Memperkuat Pembinaan Keagamaan Masyarakat Melalui Peran Majelis Ta’lim Di Kota Metro

Taqwatul Uliyah

Abstract


The motivation behind this study was to decide the reinforcing of local area strict improvement through the job of the ta'lim gathering in Metro City and to figure out the snags and arrangements in local area strict turn of events. This exploration utilizes a subjective methodology with a subjective illustrative examination type. Information assortment strategies utilizing perception, meetings and documentation. While information examination utilizes information decrease, information show, and check. The consequences of the review show that the job of the ta'lim gathering in local areas of strict improvement is as a spot for expanding strict information, a spot for local area based long lasting schooling, a spot for training that doesn't need expenses, a spot for well disposed relations to be laid out. Endeavors made via overseers of the ta'lim gathering in local areas of strict improvement are as per the following; Completing ordinary and planned recitation exercises, Giving directing to the local area. Obstructions in local area of strict improvement include: Interior variables, debilitated guardians or wiped out assembly and the presence of calamities. Outside factors, the justification behind the gathering's work, the holding of Islamic occasions

 

Tujuan di balik penelitian ini adalah untuk memutuskan memperkuat pembenahan daerah setempat melalui tugas majelis ta'lim di Kota Metro dan untuk mengetahui hambatan dan pengaturan di daerah ketat pergantian peristiwa. Eksplorasi ini menggunakan metodologi subyektif dengan jenis pemeriksaan ilustrasi subyektif. Strategi pemilahan informasi memanfaatkan persepsi, pertemuan dan dokumentasi. Sedangkan pemeriksaan informasi menggunakan penurunan informasi, menampilkan informasi, dan mengecek. Konsekuensi dari kajian tersebut menunjukkan bahwa tugas majelis ta'lim di daerah peningkatan ketat adalah sebagai tempat untuk memperluas informasi yang ketat, tempat untuk pendidikan jangka panjang berbasis daerah, tempat pelatihan yang tidak memerlukan biaya. , tempat untuk menata hubungan yang baik. Upaya-upaya yang dilakukan melalui para pengawas majelis ta'lim di daerah setempat dengan perbaikan yang ketat adalah sebagai berikut; Menyelesaikan latihan pengajian biasa dan terencana, Memberikan pengarahan ke daerah setempat. Hambatan di area lokal perbaikan ketat meliputi: Variabel interior, wali yang lemah atau majelis yang terhapus dan adanya bencana. Faktor luar, justifikasi di balik kerja arisan, diadakannya acara-acara keislaman

 


Keywords


Community Development, Religion, Ta'lim Assembly

Full Text:

PDF

References


Aisyah, S. (2018). Strategi Majelis Taklim Terhadap Pengembangan Dakwah. Jurnal Berita Sosial, 6(6), 12.

Anisatun Nafi’ah, S. (2020). Memperkuat_Identiras_Bangsa_M elalui_Pendidikan_ Multikultural. GUEPEDIA.

Dr. Drs. I Wayan Suwendra, & Manuaba, I. B. A. L. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan dan Keagamaan (1st ed.). Nilacakra. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id =8iJtDwAAQBAJ

Gustia, A. Y. (2019). Aktualisasi Dakwah Di Era Teknologi Komunikasi. Tathwir: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 2, 1–11.

Huda, I. (2020). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Multikultural di Majelis Taklim An Najach Magelang. INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 13(2), 253–278. https://doi.org/10.18326/infsl3.v13i 2.253-278

Kembar, P. K. (2021). Pengembangan Dakwah di Majelis Taklim Desa Balai Makam Kecamatan Bathin Solapan Kabupaten Bengkalis. AL- QOLAM: Jurnal Dakwah Dan ..., 5(1), 27–45. Retrieved from http://journal.staihubbulwathan.id/i ndex.php/alqolam/article/view/653 %0Ahttp://journal.staihubbulwatha n.id/index.php/alqolam/article/dow nload/653/345

Madekhan, W. E. W. (2020). Efektifitas Partisipasi Finansial Masyarakat dalam Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus Di Yayasan GUPPI Lamongan). Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 3(02), 194–215.

Mariam, M. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Majelis

Taklim: Penguatan Dan Peranannya Dalam Membentuk Kepribadian Muslimah. Lembaran Masyarakat: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 5(02), 141. https://doi.org/10.32678/lbrmasy.v 5i02.2471

Musa, M. M. (2021). Peran Agama dalam Perubahan Sosial Masyarakat. Nuansa, 14(2), 198–205.

Riyadi, A. (2019). Pengembangan Masyarakat Lokal Berbasis Majelis Taklim Di Kecamatan Mijen Kota Semarang. Jurnal Ilmu Dakwah, 38(1), 1. https://doi.org/10.21580/jid.v38.1.3 966

Safitri, W. D. (2021). PERAN MAJELIS TAKLIM DALAM PEMBERDAYAAN MASYARAKAT ISLAM MELALUI FORUM SILATURAHMI MASYARAKAT DESA KECAMATAN KABUPATEN SELATAN. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 3(2), 6.

Sagala, R. (2019). Peran Majelis Taklim Al-Hidayah dalam Pendidikan Islam dan Gerakan Sosial Keagamaan di Propinsi Lampung. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 6(1), 27–36. https://doi.org/10.53627/jam.v6i1.3 632

Sedang, P., Picung, K., & Pandeglang, K. (2023). PENGUATAN MAJELIS TAKLIM PEREMPUAN SEBAGAI MEDIA YANG EFEKTIF DALAM SUKADAMAI NATAR LAMPUNG DI DESA. 4(1), 814–819.

Setiyadi, A. C. (2012). Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisasi. At- Ta’dib, 7(2). https://doi.org/10.21111/at- tadib.v7i2.74

Tamrin, M. I. (2018). Pendidikan Non Formal Berbasis Masjid Sebagai Bentuk Tanggung Jawab Umat Dalam Perspektif Pendidikan Seumur Hidup. MENARA Ilmu, XII(79), 70.

Zakiyyah dan Arif Abdul Haqq. (2018). Strategi Dakwah Bil Hal Dalam Program Posdaya. 9(1), 127–143.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v16i1.4048

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing by :

_______________________________________________

UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia

Tel / fax : (0736) 51276 / 0736) 51171, 51172

Email : nuansa@mail.uinfasbengkulu.ac.id

https:/ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/

NUANSA © 2025 by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International 

free web stats Nuansa's Visitors