Responses of Madrasah to Social Change: A Study on Madrasah Aliyah in Bengkulu City
Abstract
Madrasah Aliyah is an Islamic educational institution that combines the teaching of religious sciences and general science. Madrasah Aliyah is an agent of change and at the same time Madrasah Aliyah as an object of social change. The problem of this research is how Madrasah Aliyah responds to the process of change that occurs in the community. The purpose of this study is to describe the forms of activities undertaken by Madrasah Aliyah in response to social changes that occur in Bengkulu. By using descriptive qualitative methods with a sociological approach, research data were obtained through interview, observation and documentation techniques. Subsequent research data were analyzed using Miles and Huberman's perspective flow model. The results of the study are that the response of Madrasah Aliyah to social change, including improving various functions of the madrasah, improving the function of transformation and adaptability, strengthening the formation of religious character and social control, encouraging becoming an inventor / innovator, increasing the miniature function of family religion, values education universal, and strengthening the synergy of the tri-education center (education in the family (informal education), education in schools (formal education), and education in the community (non formal education).
Madrasah Aliyah merupakan lembaga pendidikan Islam yang memadukan pengajaran ilmu-ilmu agama dan ilmu pengetahuan umum. Madrasah Aliyah merupakan agen pencipta perubahan dan dalam waktu yang bersamaan Madrasah Aliyah sebagai objek perubahan sosial. Permasalahan penelitian ini adalah bagaimana Madrasah Aliyah merespon proses perubahan yang terjadi di masyarakat. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan bentuk-bentuk kegiatan yang dilakukan Madrasah Aliyah sebagai respon atas perubahan sosial yang terjadi di Bengkulu. Dengan menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan sosiologis, data penelitian diperoleh melalui teknik wawancara, observasi dan dokumentasi. Data penelitian selanjutnya dianalisis dengan menggunakan model alir perspektif Miles dan Huberman. Hasil penelitian, bahwa respon Madrasah Aliyah terhadap perubahan sosial, di antaranya meningkatkan berbagai fungsi madrasah, di antaranya meningkatkan fungsi transformasi dan adaptabilitas, penguatan pembentukan karakter keagamaan dan kontrol sosial, mendorong menjadi inventor/innovator, meningkatkan fungsi miniatur keagamaan keluarga, pendidikan nilai-nilai universal, dan penguatan sinergitas tri pusat pendidikan
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bahri, Samsul, “Pendidikan Madrasah Berbasis 4,0 dalam Bingkai Managemen Mutu”, Jurnal Edugama, Jurnal Kependidikan dan Keagamaan, vol, 5 no. 1, 2019.
Badan Pusat Statistik Provinsi Bengkulu, Provinsi Bengkulu Dalam Angka, Bengkulu: BPS Provinsi Bengkulu, 2012.
-----------------------, Kota Bengkulu Dalam Angka, Bengkulu: Badan Pusat Statistik Kota, 2012..
CCRR Bengkulu, "Generasi Muda yang Sehat dan Berprestasi”, STIKES Tri Mandiri Sakti, Paper for Seminar April 25, 2018.
Ghazali , Imam Al-, Mukhtasyar Ihya 'Ulumuddin, Transl. Abu Madyan Al-Qurtubi, Depok: Keira Publishing, 2014.
------------------ Summary of Ihya 'Ulumuddin, Transl. Bahrun Abu Bakar, Lc., Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2011.
Gunawan, Heri, Pendidikan Islam; Kajian Teoritis dan Pemikiran Tokoh, Bandung: Youth Rosda Karya, 2014.
History of Sumatera (1999: 198-¬199), quoted Cecep Eka Permana, Perkembangan Sejarah Bangsa Melayu Bengkulu, Bunga Rampai Melayu Bengkulu, Bengkulu; Dinas Pariwisata Provinsi Bengkulu, 2004.
IKIP Malang Lecturer Team, Pengantar Dasar-dasar Pendidikan, Surabaya: National Business, 2003.
Kontjaraningrat. Pengantar Antropologi I, Jakarta: Rineka Cipta, 1996.
Kurdish, Mukarromah Sulaiman, " Kurdi, Muqarramah Sulaiman. "Madrasah Ibtidaiyah dalam Pandangan Dunia: Isu-Isu Kontemporer dan Tren dalam Pendidikan." Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, vol, 5, no. 2, 2018.
Law of the Republic of Indonesia Number 20 of 2003 concerning the National Education System.
Lesmana, Ummi Resa, Ruri Maiseptya Sari, and Mika Oktarina. "Hubungan Pengetahuan Dengan Persepsi Remaja Tentang Seks Pranikah Di Smkn 3 Kota Bengkulu." CHMK Health Journal, Vol. 3 no.3, September 2019.
Madrasah Education Sector Regional Office of Ministry of Religion Bengkulu Province in 2017 https://bengkulu.kemenag.go.id/artikel/42786-data-jotal-madrasah-aliyah-negeri-dan-swasta-di-provinsi-bengkulu
Manan, Imran, Anthropologi Pendidikan; Suatu Pengantar, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Pendidikan Tinggi, Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan dan Tenaga Kependidikan, 1989.
Marsden, Williem, Sejarah Sumatera, transl. A.S Nasution dan Mahyudin Mendim, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1999.
Martono, Nanang, Sosiologi Perubahan Sosial; Perspektif Klasik, Modern,Posmodern, dan Poskolonial, Jakarta: Rajawali Pers, 2011.
Martono, Nanang,Sosiologi Perubahan Sosial; Perspektif Klasik, Modern, Posmodern, dan Poskolonial, Jakarta: Rajawali Pers, 2011.
Mujib, Abd. and Yusuf Mudzakkir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana, 2008..
Muljanto, DS, and Taufiq Ismail, Prahara Budaya , Bandung: Mizan, 1995.
Poerwadarminta, W.J.S., Kamus Umum Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1991.
Pradley, James S, The EthnograPhic Intervew, (Metode Etnografi), transl. Misbah Zulfa Elizabeth, Yogyakarta: Tiara Wacana, 2007.
Ramadhani, Rizki, " Madrasah dan Perubahan Sosial." Jurnal Progress, vol. 5, no. 1, 2018.
Regulation of the Minister of Religion Number 60 of 2015 concerning Amendment to the Regulation of the Minister of Religion Number 90 of 2013 concerning the Implementation of Madrasa Education, Article 1 paragraph (6).
Rusn, Abidin Ibn, Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan, Yogyakarta, Student Library, 2009.
S.T., Vembriarto, Sosiologi Pendidikan, Yogyakarta, Gunung Agung, 1990.
Sidik, Abdullah, Sejarah Bengkulu 1500 - 1990, Jakarta: Balai Pustaka, 1996.
Soekanto, Soerjono, Sosiologi Suatu Pengantar, Jakarta: Rajawali Pres, 1990.
Sztompka, Piotr, Sosiologi Perubahan Sosial, transl. Alimandan, Jakarta: Prenada Media Group, 2004.
Uyub, M. Siddik, Catatan Kecil Berdirinya Provinsi ke 26 Bengkulu, Bengkulu: Without a publisher, 1968.
Ministry of Education and Culture, Historical and Cultural Research Center, Bengkulu Regional History, Bengkulu: Regional Cultural Research and Registration Project, 1978/1979.
Widjaya, Otonomi Daerah dan Daerah Otonom, Jakarta: Rajawali Press, 2011.
Yulis, Rama, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta, Kalam Mulia, 2011.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/madania.v24i1.5238
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_______________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman is published UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with permission under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia