Kebijakan Muawiyah bin Abu Sufyan dalam Memperkuat Armada Maritim (661-680 M)
Abstract
This article aims to analyze the policy of Muawiyah bin Abu Sufyan in strengthening the naval fleet during his reign from 661 to 680 CE. The central issue addressed is how Muawiyah’s military policies contributed to the stability and expansion of the Islamic caliphate amidst the threat from the Byzantine Empire, which dominated the Mediterranean Sea. To address this issue, the study employs a historical methodology with a qualitative descriptive approach, relying on primary and secondary sources, including works by classical historians. The research findings indicate that Muawiyah implemented various strategies, including the development of port infrastructure, the recruitment of Byzantine architects and technicians, and the training of Arab sailors. These policies not only strengthened coastal defenses but also facilitated effective counterattacks against enemies. Furthermore, the established naval fleet served as a tool for expanding Islamic influence and maintaining political stability domestically. The conclusion of this study emphasizes that Muawiyah’s policy in strengthening the naval fleet had long-term impacts on the social, political, and economic structure of the Islamic world. The innovations and strategies employed by Muawiyah not only expanded the caliphate’s territories but also created a solid foundation for the continuity of the Umayyad Dynasty.
Artikel ini bertujuan untuk menganalisis kebijakan Muawiyah bin Abu Sufyan dalam memperkuat armada maritim selama masa pemerintahannya dari tahun 661 hingga 680 M. Inti masalah yang diangkat adalah bagaimana kebijakan militer Muawiyah berkontribusi terhadap stabilitas dan ekspansi kekhalifahan Islam di tengah ancaman dari Kekaisaran Bizantium yang dominan di Laut Mediterania. Untuk menyelesaikan masalah ini, penelitian ini menggunakan metodologi historis dengan pendekatan deskriptif kualitatif, mengandalkan sumber-sumber primer dan sekunder, termasuk karya-karya sejarawan klasik. Temuan penelitian menunjukkan bahwa Muawiyah mengimplementasikan berbagai strategi, termasuk pembangunan infrastruktur pelabuhan, perekrutan arsitek dan teknisi Bizantium, serta pelatihan pelaut Arab. Kebijakan ini tidak hanya memperkuat pertahanan pesisir, tetapi juga memungkinkan pelaksanaan serangan balasan yang efektif terhadap musuh. Selain itu, armada maritim yang dibangun berfungsi sebagai alat untuk memperluas pengaruh Islam dan menjaga stabilitas politik di dalam negeri. Kesimpulan dari penelitian ini menegaskan bahwa kebijakan Muawiyah dalam memperkuat armada maritim memiliki dampak jangka panjang terhadap struktur sosial, politik, dan ekonomi di dunia Islam. Inovasi dan strategi yang diterapkan oleh Muawiyah tidak hanya memperluas wilayah kekhalifahan, tetapi juga menciptakan fondasi yang kuat bagi keberlanjutan Dinasti Umayyah.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Dzahabi, S. M. (1989). Tārīkh al-Islāmī wa Wafayāt Mashāhīr al-‘Ilām (4th ed.). Dar Kitab Kutub al-’Izzi.
Amin, S. M. (2019). Sejarah Peradaban Islam (8th ed.). Amzah.
At-Tabari, I. J. (n.d.). Tārīkh al-Rusul wa al-Mulūk (5th ed.). Dar al-Ma’arif bi Mashr.
Creswell, J. W, P., C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Crone, P., & Hinds, M. (1986). God’s Caliph: Religious Authority in the First Centuries of Islam. Cambridge University Press.
Ekaviana, N. A. (2021). Peralihan Kerajaan Islam Secara Damai Dari Hasan bin Ali Kepada Muawiyah bin Abi Sufyan. Qurthuba: The Journal of History and Islamic Civilization, 5(1), 84–105. https://doi.org/10.15642/qurthuba.2021.5.1.83-105
Fahmy, A. M. (1966). Muslim Sea-Power in the Eastern Mediterranean: From the Seventh to the Tenth Century A.D. National Publication & Printing House.
Gibb, H. A. R. (1923). The Arab Conquests in Central Asia. Royal Asiatic Society.
Hamzah, S., & Hamriana. (2022). Khulafah Al- Rasyidun: Masa Kepemimpinan Ali bin Abi Thalib. Carita: Jurnal Sejarah Dan Budaya, 1(1), 129–138.
Hawting, G. R. (2000). The First Dynasty of Islam: The Umayyad Caliphate AD 661-750. Routledge.
Hisyam, I. (2009). Sirah al-Nabawiyah li Ibni Hisyam. Dar Ibnu Hazm.
Hitti, P. K. (1951). History of The Arabs (5th ed.). Macmillan & Co.LTD.
Hoyland, R. G. (2015). In God’s Path: The Arab Conquests and the Creation of an Islamic Empire. Oxford University Press.
Ibn Katsir, I. (1998). Al-Bidāyah wa al-Nihāyah (11th ed.). Hajar li al-Taba’ah wa al-Nashr.
Kaegi, W. E. (1992). Byzantium and the Early Islamic Conquests. Cambridge University Press.
Kennedy, H. (2004). The Prophet and the Age of the Caliphates: The Islamic Near East from the 6th to the 11th Century. Pearson Education.
Khairuddin, K. (2017). Kebijakan Politik Muawiyah. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 10(1), 161. https://doi.org/10.24014/af.v10i1.3840
Khayyat, A. ’Amr K. ibn. (1995). Ṭarīkh Khalīfah ibn Khayyāṭ. Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Luttwak, E. N. (2009). The Grand Strategy of the Byzantine Empire. Harvard University Press.
Malik, M. K. (2017). Potret Kekhalifahan Islam Dinamika Kepemimpinan Islam Pasca al-Khulafa’ al-Rasyidun hingga Turki Utsmani. Tsaqafah, 13(1), 135. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v13i1.980
Musthafa, A. K. (2021). Studi Kritis Atas Narasi Sejarah Khalifah Mu’awiyah bin Abu Sufyan dalam Historiografi Islam. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 4(2), 59. https://doi.org/10.30829/juspi.v4i2.8253
Nashiruddin, A. A. (2020). Khalifah Mu’awiyah Bin Abu Sufyan: Peletak Dasar Pemerintahan Islam Monarki 661 - 680 M. FACTUM: Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah, 9(1), 75–84. https://doi.org/10.17509/factum.v9i1.23085
Nur, M. (2015). Pemerintahan Islam Masa Daulat Bani Umayyah (Pembentukan, Kemajuan dan Kemunduran). Pusaka: Jurnal Khazanah Keagamaan, 3(1), 111–126. https://doi.org/10.31969/pusaka.v3i1.141
Rachman, T. (2018). Bani Umayyah Dilihat dari Tiga Fase (Fase Terbentuk, Kejayaan dan Kemunduran). Juspi: Jurnal Sejarah Peradaban Islam, 2(1), 86–98. http://dx.doi.org/10.30829/j.v2i1.1079
Rahmadi P, F. (2018). Dinasti Umayyah (Kajian Sejarah dan Kemajuannya). Jurnal Ilmiah Al-Hadi, 3(2), 669. https://doi.org/10.54248/alhadi.v3i2.353
Shaban, M. A. (1971). Islamic History: A New Interpretation, Vol. 1, A.D. 600-750 (A.H. 132). Cambridge University Press.
Sodiqin, A. (2018). Sejarah peradaban Islam: Dari masa klasik hingga modern (Cetakan ketujuh, [edisi kedua]). LESFI.
Stratos, A. N. (1968). Byzantium in the Seventh Century: 642-668. Adolf M. Hakkert.
Supriyadi, D. (2008). Sejarah Peradaban Islam. Pusaka Setia.
Tahyub, S. (2004). Mawsū‘ah al-Tārīkh al-Islāmī: ‘Aṣr al-Umawī. Dar Usamah Li al-Nashr.
Thaqussy, M. S. (2010). Daulah Umayyah (7th ed.). Dar Al-Nafais.
Tiqtaqa, M. A. I. (1895). Al-Fakhri fī Ādāb as-Sulṭān wal-Mulūk. Dar al-Shadir.
Tosh, J. (2015). The Pursuit of History: Aims, Methods and New Directions in the Study of History (6th ed.). Routledge.
Watt, W. M. (1968). Islamic Political Thought. Edinburgh University Press.
Yatim, B. (2016). Sejarah peradaban Islam: Dirasah Islamiyah II (Ed. 1., cet. 27). PT RajaGrafindo Persada.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ttjksi.v10i1.7018
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Tsaqofah dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan dan Sejarah Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Index By:
<a title="issuu" href="https://issuu.com/iainbengkulu" target="_bla