Peran Fungsi Evaluasi dalam Lembaga Pendidikan (Program Pembelajaran)
Abstract
Learning programs have not played a role and have not functioned properly, characterized by low levels of human productivity, have not been able to produce skilled and educated humans who are shown rampant corruption, collusion and nepotism and fighting. The purpose of this paper is to evaluate the role of evaluation functions in educational institutions (learning programs). Using the CIPP evaluation model (Contex, Input, Prosess, Produc). The results show that evaluation is needed in conducting a comprehensive assessment of learning programs on the design, implementation and outcomes of learning programs in educational institutions. With a conclusion (1) the results of the assessment of the design of the learning program such as facilities, strategic plans, competencies, strategies, achievement levels and relevance of the material to the situation, conditions and activeness can be used as a basis in making decisions; (2) the results of implementation assessment are seen as weaknesses, facilities, strategic plans, consistent, implementation, seriousness, liveliness, opportunities, good passes and achieving goals that need to be improved; and (3) the results of assessment of learning program results at the level of competency achievement, starategis program, fulfillment and maintenance of strtaegis facilities and plans. This paper is limited to library studies, and it can be suggested to the next author to write a CIPP evaluation model with field research, so that the results can later be comprehensive, so that it can be used as a decision-making material for the improvement of learning programs in educational institutions.
Program pembelajaran belum berperan dan belum berfungsi dengan baik, ditandai dengan tingkat produktifitas manusia masih rendah, belum dapat menghasilkan manusia yang terampil dan terdidik yang ditunjukkan maraknya korupsi, kolusi dan nepotisme serta tawuran. Tujuan tulisan ini untuk mengevaluasi peran fungsi evaluasi dalam lembaga pendidikan (program pembelajaran). Menggunakan model evaluasi CIPP (Contex, Input, Prosess, Product). Hasilnya menunjukkan bahwa evaluasi sangat diperlukan dalam melakukan penilaian terhadap program pembelajaran yang komprehensif terhadap desain, implementasi dan hasil program pembelajaran dalam lembaga pendidikan. Dengan kesimpulan (1) hasil penilaian desain program pembelajaran seperti sarana, rencana strategis, kompetensi, strategi, tingkat capaian dan relevansi materi dengan situasi, kondisi dan keaktifan dapat dijadikan dasar dalam mengambil keputusan; (2) hasil penilaian implementasi dilihat kelemahan, sarana, rencana strategis, konsisten, keterlaksanaan, kesungguhan, keaktifan, kesempatan, umpan baik dan capai tujuan yang perlu diperbaiki; dan (3) hasil penilaian hasil program pembelajaran pada tingkat capaian kompetensi, program starategis, pemenuhan dan pemeliharaan sarana dan rencana strtaegis. Tulisan ini terbatas pada kajian pustaka, dan dapat disarankan kepada penulis berikutnya untuk menulis model evaluasi CIPP dengan penelitian lapangan, sehingga hasilnya nanti bisa bersifat komprehensif, sehingga dapat dijadikan bahan pengambilan keputusan atas perbaikan program pembelajaran dalam lembaga pendidikan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, R. (2021). Evaluasi Program Peningkatan Kompetensi Guru Madrasah di Balai Diklat Keagamaan Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara), http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/12 064
Andriani, S. (2015). Evaluasi CSE-UCLA pada studi proses pembelajaran matematika.
Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 167-176, https://doi.org/10.24042/ajpm.v6i2.46
Ayunda, W. A., Nurhadryani, Y., & Wijaya, S. (2020). Evaluasi guideline dan e- learning digital literacy menggunakan model CIPP. Baca: Jurnal Dokumentasi dan Informasi, 41(1), 99-110, https://doi.org/10.14203/j.baca.v41i1.50 5
Bakhti, B.Y. 2017. Evaluasi Program Model CIPP Pada Proses Pembelajaran IPA. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah, 1(2), 75-82, https://doi.org/10.30599/jipfri.v1i2.109
Bulhayat, B. (2019). Evaluasi Model CIPP Pada Implementasi KTSP Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Jombang. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 14(01), 85-102, https://doi.org/10.37680/adabiya.v14i01. 105
Cruickshank, D.R. (1990). Research that inform teacher and teacher educators. Bloomington: Phi Delta Kappa Educational Foundation, https://eric.ed.gov/?ti=Preservice+Teach er+Education
Idris, M. M., & Asyafah, A. (2020). Penilaian Autentik Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kajian Peradaban Islam, 3(1), 1-9, https://scholar.google.com/scholar?hl=id &as_sdt=0%2C5&q=Idris%2C+M.+M. %2C+%26+Asyafah%2C+A.+%282020 %29.+Penilaian+Autentik+Dalam+Pem belajaran+Pendidikan+Agama+Islam.+J urnal+Kajian+Peradaban+Islam%2C+3 %281%29%2C+1-9.&btnG=
Khairiah, K. (2019). Evaluasi Program Tridarma Perguruan Tinggi dalam Pengembangan Sumberdaya Manusia Menuju World Class University Pada Institut Agama Islam Negeri Bengkulu. Nuansa: Jurnal Studi Islam dan Kemasyarakatan, 12(1), http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v12i1. 2106
Khairiah, K. (2019). Dari Ruang Kelas: Evaluasi Kelembagaan Pendidikan Islam Program Studi manajemen Pendidikan Islam Pascasarjana IAIN Bengkulu, http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/ep rint/3416
Kurniawati, E. W. (2021). Evaluasi Program Pendidikan Perspektif Model CIPP (Context, Input, Process, Product). GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 19-25, https://siducat.org/index.php/ghaitsa/arti cle/view/168
Rukajat, A. (2018). Teknik Evaluasi Pembelajaran. Deepublish. https://books.google.co.id/books?hl=id& lr=&id=rpWEDwAAQBAJ&oi=fnd&pg =PR5&dq=Teknik+Evaluasi+Pembelaja ran+&ots=mB4UOyJMgv&sig=TIIoFRf Pq6FgbjjCvrTxn5md7c4&redir_esc=y# v=onepage&q=Teknik%20Evaluasi%20
Pembelajaran&f=false
Ritonga, D. I. (2015). Isu-Isu Kritis Dalam
Pendidikan Mengenai Kompetensi
Guru/Dosen Pada Abad 21. Generasi
Kampus, 8(1),
https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.p
hp/gk/article/view/7142
Fuadi, A. S., & Anas, M. (2019, November).
Implementasi Model CIPP dalam
Evaluasi Kurikulum 2013 Pendidikan
Ekonomi. In Prosiding Seminar
Pendidikan dan Pengjaran
(SEMDIKJAR) 3 (Vol. 1, No. 1, pp. 316-
. FKIP Universitas Nusantara PGRI
Kediri,
http://ojs.semdikjar.fkip.unpkediri.ac.id/i
ndex.php/SEMDIKJAR/article/view/32/
Sj, D. S., Maarif, M. A., & Zamroni, A.
(2021). Strategi Pengembangan Program
Pembelajaran Pendidikan Agama Islam
Sekolah: The Development Strategy of
Islamic Religious Education Learning
Programs. Tafkir: Interdisciplinary
Journal of Islamic Education, 2(1), 20-
, https://doi.org/10.31538/tijie.v2i1.21
Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020).
Peran desain evaluasi pembelajaran
untuk meningkatkan kualitas
pembelajaran. Widyacarya: Jurnal
Pendidikan, Agama dan Budaya, 4(2),
-100,
https://doi.org/10.55115/widyacarya.v4i
796
Subali, B. (2014). Evaluasi pembelajaran
(proses dan produk). In Makalah
disajikan pada Workshop Evaluasi
program Pembelajaran (Proses &
Produk) bagi Dosen Universitas
Muhammadiyah Purwokerto,
Sabtu (Vol. 23),
http://staffnew.uny.ac.id/upload/130686
/pengabdian/unmuh-evaluasi-
pembelajaran-r.pdf
Febriana, R. (2021). Evaluasi
pembelajaran. Bumi Aksara,
https://books.google.co.id/books?hl=id&
lr=&id=moM_EAAAQBAJ&oi=fnd&p
g=PP1&dq=Teknik+Evaluasi+Pembelaj
aran+&ots=VzZU8A3LFv&sig=xeCV0
SS3135z5obGq9gyLzotTnQ&redir_esc
=y#v=onepage&q=Teknik%20Evaluasi
%20Pembelajaran&f=false
Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi program
pembelajaran. Yogyakarta: pustaka
pelajar, 238,
https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/33
/Evaluasi_Program_Pembelajara
Vol. XV, No. 1, Tahun 2022
n-with-cover-page-
v2.pdf?Expires=1650775985&Signature
=UrUmh6RC-
THAyRJ1WjyHUqizsdIlZmJ1kGFFp
VaNaw3ncUuTJ2XF7n~jqK33S6gMIw
nCHJcIzoyEPNMDD~MFzKYBgljq5N
RL1WNudftUzqgomwSEC-
w2Dodoo32DFvWtiy8Q7DsyXiy2bifxZ
touYhauGjUP-
YHHlqV6dQXfxhgouToruM~piwBR0
wTWBAGZuIUFs0sfmzdOHmg4g~kC
NOEXc1njUEjxoVD1xGMDtwgTDNc
UMbHlOHovLia0AMQAFilg87ywSBtf
kCo44fBZyNPmBsANPSo11dDYucL4
EJB4ZBO-
r3tMjPsI~ZmTfHOcSATSiusNLCQ41j
~8oPQ__&Key-Pair-
Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v15i1.3621
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







_______________________________________________
UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia
Tel / fax : (0736) 51276 / 0736) 51171, 51172
Email : nuansa@mail.uinfasbengkulu.ac.id
https:/ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/
NUANSA © 2025 by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International