PENGARUH PEMBERIAN BEASISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MAHASISWA

Silvira Aditri Maharani, Buyung Surahman, Adam Nasution

Abstract


This research aims to determine the effect of providing scholarships on student
learning achievement by looking at the cumulative achievement index between
before and after receiving the scholarship. The type of research is quantitative
research, with data collection techniques used in the form of documentation. The
population and sample are all students of the Elementary Madrasah Teacher
Education study program, Fatmawati Sukarno State Islamic University, Bengkulu who
received scholarships in 2023. The data analysis technique used is descriptive
analysis using tables and t-tests. The results of the study indicate that there is an
effect of scholarships on student learning achievement. This is evidenced by the
results of the t-test with a sig coefficient of 0.000 <0.05. So it is hoped that the
scholarship program in order to improve student learning achievement can continue
to be implemented by expanding cooperation with scholarship-providing
institutions.


Full Text:

PDF

References


Abdul Rahman Rohim. (2020). Cara Praktiks Penulisan Karya Ilmiah. Yogyakarta: Zahir Publishing.

Abdul Rahman Shaleh dan Muhbib Abdul Wahab. (2004). Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Pustaka Setia.

Abdul Rohim. (2011). Pengaruh Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Bidang Studi PAI.

Abin Syamsudin Makmum. (1986). Psikologi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Annurahman. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Aprida Pane. (2017). Belajar dan Pembelajaran, Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman IAIN Padang.

Asep Kurniawan, (2023). Efektivitas Dana Zakat Dalam Program Beasiswa Cendekia Baznaz Pada Baznaz Kota Tangerang. Tangerang: Pustaka Belajar.

Attia Mahmud Hanan. (1987). Bimbingan Pendidikan dan Pekerjaan, (Jakarta: Pustaka Belajar)

Ayuniendra Fourtina Annisa. (2023). Pengaruh Pemberian Beasiswa Bank Indonesia Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Ditinjau Dari Perpektif Ekonomi Islam.

Baharuddin. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta: Arruz Media.

Depertemen Pendidikan Dan Kebudayaan. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Faturrahman, Sulistryoni. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta:

Hamzah dan Nurdin. (2011). Belajar dan Pendekatan Pailkem. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Husamah Yuni, Arina Restian. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Malang:

Juliansyah Noor. (2015). Metodologi Penelitian. Jakarta: Belajar

Marbun, Stefanus M. (2018). Psikilogi Pendidikan. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

M. Dalyono. (1997). Psikologi pendidikan, Jakarta:

Muhibbin Syah. (1999). Psikologi Belajar.

Nikolaus Duli. (2019). Metodologi Penelitiian Kuantitatif Beberapa Konsep Dasar Penelitian Skripsi Dan Analisis Data Dengan SPSS. Jakarta: Deepublish.

Poerbakawatja, Oegarda H.A.H. Harahap. (1982). Ensiklopedi Pendidikan. Jakarta: Gunung Agung.

Prof. Dr.A Muri Yusuf. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian gabungan. Jakarta:

Ramayuli. (2015). Dasar-Dasar Pendidikan Suatu Ilmu Pengantar Pendidikan. Jakarta: Kalam Mulia.

Rizaldi, Sandi dan Adhitiya Dharma. (2010). Be Creative Menjadi Guru Kreatif 100 Pengertian Untuk Mengembangkan Kreativitas. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Shaleh, Abdul Rahman dan Muhbib Abdul Wahab. (2004). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Prespektif Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Sri Rochani Mulyani. (2021). Metodelogi Penelitian. Bandung: Widina Bakti Persada.

Suharto, Suhartono. (2021). Konsep dan Implementasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Academia Publication.

Suyono dan Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Syaiful, Sagalah. (2006). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Toto Aminoto, Dwi Agustina. (2020). Mahir Statistika dan SPSS. Malang: Publisher Edu.

WJ.S Poerwadarminta. (1995). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/jpe.v4i1.7268

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by :
________________________________________________

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Kelurahan Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Indonesia

Telp/fax : (0736) 51276 / (0736) 51171 - 51172

Email : jpe@mail.uinfasbengkulu.ac.id

 

 Journal of Primary Education © 2021 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International