PENDIDIKAN SPIRITUAL PADA ANAK USIA DINI Upaya Penggalian Narasi edukatif al-Quran Dalam Pembinaan Rasa Keagamaan Pada Anak

Rohimin Rohimin

Abstract


This paper aims  to explore and  elaborate narrative-educational of al-Quran about giving  the  direction of spiritual education of early childhoodmethodology. Spirituality education in early childhood is a spirituality education without tariqah, suluk,  maqam, and murshid. Spiritual education developed in early childhood is a spiritual education that  is dzauqiyah, that  is spirituality that  is perceived and  not rationalized spirituality. Spiritual education is basically building and  developing the  potential divine  nature that  has  been conferred on every human being. The building of spiritual education is the immunization of human beings in order to stay awake and preserved in the circle of homosex- ual religious, that  is the man who covered with religion. From the very beginning creation of man, the Qur’an provides an educative narrative in order to establish and develop a sense of religion, especially in early childhood. This religious sense in turn will provide endurance for humans in tracing its life cycle. Spiritual education through the  guidance of religious sense in early childhood is seen  as a glorious time  to stimulate the nature of the divine  instincts that  already exist in each child.

 

Keywords: Spiritual education, early childhood, narrative-educational, and al-Quran


Keywords


Spiritual education;early childhood;narrative-educational;al-Quran

Full Text:

PDF

References


Amin ,Samsul, Menyiapkan Masa Depan Anak Secara Islami, Jakarta, Amzah, 2007.

Abu Ahmadi dan Munawar Sholeh, 2005. Psikologi Perkembangan, Jakarta : Rineka Cipta.

Baharudin, Pendidikan & Psikologi Perkemban- gan, 2012, Yogyakarta : Ar- Ruzz Media.

Baihaki, Mendidik Anak Dalam Kandungnan Munurut Ajaran edagogik Islami, Jakarta : Darul Ulum Press, 2000

Baihaki, 2000. Mendidik Anak Dalam Kandungnan Munurut Ajaran Pedagogik Islami, Jakarta, Darul Ulum Press, 2000

Dadang Hawari, 1997. Alqur’an, Ilmu Kedok- teran, Jiwa dan Kesehatan Jiwa, Yogyakarta: Dana Bhakti Primayasa.

Djamarah, Syaiful, Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga, Jakarta, Rineka Cipta,2004.

Fauzil Adhim, Menjadi Ibu Bagi Muslimah, Yog- yakarta, Mitra Pustaka, 1996

F.Rene Van de Carr, MD. & Marc Lehrer, Cara Baru Mendidik Anak Sejak Dalam Kandungan, Bandung, Kaifa, 2003

Hasyim, Umar, Cara Mendidik Anak dalam Is- lam, Bina Ilmu, Surabaya, 1985.

Husain Mazhahiri, 2003. Pintar Mendidik Anak, Jakarta : Lantera Basritama.

Husain Mazhahiri, Pintar Mendidik Anak, Ja- karta, Lantera Basritama, 2003

Islam, Ubes, Mendidik Anak dalam Kandungan, Jakarta: Gema Insani, 2004.

Isna, Mansur. 2001. Diskursus Pendidikan Islam, Yogyakarta: Global Pustaka Utama.

Jalaluddin, 2000. Mempersiapkan Anak Saleh “Telaah Pendidikan Terhadap Sunnah Rasul Allah Saw”, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kamrani Buseri, Antologi Pendidikan Islam dan

Dakwah, Yogyakarta, UII Press, 2003

M. Quraish Shihab, 2012. Tafsir Al-Mishbah: Pe- san, Kesan dan Keserasian al-Qur’an, Jakarta : Len- tera Hati.

Muhaimin, 2001. Paradigma Pendidikan Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2001.

Mansur, 2007. Mendidik Anak sejak Dalam Kandungan yogyakarta : Mitra Pustaka.

Mansur, 2009. Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam, Pustaka Pelajar, Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Nazaruddin Rahman, Spritual Bilding Pembi- naan Rasa Keagamaan Anak Menurut Islam, Pus- taka Felicha, Yogyakarta, 2010.

Roqib, Moh. 2009. Ilmu Pendidikan Islam, Yog- yakarta: Printing Cemerlang.

Riyanti Apriliawati, 2011. Panduan Pintar Ibu Hamil, Yogyakarta : Moncer, Publisher.

Rusdiana dan M. Noor Fuady, Model Pendidi- kan Anak Dalam Kandungan, Antasari Press, Ban- jarmasin, 2009.

Rusdiana dan M. Noor Fuady, 2009. Model Pen- didikan Anak Dalam Kandungan, Banjarmasin : Antasari Press.

Smsul Munir Amin, 2007. Menyiapkan Masa Depan Anak Secara Islami, Jakarta : Amzah. Suyadi, Teori Pembelajaran Anak Usia Dalam Kajian Neurosain, PT Remaja Rosdakarya, Band- ung, 2014.

Ubes Nur Islam, 2004. Mendidik Anak Dalam Kandungan, Optimalisasi Potensi anak Sejak Dini, Jakarta : Gema Insani.

Zubaidi, Strategi Taktis Pendidikan Karakter (Untuk PAUD dan Sekolah), PT Raja Grafindo Per- sada, Depok, 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v10i2.652

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing by :

_______________________________________________

UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia

Tel / fax : (0736) 51276 / 0736) 51171, 51172

Email : nuansa@mail.uinfasbengkulu.ac.id

https:/ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/

NUANSA © 2025 by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International 

free web stats Nuansa's Visitors