Strategies for Enhancing Graduate Employability in Islamic and State Universities: A Comparative Study in Indonesia
Abstract
This study explores strategies to enhance graduate employability in Indonesia’s Islamic-based universities and state universities. Employing a descriptive qualitative approach, data were collected through in-depth interviews with university managers, lecturers, students, and alumni, supported by documentation studies and participatory observations. Thematic coding and data triangulation were used to analyze the data, ensuring the depth and validity of findings. The results reveal distinct institutional approaches: Islamic universities emphasize character development and work ethics rooted in spiritual values through programs like tahfiz-based leadership training and religious mentoring, while state universities focus on strengthening technical competencies and industry networks through structured internships and career development centers. Despite these differences, both institutions actively align higher education with labor market needs. This research contributes to the theoretical discourse on employability by introducing a new conceptual framework that integrates spiritual values with professional skills. The framework includes three core components: values-based curriculum integration, collaborative industry engagement, and holistic graduate profiling. These findings offer insights for policymakers and educators in developing inclusive and contextually relevant higher education models in pluralistic societies.
Penelitian ini mengkaji strategi peningkatan daya saing lulusan di perguruan tinggi berbasis Islam dan perguruan tinggi negeri di Indonesia. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif, data dikumpulkan melalui wawancara mendalam dengan pimpinan universitas, dosen, mahasiswa, dan alumni, serta didukung oleh studi dokumentasi dan observasi partisipatif. Analisis data dilakukan melalui teknik pengkodean tematik dan triangulasi untuk menjamin kedalaman dan validitas temuan. Hasil penelitian menunjukkan adanya pendekatan kelembagaan yang berbeda: perguruan tinggi Islam menekankan pada pembentukan karakter dan etos kerja yang berlandaskan nilai-nilai spiritual melalui program seperti pelatihan kepemimpinan berbasis tahfiz dan pembinaan keagamaan, sedangkan perguruan tinggi negeri lebih menitikberatkan pada penguatan kompetensi teknis dan jaringan profesional melalui program magang terstruktur dan pusat pengembangan karier. Meskipun memiliki perbedaan karakteristik, kedua jenis institusi sama-sama menunjukkan upaya aktif dalam menghubungkan pendidikan tinggi dengan kebutuhan dunia kerja. Secara akademik, penelitian ini berkontribusi dalam pengembangan diskursus teoretis mengenai employability dengan menawarkan kerangka konseptual baru yang mengintegrasikan nilai-nilai spiritual dengan keterampilan profesional. Kerangka ini mencakup tiga komponen utama: integrasi kurikulum berbasis nilai, kolaborasi strategis dengan dunia industri, dan profil lulusan yang holistik. Temuan ini memberikan wawasan bagi para pengambil kebijakan dan pendidik dalam merancang model pendidikan tinggi yang inklusif dan kontekstual di masyarakat yang pluralistik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Annisa, Arna Asna, dan Rosana Eri Puspita. “Shaping Curriculum in State Islamic Religious Universities (PTKIN) to Match the Job Market.” Muslim Education Review 1, no. 2 (28 Desember 2022): 178–97. doi:10.56529/mer.v1i2.76.
Aullia, Fikha Rizky, Muladi Muladi, dan Syaad Patmanthara. “Kontribusi Konsep Diri dan Prestasi Belajar terhadap Employability Skills Mahasiswa Prodi Pendidikan Teknik Informatika.” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 3, no. 12 (1 Desember 2018): 1543–49. doi:10.17977/jptpp.v3i12.11790.
Balu, Hidayanti, Na’imah Na’imah, Dewi Rizqa, dan Mila Khoirunnisa. “Producing Work Ready Graduates Through Islamic Education Management Strategies.” At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan 11, no. 2 (30 November 2024): 186–207. doi:10.32505/tarbawi.v11i2.9462.
Bemi, Angela Elvanni, dan William Gunawan. “Uji Efektivitas Program Intervensi 3E (Employability Dan Entrepreneurship Enhancement) Pada Mahasiswa Psikologi UKRIDA.” As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga 6, no. 1 (10 Januari 2024): 1035–50. doi:10.47467/as.v6i1.6128.
Bungin, Burhan. Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2003.
Cahyani, Apreriri, Rugaiyah, dan Neti Karnati. “Employability of Higher Education Graduates in the Perspective of Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM).” Jurnal Manajemen Pendidikan 15, no. 1 (27 Juni 2024): 57–66. doi:10.21009/jmp.v15i1.50679.
Fanani, M. Iffan, Maemunah Sa’diyah, Ibdalsyah Ibdalsyah, dan Hendri Tanjung. “Islamic Work Ethics: Urgency and Evaluation of Its Curriculum in Indonesian High Schools.” Formosa Journal of Multidisciplinary Research 4, no. 3 (25 Maret 2025): 1293–1312. doi:10.55927/fjmr.v4i3.115.
Handoyo, Seger, Samian Samian, Dewi Syarifah, dan Fendy Suhariadi. “The Measurement of Workplace Incivility in Indonesia: Evidence and Construct Validity.” Psychology Research and Behavior Management Volume 11 (Mei 2018): 217–26. doi:10.2147/PRBM.S163509.
Handoyo, Seger, dan Wiwik Sulistiani. “Career adaptability: The influence of readiness and adaptation success in the education context: A literature review.” 3rd ASEAN Conference on Psychology, Counselling, and Humanities (ACPCH 2017), 2018. http://dspace.hangtuah.ac.id:8080/xmlui/bitstream/handle/dx/904/Wiwikacpch.44.pdf?sequence=1.
Haryanto, Sri, Trisna Rukhmana, Al Ikhlas, Rendika Vhalery, Antonius Rino Vanchapo, dan Nur Azizah. “Peran Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum Merdeka Untuk Membentuk Etika Professional Mahasiswa.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 6, no. 4 (29 November 2023): 2638–42. doi:10.31004/jrpp.v6i4.22091.
Helaluddin, dan Hengki Wijaya. Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2019.
Holmes, Leonard. “Competing perspectives on graduate employability: possession, position or process?” Studies in Higher Education 38, no. 4 (1 Mei 2013): 538–54. doi:10.1080/03075079.2011.587140.
Ilahi, Fauzi Nur, Gantina Komalasari, dan Dede Rahmat Hidayat. “Penerapan Program Employability Skills Pada Calon Guru Bimbingan dan Konseling di Perguruan Tinggi Se-DKI Jakarta.” Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia 8, no. 3 (14 November 2022): 49–56. doi:10.31602/jmbkan.v8i3.7614.
———. “Penerapan Program Employability Skills Pada Calon Guru Bimbingan Dan Konseling Di Perguruan Tinggi Se-DKI Jakarta.” Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia 8, no. 3 (14 November 2022): 49–56. doi:10.31602/jmbkan.v8i3.7614.
Indrawan, Altamahira Amara Zahra, dan Megawati Batubara. “Peran Employability Development Opportunities terhadap Employability Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Padjadjaran.” Journal of Psychological Science and Profession 8, no. 1 (30 April 2024): 41–51. doi:10.24198/jpsp.v8i1.47353.
Isbah, M. Falikul, Wahyu Kustiningsih, Gregorius Ragil Wibawanto, Odam Asdi Artosa, Najib Kailani, dan Irsyad Zamjani. “Strategies to Enhance the Employability of Higher Education Graduates in Indonesia: A Way Forward.” Society 11, no. 2 (31 Desember 2023): 398–414. doi:10.33019/society.v11i2.592.
Kadiyono, Anissa Lestari. “Peningkatan Graduate Employability Melalui Career Development Training Pada Mahasiswa.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2, no. 12 (4 Desember 2018): 999–1002.
Knight, Peter, dan Mantz Yorke. Learning, Curriculum and Employability in Higher Education. London: Routledge, 2003. doi:10.4324/9780203465271.
Kusmawan, Asep, Deden Makbulloh, Yahya Ad, dan Amiruddin Amiruddin. “Advancing Graduate in Private Universities; Developing Graduate Employability for a Challenging Labor.” Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 7, no. 1 (31 Januari 2023): 311–26. doi:10.33650/al-tanzim.v7i1.4213.
Kusuma, Aji Ratna, Muhammad Ali Adriansyah, dan Netty Dyan Prastika. “Pengaruh daya juang, kecerdasan emosional, dan modal sosial terhadap organizational citizenship behavior dengan persepsi keadilan organisasi sebagai variabel moderasi.” Psikostudia: Jurnal Psikologi 2, no. 2 (2013): 100–116.
Margono, Hendro. “Analysis of the indonesian cyberbullying through data mining: the effective identification of cyberbullying through characteristics of messages.” PhD Thesis, Victoria University, 2019. https://vuir.vu.edu.au/39499/.
Margono, Hendro, Xun Yi, dan Gitesh K. Raikundalia. “Mining Indonesian cyber bullying patterns in social networks.” Dalam Proceedings of the Thirty-Seventh Australasian Computer Science Conference-Volume 147, 115–24, 2014. https://scholarhub.undira.ac.id/Mining%20Indonesian%20Cyber%20Bullying%20Patterns%20in%20Social%20Networks.pdf.
Miles, Matthew B, dan A. Michael Huberman. Analisis data kualitatif : buku sumber tentang metode-metode baru. Jakarta: Universitas Indonesia Press, 2014.
Mungasiroh, Ulfiyani, dan Moh Roqib. “Integrasi Islam, Sains, Dan Budaya Nusantara Di Perguruan Tinggi Islam Swasta Dan Relevansi Di UII Yogyakarta” 6, no. 2 (18 Januari 2024): 12765–73. doi:10.31004/joe.v6i2.4904.
Ningrum, Devy Sekar Ayu, dan Endah Andriani Pratiwi. “Gambaran Employability Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Universitas Jenderal Achmad Yani (Unjani).” Quanta : Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan 5, no. 3 (13 Oktober 2021): 106–10. doi:10.22460/q.v5i3p106-110.2816.
Nugroho, Sigit, Seger Handoyo, dan Wiwin Hendriani. “Psychological Dynamics In The Changing Of Bullying Victims Into Bullies At Student In Islamic Boarding School.” Psikis: Jurnal Psikologi Islami 7, no. 2 (2021): 151–60.
Paramitha, Nhadya Anashthazya Putri, dan Harmanto Harmanto. “Pengaruh Perencanaan Karir Dan Employability Skills Terhadap Kesiapan Kerja Peserta Didik Kelas XII Jurusan Akuntansi Dan Keuangan Lembaga SMKN Kasiman.” Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia 9, no. 9 (19 September 2024): 4792–4802. doi:10.36418/syntax-literate.v9i9.16332.
“Personal Interview,” 2024.
Putri, Bintang Eka, dan Dimas Aryo Wicaksono. “Perbedaan Employability Mahasiswa Magang Merdeka dengan Program Magang Lainnya.” Buletin Riset Psikologi dan Kesehatan Mental (BRPKM) 2, no. 1 (26 Juli 2022). doi:10.20473/brpkm.v2i1.36764.
Siregar, Kardina Engelina, dan Ali Musri Semjan Putra. “The Efficiency of Islamic Higher Education Curriculum in Indonesia : A Literature Review on Improving Intellectual Competence and Work Readiness Through Islamic Religious Education.” International Journal of Studies in International Education 1, no. 4 (15 November 2024): 44–59. doi:10.62951/ijsie.v1i4.111.
Suranto, Suranto, Rochman Hadi Mustofa, Dhany Efita Sari, Titik Ulfatun, Jonathan Camana Gano-an, dan Bunga Amanda. “The Contribution of Kampus Mengajar Program to the Students’ Personal Development and Employability.” AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan 15, no. 3 (6 September 2023): 2922–34. doi:10.35445/alishlah.v15i3.3468.
Tyasmaning, Endang. “Manajemen Pendidikan Islam Melalui Integrasi Nilai Spiritual Dalam Kinerja Akademik Mahasiswa Di Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang.” Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 6, no. 2 (6 Desember 2024): 266–79. doi:10.51339/akademika.v6i2.3146.
Wibowo, Nugroho. “Upaya Memperkecil Kesenjangan Kompetensi Lulusan Sekolah Menengah Kejuruan dengan Tuntutan Dunia Industri.” Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan 23, no. 1 (17 Mei 2016): 45–59. doi:10.21831/jptk.v23i1.9354.
Yolanda, Silvia, Daeng Ayub, dan Dafetta Fitrilinda. “Pengaruh Employability Skills Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Pendidikan Masyarakat.” Jurnal Multidisiplin Teknologi Dan Arsitektur 1, no. 2 (1 November 2023): 301–7. doi:10.57235/motekar.v1i2.1126.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/madania.v29i1.7818
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_______________________________________________

Madania: Jurnal Kajian Keislaman is published UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with permission under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
.png)



 
  
  
  
  
  Email this article
			Email this article 


 
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
 