The Students’ Knowledge, Attitudes, and Behavior in Learning History at Pesantren Buya Hamka
Abstract
This study aims to determine the implementation stage of history learning process for students at the Pesantren Buya Hamka; the stages of knowledge, attitudes, and behavior of students regarding nationalism and patriotism; and the correlation of leadership variables, school climate, teacher performance, and pesantren culture to history learning and also to students’ knowledge, attitudes, and behavior regarding nationalism and patriotism. This study also aims to find out the significant influence of historical learning variables on knowledge, knowledge variables on attitudes and attitudes on students’ behavior. This study combines survey research quantitative approach with descriptive, correlation, and regression methods. The results show there is a significant correlation between independent variables with historical learning variables and student knowledge variables about nationalism and patriotism. Meanwhile, there is no significant correlation between independent variables and student behavior variables. The results also show only the history of learning variables among the five independent variables that significantly influence the knowledge of nationalism and student patriotism. Student knowledge variables about nationalism and patriotism partially also affect changes in student attitudes, while changes in student attitudes do not affect linearly on changes in student behavior.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tahap pelaksanaan pembelajaran sejarah siswa di Pesantren Buya Hamka Kota Padang; tahap pengetahuan, sikap dan perilaku siswa berkenaan dengan nasionalisme dan patriotisme melalui pembelajaran sejarah; dan korelasi variabel kepemimpinan, iklim sekolah, kinerja guru dan kultur Pesantren terhadap pembelajaran sejarah dan juga terhadap pengetahuan, sikap dan perilaku siswa berkenaan dengan nasionalisme dan patriotisme. Kemudian, penelitian ini juga bertujuan untuk mengidentifikasi pengaruh signifikan variabel pembelajaran sejarah terhadap pengetahuan, pengaruh variabel pengetahuan terhadap sikap dan pengaruh sikap terhadap perilaku siswa. Penelitian ini perpaduan penelitian survey dengan pendekatan kuantitatif dengan metode deskriptif, korelasi dan regresi. Hasil penelitian menunjukkan terdapat korelasi signifikan antara variabel indenpendent dengan variabel pembelajaran sejarah dan variabel pengetahuan siswa tentang nasionalisme dan patriotisme. Sementara itu, tidak terdapat korelasi yang signifikan antara variabel independen dengan variabel perilaku siswa. Berikutnya hasil analisis menunjukkan hanya variabel pembelajaran sejarah diantara lima variabel indenpenden yang berpengaruh secara signifikan terhadap pengetahuan nasionalisme dan patriotisme siswa. Variabel pengetahuan siswa tentang nasionalisme dan patriotisme secara parsial juga berpengaruh terhadap perubahan sikap siswa, sementara perubahan sikap siswa tidak berpengaruh secara linear terhadap perubahan perilaku siswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bandarsyah, Desvian, “Fondasi Filosofis Pendidikan Sejarah Di Era Post Truth.” Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, vol. 3, no. 1, 2019, https://doi.org/10.17509/historia.v3i1.21042.
Faza, Aniqa, Tuty Maryati, Ketut Sedana Arta, S Pd, and M Pd. “Pengajaran Sejarah Sebagai Media Penanaman Wawasan Kebangsaan ( Studi Kasus Di Kelas XI IPS 2 Syamsul Huda) ,” vol.8, no. 2, 2017.
Anis, Madhan, Husain Haikal, Hermanu Joebagio, “IMPLEMENTASI WAWASAN KEBANGSAAN DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH DI PONDOK PESANTREN.” Society, 2013, 11–22.
Gusti, "Armaidy Armawi: Muncul Apatisme Terhadap Pancasila" https://ugm.ac.id/id/newsPdf/10877-armaidy-armawi-muncul-apatisme-terhadap-pancasila, accessed, march 9, 2020.
Magdalia, Alfian, “Pendidikan Sejarah Dan Permasalahan Yang Dihadapi.” Jurnal Ilmiah Kependidikan III, no. 2, 2011. https://doi.org/10.30595/jkp.v3i2.643.
Mehdinezhad, Vali, and Masoumeh Mansouri, “School Principals’ Leadership Behaviours and Its Relation with Teachers’ Sense of Self-Efficacy.” International Journal of Instruction, vol. 9, no. 2, 2016. https://doi.org/10.12973/iji.2016.924a.
Munir, Miftakhul, “Modernisasi Pendidikan Islam Dalam Perspektif Nurcholish Madjid.” Journal EVALUASI, vol. 1, no. 2, 2018. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v1i2.73.
Musadad, Akhmad Arif, “Model Manajemen Pembelajaran Sejarah Terintegrasi Pendidikan Multikultural Untuk Membangun Wawasan Kebangsaan,” Paramita: Historical Studies Journal, vol. 25, no. 2, 2016. https://doi.org/10.15294/paramita.v25i2.5135.
Peter Mortimore, “The International Congress For School Effectiveness and Improvement,” no. Lmi , 1993.
Rokhman, Nur. M, Nurhadi, dan Muhsinatun S, “Pengembangan Kurikulum Pengetahuan Sosial Terpadu secara Tematik di Tingkat SLTP : Sebuah Pemikiran Awal”. ISTORIA. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, vol.1 no.2, Maret 2006.
Razak, Ahmad Zabidi Abdul, “Cell Pairing on a Microwell Array Electrode by Positive Dielectrophoresis,” Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya Terhadap Motivasi Pembelajaran, vol. 31, 2006. https://doi.org/10.1109/MHS.2014.7006159.
S, Leo Agung, “Berbasis Pendidikan Karakter Di Solo Raya ( Development History of Sma- Based Learning Model in Solo Raya Character Education ),” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, vol. 18, no. 4, 2012.
Sammons, Pam, Josh Hillman, and Peter Mortimore, Key Characteristics of Effective Schools: A Review of School Effectiveness Research. North, 1995.
Sumaludin, Muhammad Maman, “Identitas Nasional Dalam Buku Teks Pelajaran Sejarah.” Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, vol. 1, no. 2, 2018. https://doi.org/10.17509/historia.v1i2.10709.
Suswandari, “Paradigma Pendidikan Sejarah Dalam Menghadapi Tantangan Masa Depan.” Jurnal Cakrawala Pendidikan, vol. 1, no. 1, 2010. https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.216.
Suharsaputra, Uhar, Administrasi Pendidikan, Bandung: Refika Aditama, 2010.
Widayanti, Windy Putri, Armaidy Armawi, and Budi Andayani, “Wawasan Kebangsaan Siswa Sekolah Menengah Atas Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa (Studi Pada Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA) Umum Berasrama Berwawasan Nusantara, SMA Umum Di Lingkungan Militer Dan SMA Umum Di Luar Lingkungan Militer Di K.” Jurnal Ketahanan Nasional, vol. 24, no. 1, 2018.. https://doi.org/10.22146/jkn.32229.
Widja, I Gde, “Pembelajaran Sejarah Yang Mencerdaskan : Suatu Alternatif”, vol. 1, no. 2 (n.d.).
Zed, Mestika, “Tentang Konsep Berfikir Sejarah.” Lensa Budaya: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Budaya, vol. 13, no. 1, 2018. http://dx.doi.org/10.34050/jlb.v13i1.4147.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/madania.v24i1.5231
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_______________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman is published UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with permission under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia