PERAN MANAJEMEN PENDIDIKAN DALAM MASYARAKAT MULTIKULTURAL

Khairiah Khairiah, Syarifuddin Syarifuddin

Abstract


The review of this paper aims to describe the role of education management in multicultural societies. The method used is descriptive qualitative approach. The component that becomes a multicultural benchmark is national integration, as a government policy to realize national unity, so that multiculturalism can shape the values of tolerance, mutual trust and communication. Multiculturalism is used as a tool to help national integrity, to be the frontline, so that multiculturalism is used as a means to trigger the rise of the nation, as a means of building creativity and can be used as a means to increase the wealth of the Indonesian people. Multicultural is used as a source of learning or national learning media through the curriculum, so that everyone understands diversity and a sense of belonging arises, wants to maintain and uphold multiculturalism to be strong. Multiculturalism is always in the grip of national integrity. The article discusses 4 programs on the role of education management in multicultural societies at IAIN Bengkulu


Kajian tulisan ini bertujuan untuk mendeskripsikan peran manajemen pendidikan dalam masyarakat multikultural. Adapun metode yang digunakan dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Komponen yang menjadi tolak ukur multikultural adalah integrasi nasional, sebagai sebuah kebijakan pemerintah untuk merealisasikan persatuan nasional, sehingga multikultural dapat membentuk nilai-nilai toleransi, kepercayaan antar sesama dan komunikasi. Multkultural dijadikan alat untuk membantu integritas nasional, menjadi garda terdepan, sehingga multikultural dijadikan sebuah sarana untuk memicu kebangkitan bangsa, sebagai sarana membangun kreatifitas dan dapat dijadikan sarana menambah kekayaan bangsa Indonesia. Multikultural dijadikan sebagai sumber pembelajaran atau media pembelajaran nasional melalui kurikulum, sehingga semua orang paham tentang keberagaman dan timbul rasa memiliki, ingin menjaga dan menjunjung tinggi multikultural menjadi kuat. Multikultural selalu dalam genggaman integritas nasional. Artikel membahas 4 program peran manajemen pendidikan dalam masyarakat multikultural pada IAIN Bengkulu.


Keywords


The Role of Educational Management, Multicultural Communities

Full Text:

PDF

References


Abudin Nata,Paradigma Baru, Pendidikan Islam di Era Pasar Bebas, Didaktika Islamika, Jurnal Kependidikan, Keislaman dan Kebudayaan, Vol.I, 2005.

Agus Munadlir,Strategi Sekolah Dalam Pendidikan Multikultural,JPSD: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Vol, 2, No. 2, 2016.

Al-Panshori, Muhammad Jaelani, Sarwiji Suwandi dan Muhammad Rohmadi,Pendidikan Multikultural dalam Buku Sekolah Elektronik (BSE) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk siswa SMP di Kota Surakarta dalam Pendidikan Bahasa dan Sastra, Vol.1 No.1, 2013.

Aly, Abdullah,Pendidikan Islam Multikultural di Pesantren Telaah terhadap Kurikulum Pondok Pesantren Modern Islam Assalam Surakarta, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.

Al-Imam Abul Fida Isma’il Ibnu Katsir ad- Dimasyqi,Terjemah Tafsir Ibnu

Katsir,Bandung: Sinar Baru al- Gensindo, 2002.

Andrade, Maureen Snow,the Successful EducationalJourneys of American Indian Women: Forming Aspirations for Higher Education. In International Journal of Multicultural Education, Volume 16, No. 1. 2014.

Arar, Khalid Husny,Leadership for Equity and Social Justice in Arab and Jewish Schools in Israel: LeadershipvTrajectories and Pedagogical Praxis, Dalam

Khairiah dan Syarifuddin│Manajemen Pendidikan Dalam... 74 International Journal of Multicultural Education, Volume 17, No. 1, 2015.

Banks, James A.,Multicultural Education Issues and Perspectives, United States: John Wiley & Sons Inc, 2013.

Bikhu Parekh,What is Multiculturalism? Dalam Jurnal India Seminar. Desember 1999.

Raz J.Ethics in Public Domain: Essays in the Morality of Law and Politics,Oxford: Clarendon Press, 1999.

Convertino, Christina,Beyond Ethnic Tidbits: Toward a Critical and Dialogical Model in Multicultural Social Justice Teacher Preparation in Intern, 2016.

Data Sub Bagian Organisasi dan Kepegawaian Biro Administrasi Umum Akademik dan Kemahasiswaan (AUAK) Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu Tahun 2020.

David, E. Mirriam, Women and Gender Equality in Higher Education, Journal of Education Sciences, Vol.1, No. 5, 2015.

Dede Rosyada,Pendidikan Multikultural Di Indonesia Sebuah Pandangan Konsepsional. Journal Sosio Didaktika: Vol. 1, No. 1 Mei 2014, h. 2, 2014.

Frank Magnis Suseno,Dalam Bayangan Lenin,Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2003.

Fraise, Nicole Jaenee and Jeffrey S Brooks, Toward a Theory of Culturally Relevant Leadershipfor School-Community Culture, dalam International Journal of Multicultural Education. Volume 17, No. 1, 2015.

H.A.R. Tilaar, Pendidikan, Kebudayaan dan Masyarakat Madani Indonesia, Strategi Reformasi Pendidikan Nasional,Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, Yayasan Adikarya IKAPI dan Ford Foundation, 1999.

Hakimali, Natasha,Responses to Islam in the Classroom: A Case of Muslim Girls from Minority Communities of Interpretation in International Journal of Multicultural Education, Volume 18, No. 1, 2016.

Husein, Umar,Riset Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 1999. http:///eprints.walisongo.ac.id/7499/3/115112 025_Bab2.pdf.

Khairiah, K.,Kesempatan Mendapatkan Pendidikan Dalam Kajian Tingkat Pendidikan dan Pendapatan Keluarga,Yogyakarta: Pustaka Pelajar,2018.

Khairiah, K.Evaluasi Program Tridarma Perguruan Tinggi dalam Pengembangan Sumberdaya Manusia Menuju World Class University Pada Institut Agama Islam Negeri

Bengkulu. Nuansa, 12(1), 2019. Mahfud, Choirul, Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Cet Ke-1, 2006.

Maksum, Ali,Pluralisme dan Multikulturalisme Paradigma Baru Pendidikan Islam di Indonesia. Malang: Aditya Media University Press, 2011.

Masngud, dkk.,Pendidikan Multikultural: Pemikiran dan Upaya Implementasinya, Yogyakarta: IDEA PRESS, 2010.

Masamah, Ulfa dan Muhammad Zamhari,Peran Guru dalam Membangun Pendidikan Berkesadaran Multikultural, Journal Quality, Vol. 4, No. 2. 2016.

Martin O’Donoghue,Economic Dimensions in Education. New Jersey: Transaction Publisher, 2008. 75

Mufidah, Psikologi Keluarga Islam Berwawasan Gender. Malang: UIN Malang Press, 2008.

Murrell, KD, Lichtenfels R, Zarlenga D, Pozio E.,The systematics of Trichinella with a key to the species. Vet Parasitol. 93: 293–307,2000.

Murell KD, Pozio E.,Worldwide occurrence and impact of human Trichinellosis,

-2009. Emerg Infect Dis. 17(12), 2011.

Munadlir, Agus,Strategi Sekolah Dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Vol. 2, No. 2 Agustus 2016

Naim, Ngainun dan Achmad Sauqi,Pendidikan Multikultural Konsep dan Alikasi, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2008.

Nasruddin, Imam. Menggagas Pendidikan Multikultural. Journal Ilmiah. Peraturan Pemerintah Nomor 17 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan, Bab II

Pasal 3 ayat b. Rasiyo,Berjuang Membangun Pendidikan Bangsa: Pijar-pijar Pemikiran dan

Tindakan. Cet. 1. Malang: Pustaka Kayu Tangan, 2005. Rosyada, Dede,Pendidikan Multikultural Di Indonesia Sebuah Pandangan Konsepsional,Journal Sosio Didaktika: Vol. 1, No. 1. 2014.

Said Aqil Siradj,Islam Kebangsaan: Fiqh Demokratik Kaum Santri,Jakarta: Pustaka Cigugur. Cet. 1. 1999.

Shaleh, Rachman, Abdul,Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2004.

Syamsul Maarif. Islam dan pendidikan Pluralisme: Menampilkan Wajah Toleran Melalui Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Kemajemukan. Ulfa Masamah dan Muhammad

Zamhari,Peran Guru dalam Membangun Pendidikan Berkesadaran Multikultural, Journal Quality, Vol. 4, No. 2, 2016. Umar. Nasaruddin,Argumen Kesetaraan Gender Prespektif Al-Qur’an, Jakarta: DIAN RAKYAT, 2010.

Zamroni,Paradigma Pendidikan Masa Depan. Yogyakarta: Bigraf Publishing, 2001




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v13i1.3491

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing by :

_______________________________________________

UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia

Tel / fax : (0736) 51276 / 0736) 51171, 51172

Email : nuansa@mail.uinfasbengkulu.ac.id

https:/ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/

NUANSA © 2025 by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International 

free web stats Nuansa's Visitors