Bullying in the Leading Schools of Mataram City: An Analysis of Issues and a Solution-Oriented Approach from an Islamic Law Perspective
Abstract
This study examines bullying in leading schools in Mataram City, focusing on its root causes and exploring solutions grounded in Islamic legal perspectives. Bullying significantly affects students’ mental and physical well-being, academic performance, and social development, underscoring the importance of fostering a safe, inclusive, and respectful learning environment. Employing a qualitative approach, the research integrates legal, sociocultural, and educational frameworks to analyze the persistence of bullying within the unique social and institutional dynamics of Mataram. The study emphasizes Islamic principles, including justice (adl), compassion (rahmah), and mutual respect (ta’awun), as foundational for addressing bullying. Practical strategies inspired by Islamic teachings, such as promoting care (tas’awun), enhancing positive interactions, and implementing preventive measures through school policies and religious education, are proposed. Community involvement, particularly the roles of parents, teachers, and religious leaders, is highlighted as essential for supporting student well-being. The findings suggest that integrating educational reforms with Islamic ethical values effectively combats bullying, ensuring both immediate intervention and long-term cultural shifts toward respect and harmony. This comprehensive framework, incorporating legal and cultural dimensions, aims to create nurturing educational environments aligned with justice and community welfare.
Penelitian ini mengkaji fenomena perundungan di sekolah-sekolah unggulan di Kota Mataram dengan fokus pada penyebab utama dan solusi berbasis perspektif hukum Islam. Perundungan memiliki dampak signifikan terhadap kesejahteraan mental dan fisik siswa, prestasi akademik, serta perkembangan sosial, sehingga penting untuk menciptakan lingkungan belajar yang aman, inklusif, dan penuh penghormatan. Dengan pendekatan kualitatif, penelitian ini mengintegrasikan kerangka hukum, sosiokultural, dan pendidikan untuk menganalisis keberlanjutan perundungan dalam dinamika sosial dan kelembagaan khusus di Mataram. Penelitian ini menyoroti prinsip-prinsip Islam, seperti keadilan (adl), kasih sayang (rahmah), dan saling menghormati (ta’awun), sebagai landasan dalam menangani perundungan. Strategi praktis yang terinspirasi dari ajaran Islam, seperti mempromosikan kepedulian (tas’awun), meningkatkan interaksi positif, dan menerapkan langkah pencegahan melalui kebijakan sekolah dan pendidikan agama, diajukan sebagai solusi. Keterlibatan komunitas, khususnya peran orang tua, guru, dan tokoh agama, dipandang penting untuk mendukung kesejahteraan siswa. Temuan menunjukkan bahwa mengintegrasikan reformasi pendidikan dengan nilai-nilai etika Islam secara efektif dapat mengatasi perundungan, memastikan intervensi segera sekaligus perubahan budaya jangka panjang menuju penghormatan dan harmoni. Kerangka kerja yang komprehensif ini, yang menggabungkan dimensi hukum dan budaya, bertujuan menciptakan lingkungan pendidikan yang mendukung, selaras dengan keadilan dan kesejahteraan masyarakat.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agisyaputri, Erina, Nadhirah Nadhirah, and Ipah Saripah. “IDENTIFIKASI FENOMENA PERILAKU BULLYING PADA REMAJA.” Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi 3, no. 1 (March 29, 2023): 19–30.
Aguswinarti, Eka, Rusli Halil Nasution, and Muhammad Idris. “Penerapan Teori Pembelajaran Behavior Guru Bimbingan Konseling Dalam Mencegah Terjadinya Bullying Terhadap Teman Di SMA Negeri 1 Sei Rampah.” At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam 2, no. 1 (October 2, 2024): 263–68.
Ainunnisa, Ainunnisa, Khansa Aulia Riswana, Nabila Sadidah, Refika Pricila Rizkia Putri, Yuke Nurarjati, and Asep Rudi Nurjaman. “RESTORATIVE JUSTICE DALAM PERSPEKTIF HUKUM ISLAM SEBAGAI SOLUSI KEKERASAN DAN BULLYING SISWA DI SEKOLAH.” Tashdiq: Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah 3, no. 1 (April 2, 2024): 89–101. https://doi.org/10.4236/tashdiq.v3i1.2713.
Amalia, Tina, Lalu Sumardi, Bagdawansyah Alqadri, and Mabrur Haslan. “DAMPAK TAYANGAN KEKERASAN DI MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU BULLYING (STUDI KASUS PADA SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 WANASABA).” Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8, no. 3 (November 2, 2023): 124–36. https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10741.
Asyifah, Chairani, Mas Agus Firmansyah, and Dwi Aji Budiman. “Kasus Bullying Dunia Pendidikan Di Indonesia Dari Perspektif Media Dan Pemberitaannya.” Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia 9, no. 1 (January 24, 2024): 374–83. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v9i1.14855.
Ayu, Rida, and Abdul Muhid. “Pentingnya Dukungan Sosial Terhadap Kepercayaan Diri Penyintas Bullying: Literature Review.” TEMATIK 2, no. 1 (January 11, 2022). https://doi.org/10.26623/tmt.v2i1.4568.
Candra, Resi Apriani Hergita, Yuniarto Wiryo Nugroho, Dwi Riwayat Susiana, and M. Ubaidillah. “PEMAHAMAN HUKUM DAN PENANAMAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PENCEGAHAN TINDAKAN PERUNDUNGAN ATAU BULLYING PADA SISWA DI SMA WIDYA DARMA SURABAYA.” JURNAL AKADEMIK PENGABDIAN MASYARAKAT 2, no. 1 (January 2, 2024): 55–66. https://doi.org/10.61722/japm.v2i1.864.
Fauziah, Dini Rizqi, and Mulkiah. “BULLYING DALAM PERSPEKTIF KE-ISLAMAN.” Islamic Education 1, no. 3 (October 28, 2023): 642–54.
Fitri, Winda, and Nadila Putri. “KAJIAN HUKUM ISLAM ATAS PERBUATAN PERUNDUNGAN (BULLYING) SECARA ONLINE DI MEDIA SOSIAL.” Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha 9, no. 1 (November 14, 2021): 143–56. https://doi.org/10.23887/jpku.v9i1.31438.
Ginanjar, Ledy, Liawati Sugandi, Guntur Gunawan, Haris Suwandi, Ricky Yoseptry, and Eva Dianawati Wasliman. “MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PENCEGAHAN PERUNDUNGAN.” EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi 11, no. 4 (July 17, 2024): 1892–1906. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i4.1305.
Hateriah, St, and Esti Yuandari. “Identifikasi Perilaku Bullying Pada Remaja Di SMP Negeri 10 Banjarbaru.” DINAMIKA KESEHATAN: JURNAL KEBIDANAN DAN KEPERAWATAN 14, no. 1 (July 25, 2023): 31–42. https://doi.org/10.33859/dksm.v14i1.893.
Helaluddin, and Hengki Wijaya. Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2019.
Kapile, Charles, Nuraedah Nuraedah, Junarti Junarti, and Fajar Nugroho. “Bullying and Its Implications on Middle School Students and Teachers in Indonesia.” AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan 15, no. 1 (January 24, 2023): 813–22. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.2205.
Kartika, Nadya Putri, and Anita Puji Astutik. “STRATEGI SEKOLAH ISLAM DALAM MENCEGAH PERILAKU BULLYING.” Jurnal PAI Raden Fatah 6, no. 1 (January 31, 2024): 406–14. https://doi.org/10.19109/pairf.v6i1.21777.
Kusumaningsih, Luh Putu Shanti. “Perilaku Perundungan (Bullying) Ditinjau Dari Teori Pembelajaran Sosial.” SENRIABDI, 2023, 63–71.
Lestari, Puji, and Liyanovitasari Liyanovitasari. “Konsep Diri Remaja Yang Mengalami Bullying.” Jurnal Keperawatan Terpadu (Integrated Nursing Journal) 2, no. 1 (June 23, 2020): 40–46. https://doi.org/10.32807/jkt.v2i1.45.
Maharani, Jessica Festi, Lalu Jaswandi, and Rosita Diantini. “PENGARUH TEKNIK ROLE PLAYING TERHADAP PERILAKU BULLYING PADA SISWA SMP NEGERI 10 MATARAM.” Realita : Jurnal Bimbingan Dan Konseling 9, no. 1 (April 17, 2024): 2382–89. https://doi.org/10.33394/realita.v9i1.11233.
Miles, Matthew B, and A. Michael Huberman. Analisis Data Kualitatif : Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia Press, 2014.
Mukhlishotin, Maulida Nur. “Cyberbullying Perspektif Hukum Pidana Islam.” Al-Jinayah : Jurnal Hukum Pidana Islam 3, no. 2 (2017): 370–402. https://doi.org/10.15642/aj.2017.3.2.370-402.
Muryani, Susi, Nurhakim Yudhi Wibowo, Yessy Pramita Widodo, and Ratna Widhiastuti. “Pelaku Dan Korban Bullying Siswa Sekolah Dasar Di Wilayah Kabupaten Tegal.” PrimA: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan 9, no. 2 (November 11, 2023): 8–15. https://doi.org/10.47506/p4rfw119.
Permatasari, Wiharti Intan. “PENGARUH BULLYING TERHADAP KESEHATAN MENTAL ANAK.” PSIKOLOGI KONSELING 16, no. 1 (June 27, 2024): 80–95. https://doi.org/10.24114/konseling.v16i1.56634.
Post, Redaksi Lombok. “LPA Sebut Kasus Bullying di Mataram Cukup Tinggi - Lombok Post.” LPA Sebut Kasus Bullying di Mataram Cukup Tinggi - Lombok Post. Accessed December 4, 2024. https://lombokpost.jawapos.com/metropolis/1502773053/lpa-sebut-kasus-bullying-di-mataram-cukup-tinggi.
Pradana, Chandra Duwita Ela. “Pengertian Tindakan Bullying, Penyebab, Efek, Pencegahan Dan Solusi.” Jurnal Syntax Admiration 5, no. 3 (March 30, 2024): 884–98. https://doi.org/10.46799/jsa.v5i3.1071.
Prasetio, Arif, and Robie Fanreza. “STRATEGI SEKOLAH DALAM UPAYA PENCEGAHAN BULLYING DI ISMAELIYAH SCHOOL.” ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam 7, no. 1 (February 15, 2023): 1–6. https://doi.org/10.30821/ansiru.v7i1.14761.
Rizqi, Sendy Annafi, Siti Salsabila, Muhammad Bintang Hafiansyah, and Muhib Rosyidi. “Strategi Islam Dalam Pencegahan Bullying Anak-Anak Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 1, no. 4 (July 19, 2024): 15–15. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i4.734.
Setiani, Asidian Prenafita, and Laily Nurul Hidayah. “DAMPAK BULLYING TERHADAP KESEHATAN PSIKOLOGIS SISWA.” Liberosis: Jurnal Psikologi Dan Bimbingan Konseling 2, no. 1 (January 21, 2024): 41–50. https://doi.org/10.3287/liberosis.v2i1.2051.
Sholeh, Muh Ibnu. “IMPLEMENTASI NILAI-NILAI KEISLAMAN DALAM PROGRAM ANTI-BULLYING DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM.” Al Manar 1, no. 2 (August 28, 2023): 62–85.
Sulfemi, Wahyu Bagja, and Okti Yasita. “DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA TERHADAP PERILAKU BULLYING.” Jurnal Pendidikan 21, no. 2 (September 24, 2020): 133–47. https://doi.org/10.33830/jp.v21i2.951.2020.
Syafri, Hafizah. “CYBER-BULLYING TERHADAP ANAK DIBAWAH UMUR YANG TERJADI DI LINGKUNGAN SEKOLAH PERSPEKTIF HUKUM PIDANA ISLAM.” Jurnal Al-Jina’i Al-Islami 1, no. 2 (June 29, 2024): 61–80. https://doi.org/10.15575/jaa.v1i2.454.
Syam, Syafruddin, and Seva Mayasari. “Bullying Dalam Perspektif Hukum Islam : Telaah Penalaran Bayani Dan Maqasid Syariah.” TAQNIN: Jurnal Syariah Dan Hukum 5, no. 01 (June 2, 2023). https://doi.org/10.30821/taqnin.v5i01.14640.
Widianti, Wiwied. “Mengenal Perilaku Bullying Di Sekolah.” Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam 3, no. 1 (May 27, 2019): 55–68. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i1.801.
Wijaya, Tahir. “Bullying Dalam Perspektif Bahasa Dan Dampaknya Terhadap Karakter Masyarakat.” Jurnal Inovasi Pendidikan MH Thamrin 6, no. 1 (March 30, 2022): 100–113. https://doi.org/10.37012/jipmht.v6i1.762.
Yusuf, M. Yusuf, Reza Doyoba Reza, Sulys Setyorini, and Lisa Karang. “‘PENEGAKAN HUKUM PENYALAHGUNAAN MEDIA SOSIAL UNTUK BULLYING DALAM PERSPEKTIF UNDANG-UNDANG INFORMASI TRANSAKSI ELEKTRONIK DAN HUKUM PIDANA ISLAM’.” Wasatiyah: Jurnal Hukum 4, no. 2 (December 27, 2023): 19–35. https://doi.org/10.70338/wasatiyah.v4i2.141.
Zm, Hamidsyukrie, Muhammad Ilyas, and Nurlaili Handayani. “Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Dalam Mencegah Perilaku Bullying Pada Siswa SMA Di Kota Mataram.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 13, no. 1 (February 29, 2024): 1081–90. https://doi.org/10.58230/27454312.382.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/madania.v28i2.6427
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_______________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman is published UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with permission under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia