Pengaruh Sertifikasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Scarlett Pada Mahasiswa Febi UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Uswatun Hasanah, Mila Ratna Sari

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of Halal Certification on Purchase Decisions for scarlett products in FEBI Students of Islamic Economics Study Program Fatmawati Sukamo Bengkulu State Islamic University. The quantitative research method with data analysis was processed through the SPSS 22 program. The research sample was selected using a purposive sampling technique which obtained 100 respondents. The results showed Halal certification has a positive effect on the decision to purchase scarlett products with a significance value (sig) 0.013 <0.05 and a t-value of 2.528. In general, the Halal Certificationhas an influence on purchasing decisions of scarlett products for FEBI Students of Islamic Economics Study Program Fatmawati Sukamo State Islamic University Bengkulu.

Keywords


Certification Halal; Decision Purchase; Scarlett Products.

Full Text:

PDF

References


Ahidin Udin, Dkk. “Analysis Of Decisions For Purchasing Imported Products In Mie Samyang Through Halal Labels And Prices (Empirical Study In Indomaret Customers In The City Of Bogor).” International Journal Of Innovative Science And Research Technology, vol.4 no.10 (2019).

Anggit, Listyoningrum dan Albari. “Analisis Minat Beli Konsumen Muslim Terhadap Produk Yang Tidak Diperpajang Sertifikat Halalnya.” Yogyakarta: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam, vol.2 no.1 (2012).

Ayu, Rizaty Monavia. “Monavia Ayu Rizaty, ”Industri Kosmetik Tumbuh 5,59 Persen Ini Merek Perawatan Tubuh Terlaris Pada Agustus 2021”. Diakses Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2021/10/05/Industri-Kosmetiktumbuh-559-Persen-Ini-Merek-Perawatan-Tubuh-Terlaris-Pada-Agus.”

Danang, Waskito. “Pengaruh Sertifikasi Halal, Kesadaran Halal, Dan Bahan Makanan Terhadap Minat Beli Produk Makanan Halal.” Universitas Negeri Yogyakarta, 2015.

Harminingtyas, Rudika. “Pengaruh Sertifikasi Halal, Kesadaran Halal, Dan Bahan Makanan Terhadap Minat Beli Produk Makanan Halal Di Semarang.” Jurnal Ekonomika dan Bisnis, vol.8 no.2 (2021).

Hayani, Nurrahmi. “Pengaruh Sertifikasi Halal Dan Bahan Makanan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Oleh Ibu Rumah Tangga Muslim Di Pekanbaru.” Jurnal Ekonomi Islam Al-Amwal, vol.8 no.1 (2019).

Indonesia, Departemen Agama Republik. Al-Qur’an Dan Terjemahnya. Bandung: Jumanatul ‘Ali-Art, 2005.

Kotler, Philip & Keller. “Manajemen Pemasaran.” 117. Edisi ke-1. Jakarta: Erlangga, 2016.

Mardiani, Lucky Dini. “Pengaruh Identitas Muslim, Sertifikat Halal Dan Kesadaran Halal Terhadap Minat Beli (Studi Pada Konsumen KFC Di Surakarta).” skripsi, Jurusan Manajemen Bisnis Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam, Surakarta: Institut Agama Islam Negeri Surakarta, 2019.

Philip Kotler, & Keller. “Manajemen Pemasaran.” 184. Edisi 13. Jakarta: Erlangga, 2009.

Rahmawati, Vivi. “Pengaruh Atribut Produk Dan Label Halal Sebagai Variabel Moderating Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Wardah Di Kota Semarang.” Universitas Dian Nuswantoro, 2017.

Sodik, Sandu Siyoto & Ali. “Dasar Metodologi Penelitian.” 66. Cetakan 1. Yogyakarta: Literasi Media Publishing, 2015.

Statistik, Badan Pusat. “Penduduk Menurut Wilayah Dan Agama Yang Dianut”, Diakses Dari Https://Sp2010.Bps.Go.Id/Index.Php/Site/Tabel?Tid=321, Pada September,” n.d.

Sugiyono. Metode PeneIitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, KuaIitatif, Dan R&D. Bandung: AIfabeta, 2013.

———. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualittataif, Dan R&D. Bandung: AIfabeta, 2017.

———. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: AIfabeta, 2009.

Suharno. “Marketing In Practice.” 96. Edisi 1. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2010.

Waskito, Danang. “Pengaruh Sertifikasi Halal, Kesadaran Halal Dan Bahan Makanan Terhadap Minat Beli Produk Makanan Halal (Studi Pada Mahasiswa Muslim Di Yogyakarta).” Universitas Negeri Yogyakarta, 2015.

LPPOM-MUI,“Sejarah LPPOM MUI”, Https://Halalmui.Org/Mui14/Main/Page/Sejarah-Lppom-Mui, Diakses Pada 02 Maret 2022, n.d.

Scarlett Whitening, About Us. Diakses Https://Scarlettwhitening.Com. Pada Januari 2022, n.d.

Undang- Undang No 33 Tahun 2014 Tentang Penjaminan Produk Halal, 2014.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/aij.v9i2.2483

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/aij.v9i2.2483.g2057

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Uswatun Hasanah, Mila Ratna Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Abstracting and Indexing by: