saputra, Mibtadin, Lilam Kadarin Nuriyanto, Danu Aris Setiyanto, Achmad Faesol, Ali Mursyid Azisi, Martinus Danang Pamungkas, Nuarisa Efrata Siagian, & Winda Rita Dewi Lumbangaol. (2023). Moderasi Beragama: Akar Teologi, Nalar Kebudayaan, Dan Kontestasi Di Ruang Digital. In Moderasi Beragama: Akar Teologi, Nalar Kebudayaan, Dan Kontestasi Di Ruang Digital. Https://Doi.Org/10.55981/Brin.904
Moleong, J. L. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif J Lexy Moleong. Jurnal Ilmiah.
Mustofa Aji Prayitno, K. W. (2022). Internalisasi Nilai Moderasi Beragama Dalam Proses Pendidikan Di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Pendas Mahakam, 7(2), 124–130.
Prasetya, P. A., Fauzian, R., Hadiat, Ramdani, P., Yudiyanto, M., Ryan, Cooper, Tauer, Saputra, E., Syahputra, I., & Setyo, B. (2022). Building Religious Moderation Attitudes Through Inclusive Religious Learning : A Case Study At Wira Harapan Vocational High School – Bali. Didaxei, 3(1), 356–366.
Prastyo, A. T., & Inayati, I. N. (2022). Implementasi Budaya Literasi Digital Untuk Menguatkan Moderasi Beragama Bagi Santri (Studi Kasus Di Mahad Uin Maulana Malik Ibrahim Malang). Incare, International Journal Of Educational Resources, 2(6).
Purbajati, H. I. (2020). Peran Guru Dalam Membangun Moderasi Beragama Di Sekolah. Peran Guru Dalam Membangun Moderasi Beragama Di Sekolah Falasifa, 11(September), 182.
Ritonga, A. W. (2021). Konsep Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi The Concept Of Internalizing The Values Of Religious. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 4(1).
Sitti Chadidjah, Agus Kusnayat, Uus Ruswandi, B. S. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Pembelajaran Pai(Tinjauan Analisis Pada Pendidikan Dasar,Menengah Dan Tinggi). Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 115.
Suciartini, N. N. A., & Pratama, I. P. W. (2023). Literasi Agama Dalam Narasi Ruang Virtual. Sirok Bastra, 11(2). Https://Doi.Org/10.37671/Sb.V11i2.480
Sugiyono. (2015). Sugiyono, Metode Penelitian Dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D , (Bandung: Alfabeta, 2015), 407 1. Metode Penelitian Dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D.
Surani, D. (2019). Studi Literatur : Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pendidikan 4.0. Jurnal Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1).
Sutrisno, E., Karim, H. A., Sirajuddin, S., A.Hermawan, Saputra, A., Kusuma, B. M. A., Nurhadi, I., Han, E. S., & Goleman, Daniel; Boyatzis, Richard; Mckee, A. (2019). Nilai Moderasi Islam Dan Internalisasinya Di Sekolah M. A. Hermawan Institut Agama Islam Negeri Purwokerto. Journal Of Chemical Information And Modeling, 25(1), 1.
Wahyudi. (2023). Menumbuhkan Sikap Moderat Siswa Dalam Beragama Melalui Pembelajaran Pai. Journal Of Islamic Education, Vol. 7 No.(Hanik 2014).
Zulia Putri, Sarmidin, I. M. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Perilaku Kegamaan Siswa. Al-Hikmah : Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 2(2), 1–16.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v9i1.4978
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Desiska Desiska, Mirzon Daheri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Indexed By :
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Disclaimer: Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam articles published by Pascasarjana UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.