Dinasti Abbasiyah: Kemajuan Pendidikan Islam dan Konstekstualisasinya Pada Masa Kini
Abstract
The development of the times then develops the potential in each human being in undergoing life. Human potential can be used to advance an educational institution, especially Islamic education based on its purpose. To achieve the objectives in Islamic education must be supported by supporting factors such as components of Islamic education or islamic education system. Since the birth of Islam, Islamic education and teachings were also born. The education and teaching of Islam continued to grow and develop starting from the khulafaur-rasyidin period until the peak of the Abbasid Daulah period. We can know that the cause of progress and success in the field of science daulah abbasiyah was due to the implementation of the Islamic education system at the time of daulah abbasiyah. The history of Islam in classical times so greatly implemented the education system, so that it can give birth to great figures who are famous for their intelligence. It requires a comparison of existing educational concepts by re-enlightening our memories of educational practices that have occurred in the past, as well as efforts to create islamic education today towards a better Islamic education. So the purpose of this writing is to describe in detail about the application of Islamic education daulah abbasid period so that it becomes a civilization of islamic glory in the present.
Berkembangnya zaman maka berkembang pula potensi pada tiap-tiap manusia dalam menjalani kehidpan. Potensi yang dimiliki manusia dapat dimanfaatkan untuk memajukan suatu lembaga pendidikan khususnya pendidikan islam berdasarkan tujuannya. Untuk mencapai tujuan dalam pendidikan Islam harus di dukung oleh faktor-faktor pendukung seperti komponen-komponen pendidikan Islam. Pada saat lahirnya agama Islam, Pendidikan dan pembelajaran Islam itu semakin meluas yang diawali masa Rasulullah, Khulafa’u Ar-Rasyidin hingga meningkat pada masa Daulah Abbasiyah. Dapat kita ketahui bahwa penyebab kemajuan dan keemasan dalam aspek ilmu pengetahuan Daulah Abbasiyah itu karena dilakukannya implementasi kepada Masa Abbasiyah di bidang Pendidikan Islam. Sejarah Islam di era klasik begitu hebatnya menerapkan sistem pendidikannya, sehingga dapat melahirkan para tokoh-tokoh besar yang terkenal akan kepintarannya. Dibutuhkan sebuah perpaduan rancangan pendidikan yang tersedia dengan membuka ulang pikiran kita pada kegiatan pendidikan di masa lampau, dan bagaimana langkah untuk menciptakan pendidikan islam saat ini ke arah pendidikan Islam yang lebih baik. Oleh sebab itu, penelitian ini bertujuan untuk menjabarkan secara rinci mengenai implementasi pendidikan Islam masa daulah Abbasiyah sehingga menjadi suatu peradaban kejayaan Islam pada masa kini.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Badriah, L. (2016). Kurikulum Pendidikan Islam Masa Klasik. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 6(2), 155. https://doi.org/10.21927/literasi.201 5.6(2).155-176
Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2 i2.511
Fathurrohman, M. (2017). HISTORY OF ISLAMIC CIVILIZATION (M. Faturrohman (ed.); 1st ed.). Garudhawaca.
Hitti K, P. (2002). History of The Arabs. PT. Serambi Ilmu Semesta.
Idris.Muh. (2002). AKTUALISASI PENDIDIKAN ISLAM Oleh: Muh. Idris
Ilyas, Muhammad; Syahid, A. (2018). PENTINGNYA METODOLOGI PEMBELAJARAN BAGI GURU. 04(01), 58–85.
Iqbal. (2015). Peranan Dinasti Abbasiyah Terhadap Peradaban Dunia. Studi Agama Dan Masyarakat, 11, 224–246.
Irfan. (2016). Peranan Baitul Hikmah dalam Menghantarkan Kejayaan Daulah Abbasiyah. As - Salam, 1(2), 139–155.
Kamsinah, K. (2008). Metode Dalam Proses Pembelajaran: Studi Tentang Ragam Dan Implementasinya. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(1), 101–114. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11 n1a8
Karolina, A. (2015). PERBANDINGAN INSTITUSI PENDIDIKAN ISLAM YANG BERKEMBANG DI ABAD KLASIK DENGAN INSTITUSI PENDIDIKAN ISLAM YANG BERKEMBANG DI INDONESIA. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1, 1–19. http://library1.nida.ac.th/termpaper 6/sd/2554/19755.pdf
Khairuddin. (2018). Pendidikan Pada Masa Dinasti Abbasiyah(Studi Analisis tentang Metode, Sistem, Kurikulum dan Tujuan Pendidikan). Ittihad, II(1), 98–109.
Kiki Hakiki. (2012). Mengkaji Ulang Sejarah Politik Kekuasaan Dinasti Abbasiyah. Jurnal TAPIs, 8(1), 113– 134. http://ejournal.radenintan.ac.id/ind ex.php/TAPIs/article/view/1547
Mahroes, S. (2015). Kebangkitan Pendidikan Bani Abbasiyah Perspektif Sejarah Pendidikan Islam. Jurnal TARBIYA, 1(1), 77–108. http://journal.uinsgd.ac.id/index.ph p/jurnal- tarbiya/article/view/138/pdf_4
Maryamah. (2017). Pendidikan Islam Masa Dinasti Abbasiyah. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 47–65.
Mohd Nawi, M. Z. (2020). Pelaksanaan Tarbiah Islamiah Pada Zaman Rasulullah s.a.w di Mekah dan Madinah: Satu Sorotan (The Implementation of Islamic Education during Prophet Muhammad s.a.w Era in Mecca and Medina: A Review). UMRAN - International Journal of Islamic and Civilizational Studies, 7(3), 27–43. https://doi.org/10.11113/umran202 0.7n3.430
Penulis: Kartika Putri.A., Dkk Judul Artikel: Dinasti Abbasiyah: Kemajuan Pendidikan Islam dan Konstekstualisasinya Pada Masa Kini
Nasution, E. (2008). Problematika Pendidikan di Indonesia Oleh : Urnal Fakultas Ushuluddin Dan Dakwah IAIN Ambon, 1–10.
Nunzairina, N. (2020). Dinasti Abbasiyah: Kemajuan Peradaban Islam, Pendidikan, dan Kebangkitan Kaum Intelektual. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 3(2), 93. https://doi.org/10.30829/juspi.v3i2. 4382
Nurhakim, I. (2017). Kebijakan Khalifah Al-Ma ’ Mun Tentang. An-Nidzam, 04(01), 31–42.
Sahari. (2015). GELIAT KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. 1–15. http://library1.nida.ac.th/termpaper 6/sd/2554/19755.pdf
Saihu, S. (2019). Pendidikan Islam Multikulturalisme. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 1(2), 170–187. https://doi.org/10.36670/alamin.v1i 2.8
Siregar, N. S. S. (2013). Persepsi Orang Tua terhadap Pentingnya Pendidikan bagi Anak. Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik, 1(1), 11–27. http://www .ojs.uma.ac.id/index.ph p/jppuma/article/view/548/877
Suwito, & Fauzan. (2008). Sejarah Sosial Pendidikan Islam. Kencana Prenada media Group.
Syu’aib, K. (2018). Kurikulum Dalam Pendidikan Islam. 15(28), 68–74. https://doi.org/10.31227/osf.io/9ax s4
Wahyuningsih, S. (1970). Implementasi Sistem Pendidikan Islam Pada Masa Daulah Abbasiyah Dan Pada Masa Sekarang. Jurnal Kependidikan, 2(2), 109–126. https://doi.org/10.24090/jk.v2i2.555
Yatim, B. (2002). Sejarah Peradaban Islam. 12 PT. Raja Grafindo Persada.
Yusuf, M. (2014). Khalifah Al-Mutashim: Kajian Awal Mundurnya Daulah Abbasiyah. THAQAFIYYAT: Jurnal Bahasa, Peradaban Dan Informasi Islam, 13(1), 123–140. http://ejournal.uin- suka.ac.id/adab/thaqafiyyat/article /view/21
Zakirah, Z., Arsyam, M., Herianto, H., & Umar, K. (1995). Pendidikan dasar ( kutta>b ) masa daulah abbasiyah ( 132- 232 h / 750-847 m ). 1–16.
Zulhimma. (2020). SEJARAH PENDIDIKAN ISLAM PADA MASA KEGEMILANGAN ISLAM. 59–71. www.guepedia.com
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ttjksi.v8i1.4118
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Tsaqofah dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan dan Sejarah Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Index By:
<a title="issuu" href="https://issuu.com/iainbengkulu" target="_bla